Bästa varianten på pålstek vid inknytning

jag vet vad som kommer att hända, det blir en pålstek med den lösa änden på utsidan av öglan.
Kan men slå knopen på det viset kan det gå på mindre än en sekund!
 
Ah!

Ah, jag förstår. Men det blir precis samma sak som att först slå en vanlig enkel pålstek genom selen och sedan trä den tillbaka. Eller hur?
 
Fördelar?

Och om vi nu antar att det går att slå denna fort efter lite träning, kommer frågan om den har några direkta fördelar jämfört med den enklare dubbla pålsteken (den där bara sjön är dubblad)?

John
 
Nu blev jag alldeles lite förvånad. På mer än ett ställe i denna tråd så nämns att
'åttan är starkare och säkrare', 'pålsteken kan gå upp av sig själv'...
Hur kan man ens komma på iden att knyta in med en knop som inte är 100% säker?

(Jo, jag vet att den används och att den är 100% säker UNDER vissa förutsättningar.
Det vore bra om nån kunnig förklarar dessa förutsättningar, så inte nybörjare får för sig
att använda denna knop utan att veta de LIVSVIKTIGA detaljerna...)
 
Nu blev jag alldeles lite förvånad. På mer än ett ställe i denna tråd så nämns att
'åttan är starkare och säkrare', 'pålsteken kan gå upp av sig själv'...
Hur kan man ens komma på iden att knyta in med en knop som inte är 100% säker?

Ingen knut är 100% säker. Risken att man inte trär tillbaka åttan (vilket gett upphov till flera olyckor bland några av världens mest rutinerade klättrare) skall vägas mot risken att man slår pålsteken fel eller att den går upp av sig själv.

En vanlig pålstek utan backup är fel att använda för klättring.

Pålsteken har framförallt fördelen att den kan knytas upp efter fall. För klättrare i min viktklass är det mycket svårt att knyta upp en åtta efter vi tagit ordentligt fall.

Åttan är enklare att inspektera än pålsteken.
 
Ytterligare en variant för att knyta in sig är att slå en vanlig överhandsknut på repet, trä repet genom selen, dra tillbaka repet genom hålet i överhandsknuten och knyta en dubbel fiskarknop runt repet på andra sidan. Sedan drar man ihop snaran till dess fiskarknopen vilar mot överhandsknuten.

Lättare än 8an att öppna efter belastning, och väldigt kompakt.
 
Tack Jonas för att du förklarade själva bakgrunden till diskussionen! Det kan ju behövas, eftersom vi så konsekvent lär ut 8an till nybörjare på kurs!

Ytterligare en variant för att knyta in sig är att slå en vanlig överhandsknut på repet, trä repet genom selen, dra tillbaka repet genom hålet i överhandsknuten och knyta en dubbel fiskarknop runt repet på andra sidan. Sedan drar man ihop snaran till dess fiskarknopen vilar mot överhandsknuten.

Lättare än 8an att öppna efter belastning, och väldigt kompakt.

Den andra knopen du nämner (citat ovan) låter intressant. Min enda spontana invändning är att i min erfarenhet är fiskarknopen svår att lära ut och lätt att slå fel.

I allmänhet tycker jag inte detta räcker som argument mot en knop för mer erfarna klättrare. Vi måste kunna lära oss nya grejer och måste göra kamratkontroll. Att nybörjare lämpligen bör rekommenderas 8an är inte detsamma som att alla måste använda den!
 
Tack Jonas för att du förklarade själva bakgrunden till diskussionen! Det kan ju behövas, eftersom vi så konsekvent lär ut 8an till nybörjare på kurs!
På den tiden de knöt in sig med hamparep runt midjan var ju pålsteken den naturliga knopen. Någon gång på 70-talet övergavs den i allmänhet till förmån för åttan, detta efter några olyckor med pålstekar (utan backupp) hade öppnat sig av sig själv.

I sammanhanget bör väl också nämnas att det skett olyckor där den lösa änden av en åtta har varit för kort och knopen löst upp sig vid fall. Åtminstonde en gång har detta skett vid en tävling där knopen var kontrollerad av funktionärer.


Den andra knopen du nämner (citat ovan) låter intressant. Min enda spontana invändning är att i min erfarenhet är fiskarknopen svår att lära ut och lätt att slå fel.

I allmänhet tycker jag inte detta räcker som argument mot en knop för mer erfarna klättrare. Vi måste kunna lära oss nya grejer och måste göra kamratkontroll. Att nybörjare lämpligen bör rekommenderas 8an är inte detsamma som att alla måste använda den!

Jag hade bara sett den knopen i en brittisk instruktionsbok, där den kallades "New Zealand tie in" (om jag inte missminner mig), innan jag klättrade med en Canadensare som brukade den i Red Rocks för två år sedan.

Annars är det som du säger mycket viktigt att en knop skall vara lätt att slå. Det är av den anledningen jag inte slår någon av de olika varianterna av pålstek (dubbel sjö, dubbel sjö + dubbel varv runt repet, yosemite bowline etc etc...).

Lättaste sättet att kontrollera en pålstek är att ge repet ett ordentligt ryck, har man slagit pålsteken fel så går den i så fall upp.
 
Absolut bästa variant av pålstek

Den i särklass bästa varianten på pålsteken är att backa upp den med en "Yosemite finish" som inte är en separat knut på lösa ändan utan en integrerad del av själva knopen. Pålstek med Yosemite finish håller lika bra som åtta, är mindre klumpig än en åtta, går inte upp spontant och är lika lätt att ta upp som en vanlig pålstek.

Nackdelar jämfört med dubbelåttan är att pålstek med yosemite finish är svår att inspektera från håll, samt har ett otympligt namn. Men den är vackrare, betraktar man knopen ett tag inser man ett den består av en enkelåtta sammanflätad med ett enkelt halvslag med åttan som avslut. Minimalistiskt och optimalt - värd ett bättre namn!

Hur man slår denna fantastiska knop man se i Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Yosemite_bowline
eller t.ex. på
http://www.cave.org.vt.edu/knots.shtml
enjoy!
 
Den i särklass bästa varianten på pålsteken är att backa upp den med en "Yosemite finish" som inte är en separat knut på lösa ändan utan en integrerad del av själva knopen. Pålstek med Yosemite finish håller lika bra som åtta, är mindre klumpig än en åtta, går inte upp spontant och är lika lätt att ta upp som en vanlig pålstek.

(...)

Hur man slår denna fantastiska knop man se i Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Yosemite_bowline
eller t.ex. på
http://www.cave.org.vt.edu/knots.shtml
enjoy!

Väldigt tjusig! Estetiken tilltalar mig! Den ska jag ut och prova. Se där, man kan lära sig ett och annat nytt fast man tror man vet allt ;-)

John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Norges bästa klätterstad Klättring allmänt 12
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Nabel Bästa inomhus klätterstället i sthlm Klättring allmänt 11
johnliungman Världens bästa klätterförare? Klättring allmänt 9
johannoren bästa köpet Klättring allmänt 3
Bloggomann Bästa onlinebutiken? Klättring allmänt 3
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
johnliungman Time-out från klättring - bästa komplementträningen? Klättring allmänt 24
Norrbysa Bästa klätterbyxorna Klättring allmänt 9
nyberg_fredrik Bästa klätterupplevelse 2011 Klättring allmänt 23
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
MartinaGreen Världens bästa ascender Klättring allmänt 15
peter1959 vad kostar bästa billigaste vinch ? Klättring allmänt 16
johnliungman Sommarens bästa deep water solo? Klättring allmänt 3
lund_mikael Bästa tiden för resa till Nissedal? Klättring allmänt 3
wallyvirginia Bästa standplats-rigg vid traditionell äventyrsklättring? Klättring allmänt 28
Mangster Bästa alternativet för att solotopprepa? Klättring allmänt 18
MarcusFBG Bästa topprepslederna innom Göteborgs kollektivtrafik Klättring allmänt 10
Doggydee Schweiz bästa klättring? Klättring allmänt 6
delort44 Bästa replagstekniken?? Klättring allmänt 20
bpette den bästa klättringen i Sverige? Klättring allmänt 19
Lina_Nilsson Var finns Sveriges bästa och finaste klättring? Klättring allmänt 5
petratetra Bästa leden i världen? Klättring allmänt 21
slagnäs Bästa maten Klättring allmänt 9
adventure_transport Vart bästa klättring i Sverige?? Klättring allmänt 3
mattias_uno Bästa Kamkilarna? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.