jag vet vad som kommer att hända, det blir en pålstek med den lösa änden på utsidan av öglan.
Kan men slå knopen på det viset kan det gå på mindre än en sekund!
Kan men slå knopen på det viset kan det gå på mindre än en sekund!
Nu blev jag alldeles lite förvånad. På mer än ett ställe i denna tråd så nämns att
'åttan är starkare och säkrare', 'pålsteken kan gå upp av sig själv'...
Hur kan man ens komma på iden att knyta in med en knop som inte är 100% säker?
Ytterligare en variant för att knyta in sig är att slå en vanlig överhandsknut på repet, trä repet genom selen, dra tillbaka repet genom hålet i överhandsknuten och knyta en dubbel fiskarknop runt repet på andra sidan. Sedan drar man ihop snaran till dess fiskarknopen vilar mot överhandsknuten.
Lättare än 8an att öppna efter belastning, och väldigt kompakt.
På den tiden de knöt in sig med hamparep runt midjan var ju pålsteken den naturliga knopen. Någon gång på 70-talet övergavs den i allmänhet till förmån för åttan, detta efter några olyckor med pålstekar (utan backupp) hade öppnat sig av sig själv.Tack Jonas för att du förklarade själva bakgrunden till diskussionen! Det kan ju behövas, eftersom vi så konsekvent lär ut 8an till nybörjare på kurs!
Den andra knopen du nämner (citat ovan) låter intressant. Min enda spontana invändning är att i min erfarenhet är fiskarknopen svår att lära ut och lätt att slå fel.
I allmänhet tycker jag inte detta räcker som argument mot en knop för mer erfarna klättrare. Vi måste kunna lära oss nya grejer och måste göra kamratkontroll. Att nybörjare lämpligen bör rekommenderas 8an är inte detsamma som att alla måste använda den!
Den i särklass bästa varianten på pålsteken är att backa upp den med en "Yosemite finish" som inte är en separat knut på lösa ändan utan en integrerad del av själva knopen. Pålstek med Yosemite finish håller lika bra som åtta, är mindre klumpig än en åtta, går inte upp spontant och är lika lätt att ta upp som en vanlig pålstek.
(...)
Hur man slår denna fantastiska knop man se i Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Yosemite_bowline
eller t.ex. på
http://www.cave.org.vt.edu/knots.shtml
enjoy!