Packa frystorkat effektivast?

Ja, de kanske HÅLLER för kokande vatten, men du vet inte vilka gifter det lämnar ifrån sig. Rekommenderas inte.

HåkanF

Är det ett antagande, eller finns det fakta som styrker att det frigörs gifter från zip-påsar avsedda för livsmedel när man häller på hett vatten?
(Svårt att ställa frågan utan att jag låter dryg, men jag är på riktigt intresserad då jag själv använder zip-påsar ibland och gärna vill veta var infon kommer ifrån)
 
Plast/frys/zip/påsar för livsmedelsbruk är till i praktiken 100% tillverkade av ren polyeten, som inte avger inga skadliga ämnen, ens när den mjuknar vid uppvärmning (eller för den delen när den eldas upp). Hur mycket de klarar innan de blir för mjuka ur rent praktisk synvinkel beror på PE-plastens densitet och plastfoliens tjocklek, men det brukar hamna kring 80-90 grader och alla jag hittills använt klarar att man häller uppkokt vatten i dem. Toppits vanliga ziplock-påsar tål t ex enligt info på förpackningen att " värmas i vatten upp till 90 grader".
Påsar av ren polyeten är märkta med en triangel med "PE" (äldre) eller PE-LD" undertill.
Alla plastprodukter ska oberoende av detta vara märkta med glas/gaffelsymbolen för att vara godkända för livsmedelsförvaring (som ju inte enbart handlar om värmetålighet).
 
Jag har inte sett behovet av att packa om frystorkad mat, men jag har lärt mig att vissa fabrikat (dock inte Real) innehåller rätt mycket luft/gas. Sådana påsar punkterar jag med en nål och rullar hårt för att de ska ta mindre plats. Detsamma gäller påsarna med Knorr Spagetteria, som jag äter varannan dag för att hålla budgeten på rimlig nivå.

Dock har jag nyligen införskaffat en gammal FR Råive för att få plats med både maten och ett vettigt kök i stället för mitt lilla Mini-Trangia!
 
Plast/frys/zip/påsar för livsmedelsbruk är till i praktiken 100% tillverkade av ren polyeten, som inte avger inga skadliga ämnen, ens när den mjuknar vid uppvärmning (eller för den delen när den eldas upp).

Naturskyddsföreningen håller inte med (punkt 3).
https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2013-3/plaster-med-problem

JAG vet inte. Men skulle gärna vilja veta. Tills jag gör det undviker jag att kombinationen mat + plast + värme. Hemma försöker jag undvika plast i görligaste mån, speciellt i köket. Men fryser mat i plastpåsar gör jag. Däremot kör jag med glasburkar till rester i kylen och sådant. Vattenflaskor i rostfritt, inga återanvända PET-flaskor. Men jag har med mig vatten i flaska i princip dagligen. Vore det bara ibland skulla jag väl inte vara så petig. Man får hitta nån medelväg som man står ut att leva med.

Alla hänger vi väl upp oss på någon speciell riskfaktor i vår omgivning och jag är misstänksam mot plast.
 
Så tolkar inte jag det.

Nej, polyeten och polypropen kan man inte säga mycket om. Dock är det oftast tillsatskemikalierna som är orsaken till hälso- och miljöproblem och de kan finnas i alla plaster.

Menar du att det framgår av märkningen om det inte finns några sådana här tillsatser? Hur?
 
Svaret "Nej" är ju på frågan "Är all plast farlig?"

De menar alltså att för polyeten och polypropen så finns det inget som säger att de skulle vara farliga.

För att ta reda på om det finns tillsatser så kan man kolla med tillverkaren om man är osäker. Men du får antagligen i dig mer farliga kemikalier av att andas in skogsluft än från plastpåsarna.

Naturskyddsföreningens info är ju mest "skrämselpropaganda" av typen "de kan innehålla farliga tillsatser". Tittar man t.ex. hos livsmedelsverket så är det lite mer nyanserat.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ning-hygien-forpackningar/forpackningar/plast
 
Som jag sa så tolkar jag inte texten så, utan som att de menar även nämda plaster kan innehålla tillsatsämnen som är skadliga trots att plasten i sig inte är det.
 
Livsmedelsgodkända produkter skall inte ha skadliga tillsatser.
Helt säkert brukar vakuumpackpåsar vara - dom är gjorda för upphettning.

Ang det här med livsmedelsgodkänt , det är en viss koll på det.
Massa Pizzor och Kebabställen brukar åka dit på årliga kontroller.
Dom har använt borrmaskiner,betongblandarborrar och även cementblandare för och fixa käket.

Det är inte så farligt men inte godkänt - haha.

Visserligen kan industriutrustning ha Epoxilacker men jag vet inte om det vi fåtal exponeringstillfällen är så farligt
 
Som jag sa så tolkar jag inte texten så, utan som att de menar även nämda plaster kan innehålla tillsatsämnen som är skadliga trots att plasten i sig inte är det.
Tillsatser behövs kanske av "konstruktiva" skäl i annat som tillverkas av polyetenplast, men det finns ingen anledning att tillsätta mjukgörare eller andra tillsatser till lågdensitets-polyeten som råvara för den sortens mjuka, tunna, ofärgade plastpåsar vi diskuterar. Här påpekar tillverkaren detta explicit, men jag tror man går säker om man håller sig till vilka som helst livsmedelsgodkända plastpåsar.

Oavsett ovanstående så tror jag, som nermander, att vi dagligen och stundligen utsätter oss för betydligt större kemiska risker än så :)
 
Som jag sa så tolkar jag inte texten så, utan som att de menar även nämda plaster kan innehålla tillsatsämnen som är skadliga trots att plasten i sig inte är det.

Och som jag sa så visar texten hos livsmedelsverket att det är en felaktig tolkning av dig.

Det är PVC som är känt för att vara späckat med tillsatser, inte polyeten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.