Vuoggatjålme, Nasaleden

En liten vandring mot Nasafjäll med hundar och sambo.

Av: plingella

Den här vandringen skulle egentligen ske 2012, men diverse kom emellan...

Eftersom detta område inte hör till de vanligaste vandrarställena tänkte jag att det var värt ett besök.

Vi kom oss iväg på fredagsmorgonen som planerat. Bilen parkerade vi på en flitgt använd P-ficka efter bron längs väg 95, strax efter Vuoggatjålme Camping (se positionering på kartan).

Vi träffade några som vandrat i fyra dagar i området och det enda de var missnöjda med var leden längs Ruonekjokken som, trots det torra vädret, var blöt och sumpig och inte spångad. Glada över att vi bokat båt från Ruonekjokkens inlopp i Sädvva hängde vi på oss ryggsäckarna och hundarna fick sina klövjeväskor på.

Väl spångad och bra led följde oss upp de ca 4km till kalfjället. Solen sken och det var +25 grader i skuggan, puh...

När vi väl kom upp blev vi belönade med en vidunderlig utsikt, både framåt och bakåt :) Varma och trötta beslöt vi oss för att slå läger någåon kilometer innan Guoletisjaur vid en bro som inte fanns med på kartan. De enda vi mött på vägen upp var en pappa med hundar och barn som varit ute på en dagstur med fiskespön. Den lilla sjö som låg ca 300 längre fram (bakom en kulle) stod ett tält med tre personer i. De verkade vara ute och fiska och de varken hälsade eller vinkade åt oss.

En sjö längs leden utan namn där klippan ser ut att vara avhuggen :)

Ruonektjåhkkå 1473 m.ö.h

Jag slogs av tanken att vi hade för lite tid på oss för denna vandring... Såg så mycket som jag hade velat titta närmare på. Men det får väl ligga till grund för nästa års tripp.

Norra Fierras 1605 m.ö.h. (Rätta mig om jag har fel...)

Värmen var lika intensiv dag två. Vi packade ihop och gick vidare mot Guijavrre där vi tänkte stanna för lunch. Har sett så många vackra bilder på den sjön och omgivningen där ikring och ja, det var underbart vackert!!

På väg in i dalgången Guijaure längst in. :-)

Vackert lunchställe :-) I Guijaurestuga bodde tre grabbar från de mer södra delarna av vårt land. Två av dem mötte vi med fiskespöna i högsta hugg, och den tredje, han hade dagen innan avfärd brutit en tå så han hoppade omkring på fjället med kryckor! Starkt gjort! Misstänker att han fick många fina bilder på sina upptäcksfärder med kameran.

Efter en liten powernap gick vi vidare, nu väntade Smuolevagge och ca 5km snåriga björk och videris (enligt kartan). I verkligheten så var det nästan dubbelt så långt med svårframkomlig terräng, och bitvis ficka vi leta leden. Verkar inte vara så många som går där :-) Det går säkert att gå uppe på Vávlátjårro, men nu gjorde vi tyvär inte det!

Här är leden genom Smuolevagge, som vi döpte om till Snårevagge.

Efter flera dagars torka var de flesta vattendra snustorra och det tog på krafterna att gå i värmen. Någon liten rännil hittade vi tillslut, men nästan alla vattendrag som fanns på kartan var torra!

Så småningom öppnar det upp och Smuolejokken blir synlig och Fierras västra topp (den lägre)

Tur det var lågvatten eftersom bron över Smuolejokken var trasig. Det hade säkert gått att klättra över, men vada var det enklare just idag.

Vidare uppåt vid foten av Áksjovarre och rakt in i ett oväder som höll i sig i ett och ett halvt dygn, stormvindar, spöregn följt av dimma. Fick bli vilodagar. Piken till höger i bild borde vara Strajtastjåhkkå 1568 m.ö.h en topp med Riksröse 230 högst upp.

Bron innan Värddijavrre Var inte heller någon höjdare, eftersom uppgången till bron bestod av stegar som hängde fritt i luften, i princip omöjligt för en hund med klövjeväska att ta sig upp... Vi valde att vada även här.

Vi tog en genväg från leden och gick lite högre upp på Värdditjåhkåtj, ganska så brant uppför i två km men sen nerför nästan hela vägen till Siergasuolokåtan. Värdditjhåkåtj var för övrigt så nära Nasafjäll Silvergruva vi kom... Nasafjäll är ju känt för bl.a sitt dåliga väder och vi kände att spökena på Nasa nog fick flyga omkring ensamma i stormen :)

Enligt kartan så är det gemensam vinter- och sommarled längs Laisälven, men vinterleden är risig eller så är det sankmark. Lyfter man blicken och kliver upp på höjd så hittar man sommarleden. Tydligen så ville Lantmäteriet spara lite pengar och sade då att sommar- och vinterled skall vara gemensam. Sommarleden finns dock kvar uppe på höjderna och den är tusen gånger enklare att gå.

Att gå längs Laisälven var väldigt enkelt och fruktansvärt vackert. Många fina små vattenfall perfekta som rastplatser.

Vid foten av det glittrande fjället Skuortatjåhkka hittade vi en sandstrand som fick bli lunchställe.

Nästa hållplats Laisstugan. Vi hann precis fram innan nästa oväder dök upp. Fick ligga still i ett dygn, dimman låg tät mellan Gåbrek och Tjågnåris, precis där vi skulle gå... Ville inte gå i dimma, och min ena vad behövde vila, kändes som att muskeln skulle brista. När vädret klarnade "klättrade" vi upp längs leden mot bron över Dadtjajokken.

Álddájuhka rinner ner i Laisan.

Efter den stigningen krampade min vad och ville inte alls vara med, försökte gå vidare, tog oss yttrerligare en bit upp och hoppade över Häijkijokken.

När vi fick syn på Gåbreks högsta topp (1425 m.ö.h) fick vi täckning på mobilen. Eftersom jag hela tiden sackade efter och gick saktare och saktare och det var kvar en dalgång och en brant stigning så tog vi beslutet att ringa Campingen i Vuogga och ta helikopter ner... Så snöpligt när det bara 13 km kvar av vandringen... Men så här i efterhand så kändes det bra att jag lyssnat på kroppen, och nu en vecka efter att vi kommit  hem är vaden fortfarande inte helt återställd...

Jag och hundarna i väntan på helikoptern.

För övrigt har det varit en helt fantastisk vandring. Inte mött en människa efter Guijaurestugan. Otroligt fin natur, inte skräpigt, lite taskiga leder bitvis, men aldrig någon risk att gå fel eller vilse. Enligt Björn (helikopterpiloten) är detta inget populärt vandrarområde, hit kommer sportfiskare och till hösten jägarna med sina fågelhundar. De flesta åker till Kvikkjokk, sade han. Just området som vi gick i har tydligen "samma väder" som Sarek räknat i sol- och regntimmar. Vi fick en härlig vecka i fjällen i lugn och ro,! Helt underbart, längtar tillbaka!

2013-08-15 16:34   camoscio
Trevligt att få ett så pass okänt område dokumenterat. Jag har haft funderingar på att kombinera Nasafjället med Ranafjellene och kanske Saltfjellet i Norge, men fått för mig att det inte är så värst mycket att se. Det här var faktiskt rätt lockande; jag har nog sett allt jag vill se i Sydnorge. Få se.

Svar 2013-08-15 20:50   plingella
Det är otroligt mycket att se, och det är bra högfjällsterräng att gå i. Vi valde i år att gå längs leden, men det gör vi inte om, det flesta dalgångar och toppar var inom synhåll, men för långt borta för att utforska. Roligare att gå på fri fot! Närheten till Norge lockar också. Gillar man att fiska så är det bäst fiske i slutet av Juli.

2013-08-15 23:17   Anders_sthlm
Ja, verkligen kul med att detta område beskrivs. Annars är det ju mest drabbat av trist väder med allt möjligt som hör till det.
Tänk att ni lyckades klämma in eran vandring då när det var som soligast! Men den här sommaren bjöd ju på en nästan osannolik väderlek i slutet av Juli.
Jag tycker det är så positivt, bland så mycket annat i din berättelse att man ser att hundarna mår bra och verkar ha haft en toppenvandring dom med.

Svar 2013-08-16 00:37   plingella
Jo vädret kan verkligen vara emot en i detta område, bara tanken på de stackare som jobbade och slet i gruvan på Nasafjäll ger mig kalla kårar... Hundarna skötte sig exemplariskt och verkade trivas bra med att driva omkring i fjällmiljö :-)
För mig är det en liten gåta att det är så få vandrare där...?
Tack Anders för den fina kommentaren :-)

2013-08-16 18:31   skrinnare
I området kring Guijaure var jag ett flertal gånger under min värnplikt. Något lockade mig tillbaka dit och 2006 så blev det till slut en vandring från Hemavan till Vouggatjolme. En helt fantastiskt ödslig tur som avslutades som er tur började, Nasafjäll, Guijaure, Vougatjolme. Jag kan verkligen rekommendera detta område om man vill vara själv. Gruvan i Nasafjäll är också väl värd ett besök.
I just Smuolevagge träffade vi dock folk, tillika mitt mest bisarra vandringsminne. Vid lunch såg jag något märkligt i Smuolejaure och fotograferade det. Insåg att det var ett sjöflygplan på bilderna, och att det låg upp och ner i vattnet. Bara att slänga lunchen, ringa 112 och bege sig ut på räddningsinsats. Beväpnad till tänderna med ett första förband och en morakniv gav jag mig ut i vattnet mot flygplansvraket. Då kommer några personer fram ur snåren på andra sidan sjön och säger att de är oskadda, men gärna vill att vi ringer efter en helikopter åt dem när vi når bebodda trakter. Slutet gott, allting gott.

Svar 2013-08-16 20:25   plingella
Ja du har rätt, det är något visst med detta område... Tror att det är ödsligheten som lockar mig, är inte alls intresserad av att träffa massor med människor... Naturupplevelsen är grym, vackra fjäll och dalgångar. Enda nackdelen är väl vädret, det kan storma och regna något så vansinnigt... Min käre far skrattade och önskade oss lycka till, be till vädergudarna sa han med ett leende på läpparna :)
Vi hade ju dock väldans tur med vädret!
Jisses vilket äventyr med flygplanet... Gissar att adrenalinet pumpade!

2013-08-18 19:03   Håkan Friberg
Kul att få läsa om ett - för mig - i det närmaste helt okänt område och helt otrampade leder.

Svar 2013-08-18 22:10   plingella
Ja nog är det hyfsat okänt för många... Är väl Nasaleden och Nasafjäll silvergruva (ruin) som är mest känt. Det är som sagt inte många som är där och vandrar. Vet inte om det har med vädret att göra? Arjeplogsfjällen har ju samma mängd nederbörd som de regnrikaste delarna i Sarek.
Hur som helst så är det skönt att få vara ifred i fjällen :)
Vi gick ju bara en liten del... Finns massor med fina fiskevatten, grottor, vackra dalgångar/deltan osv... Fjällkartan BD15 är den jag använt nu, men BD14 skall köpas in där finns grottorna och massor med vackra sjöar, jokkar, vattenfall och Kvikkjokk :-)

2017-07-11 18:04   lorenzr
Tack för informativ turbeskrivning och fina bilder av ett område som det är svårt att hitta information om.
Artikeln är till nytta även så är många års senare ;-)

Svar 2017-07-17 16:49   plingella
Åh tack själv för berömmet :) Det är en jättefin tur, men vädret är galet nyckfullt där... Just nu är det skidföre på kalfjället... Men jag rekommenderar verkligen turen, om den töar fram i år? :)

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.