Test av Urbergs kaffebryggnings- och espressokit

Vår i luften och ingen tackar väl nej till en fikapaus i naturen? Urberg har två nya kaffekit i sitt sortiment. Ett för att brygga kaffe och ett espressokit, vi har testat dem.

Urberg har inför vår- och sommarsäsongens utflykter och äventyr tagit fram två kaffekit, ett för att brygga kaffe och ett för att göra espresso. Utsidan har testat dem.

Urberg Coffee Maker

Bryggningskitet innehåller en förvaringsväska, filterhållare för filterstorlek 1x4, en kanna försedd med värmeisolerande skydd samt ett lock.

Vikten på hela kitet är cirka 340 gram.

Pris: 299 kr

De medföljande filtren var något lägre än de man kan köpa i handeln men de fullstora filter vi hade hemma fungerade lika bra. Kannan som kaffet bryggs i rymmer 6 dl. Filterhållaren sätts ner i kannan och för att brygga kaffet häller man det varma vattnet i cirklar medurs, enligt anvisningar på förpackningen.

Det var inga konstigheter att använda detta kit, en fördel är att det går att brygga kaffet utan att kök tas med, en termos med varmt vatten fungerar bra och det går då snabbt att få en alldeles nybryggd kopp kaffe på turen.

Kaffet blev gott och behöll värmen ganska bra i kannan med locket på, för en påtår. Pipen att hälla ur är något liten så lite spill blev det, men det är inget stort problem när man är ute i naturen. Det värmeisolerande skyddet på kannan går inte att ta av vilket kanske hade varit smidigt för rengöring i fält. Nu blev det fuktigt vid rengöringen.

Som helhet ett bra alternativ för att snabbt få en god kopp nybryggt kaffe på turen, men tillför inte så mycket då det idag finns hopfällbara filterhållare att köpa.

Nybryggt kaffe rakt ner i kåsan.

Urberg Espresso Maker

Espressokitet innehåller bottenkanna och lock, filtersystem för kaffepulver, gummipackning, kran och en mugg. Förvaringspåsar i mesh följer också med.

Vikt 517 gram.

Pris: 299 kr

För den som inte kan vara utan sin espresso så är denna kanske ett måste. Den är gjord för att ställas på en svag gas- eller spritlåga och brygger cirka 2,5 - 3 koppar espresso per gång.

Det skiljer sig inte mycket från att göra sin espresso på spisen, man packar kaffet försiktigt i filtret och lägger på det övre platta filtret och skruvar på locket. Sätter espressobryggaren på köket på svag värme, och inom en minut eller två så kommer kaffet ut i muggen.

Espresson blev mycket god och det var smidigt med den medföljande muggen, som även höll värmen väldigt bra. Alla detaljer var lätta att rengöra, kaffet blir så hårt packat så det är bara att slänga ut och sen är det bara att skölja av delarna.

Vikten kanske är avskräckande för de längre vandringsturerna, men för andra aktiviteter som paddling, cykling och nära äventyr där man vill ha lite lyx och njuta av en god espresso, är det här kitet ett trevligt alternativ.

En nybryggd espresso - varsågod!

Urberg Coffee Maker

Urberg Espresso Maker

2017-05-17 09:20   kristerj1
Billigare alternativ.

2017-05-26 10:36   MonicaKa
Jag fnissar lite åt instruktionen på den ena, och undrar vad som händer om man häller vattnet moturs, eller inte i cirklar?
"... för att brygga kaffet häller man det varma vattnet i _cirklar medurs_, enligt anvisningar på förpackningen."

2017-05-26 22:19   ulindh
Monica, jag körde både medurs och moturs, tror inte det påverkade smaken på kaffet. :-) Men kanske jag skulle provat en gång enbart medurs och den andra moturs för att jämföra resultatet. :-)

Den här veckans macka avnjuter vi i förmiddagssolen som speglar sig i isen. Smörgåsen är toppad med lite machésallad till fröjd för ögat. Ut och njut!
Några veckor framöver kommer vi att lägga ut veckans macktips som förhoppningsvis kan inspirera till helgernas matsäcksinnehåll. Ut och njut!
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
En mattermos är smidig att ha med på turerna när temperaturen sjunker. Det går snabbt att få något värmande och matigt i kroppen, både soppor och ...
Om du vill torka egen mat till sommarens turer kan det vara bra att börja fundera och planera nu. Här får du lite tips för att komma igång.