Nytt IT-koncept som både Sveriges fiskare och fiskar tjänar på

Kartor och annan lägesbestämd information till turist- och sportfisket har hittills setts som ganska
föråldrad, knapphändig och endimensionell. Men nu börjar det hända saker. Och det händer framför
allt i Kalix kommun, ett av Sveriges mest attraktiva sportfiskeområden för bl a lax, öring och harr. På
kommunens webbplats finns redan specialanpassad informationsservice som ger mycket mer
information än traditionella kartor.

Bakom detta står i sin tur Gällivarebaserade IT- och GIS-experterna (GIS står för geografiska informationssystem) ProGIS. Och samarbetet mellan ProGIS och Kalix kommun har redan uppmärksammats av sportfiskeentusiaster landet över.

Det är inte så konstigt eftersom vi redan nu t ex tillhandahåller kartor via webben som berättar
mycket mer än traditionella kartor, säger Glenn Douglas, fiskerikonsulent på Kalix kommun.
Sportfiskarna skriver bara ut sin karta och kan på ett helt nytt sätt studera detaljer som forsar,
strömförhållanden, stigar, rastplatser, båtbryggor, omkringliggande mark- och naturtyper med mera.
Enkelheten och smidigheten möjliggör för fiskaren att hitta sin favoritfiskeplats här i Kalix på bara
några minuter var hon eller han än befinner sig i världen och utan att behöva gå ett steg utanför
dörren.

Hos leverantören ProGIS är man förstås glada över affärssamarbetet som sådant. Men dessutom hyllar
man Kalix kommuns insikt om ytterligare möjligheter. De förstod snabbt vidden av vårt koncept både
när det gäller hur man kan använda det och inom vilka användningsområden, säger Jan Kemi, VD på
ProGIS. Förutom på papper och på Internet kan vi redan idag tillgängliggöra informationen i fält via
handdatorer med GPS-mottagare, säger Jan Kemi. Och i princip gå hur djupt som helst vad gäller
detaljnivån på informationen.

Och i Kalix har man redan börjat skissa på fortsatt, förfinad digitalisering, inte bara när det gäller
servicen till fritidsfiskarna utan också för viktigt internt bruk: ”Javisst, jag ser t ex en enorm
potential till både tids- och kostnadsbesparingar inom vårt arbete med vatten- och fiskevårdande
åtgärder, säger Glenn Douglas. Tänk bara på all administration kring detta, med den här tekniken
kan vi göra det ute på plats och kapa åtskilliga kontorstimmar. Överhuvudtaget ser jag bara fantasin
inom jakt & fiske-, naturvårds- och turistnäringen som begränsning för vad man kan åstadkomma,
säger Glenn Douglas.

Utsidan följer nu varje Gröna band-deltagares långa vandring mot målet vid Treriksröset alternativt Grövelsjön. På SPOT försvinner positioner efter ...
Anneli Wester åkte till Kina för att tälta på toppen av Muztagh Ata, drygt 7500 m. Det skulle bli den värsta resa hon någonsin erfarit. Del 6. 6 kommentarer
Anneli Wester åkte till Kina för att tälta på toppen av Muztagh Ata, drygt 7500 m. Det skulle bli den värsta resa hon någonsin erfarit. Del 4. 12 kommentarer

4 junidagar i Tarradalen

Tarradalen i mitten av juni i år var en fin upplevelse av skir, nyutslagen björkskog. Naturen omkring leden är dramatisk och storslagen. Och bara ... 4 kommentarer
Geocaching i storstaden såväl som mitt ute i skogen, både i dagsljus och i helmörker, och för att toppa det hela ett event med uppemot 90 liksinnade personer i en och samma stuga – en fantastisk ... 8 kommentarer