Inprogrammerad rutt med svänganvisningar på handleden

Den här "nyheten" dök upp i mitt flöde https://share.google/9EQFHsNNpVeNajGV6

Garmin har gett några av sina smartklockor en stor Google Maps-uppgradering – här är modellerna som får den | TechRadar

Men att exportera en rutt till gpsklocka har funnits länge. Frågan är väl egentligen snarare vilken av sådana här lösningar som är smidigast och om klockan lätt bytter rutt om man navigerar lite fel i gyttret av vägbanor och cykelbanor t ex på väg ut från en större stad.
Google maps är utmärkt vid bilkörning men inte lika bra för lansvägscykling enligt min erfarenhet.

Jag som har ont om plats på styret och i cockpit på min M5 Shockproof liggcykel skulle uppskatta om detta kunde fixas på handleden i stället med eller utan blåtand till smartphonen. Redan som det är på bilden skymmer styre och bromshandtag min vy mot asfalten framför cykeln.

Vad har ni för tankar och erfarenheter?

Thure

Bilagor

• 20250714_110429.jpg
    20250714_110429.jpg
    2.3 MB · Visningar: 18
För att klockan själv ska kunna justera rutten vid missade avfarter och dylikt (s.k. autorouting), så fordras helt enkelt att den aktuella klockan stödjer både autorouting och ruttbara kartor. Garmin har numera ett antal sådana klockor för tämligen vackra pengar.

För Garmins lite enklare pulsklockor och pulsklockor från övriga tillverkare gäller att rutten måste bestämmas i förväg. Å skulle du råka avvika från den förbestämnda rutten, så kan klockan bara meddela dig att att du har lämnat rutten och nu måste återvända till rutten. Hur du sedan ska cykla för att kunna återvända till rutten, är upp till dig att reda ut, ty klockan kan inte hjälpa dig.

Personligen föredrar jag att kunna se rutten på en live-karta, framför att bara få svänganvisningar, ty enhetens åsikter om vad som är svängar och rakt fram stämmer inte nödvändigtvis överens med dina egna åsikter i ämnet. Det har ställt till det för mig emellanåt. Å då är det skönt om man kan se rutten plottad på en detaljerad live-karta för extra tydlighet.

En annan aspekt är ju att konstant ha live-kartor framme kan ta en del batteri. På kortare träningsrundor blir det kanske inte något större problem, men på flerdagarsturer kan problemet bli desto allvarligare. Då borde enbart svänganvisningar utan live-kartan framme spara rätt mycket batteri.

Tycker dock att Garmins nyare klockor (t.ex. Fenix 8X) är klart strömsnålare när live-kartan är konstant framme än vad Fenix 5X var. Så det är kanske ett betydligt större problem på äldre modeller.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips