Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Järnfyran - ingen golfrunda precis

I somras när vi var i Dalarna läste vi om den nyrenoverade vandringsleden Järnfyran och som snart skulle invigas. Vi blev lite nyfikna och packade ner matsäck och hoppade i vandrarskorna och tog en tur på leden som ligger en bit utanför Insjön.

Slagghög i början på stigen.

När vi kom fram och hade parkerat bilen mötte vi två män som hade gått och röjt sly efter stigen och satt upp nya informationsskyltar. Tack vare dem slapp vi slita genom marksly och fick istället en fin tur efter leden.

Järnfyran har fått sitt namn av att leden är fyra kilometer lång och passerar genom fyra olika gruvområden. Svedjegruvorna, Stålgruvorna, Stora Sommarbergets gruvor och Svanmyregruvan (dessa två är ett område) och Predikstolsgruvan.

Efter i stort sett hela leden syns lämningar av gruvverksamheten så historiens vingslag känns verkligen. Den går i varierad natur, det var ett litet hygge där vi startade men efter en liten bit kom vi in i mer skog till myggornas stora glädje.

De gamla gruvhålen som dyker upp är vattenfyllda med brunt och grumligt vatten.

Växtkraften på granar är det inget fel på de verkar kunna slå rot hur som helst.

Det var varmt att gå i solen så det var skönt när vi kom in i lite skuggigare partier igen.

Upp mot Sommarberget var det lite brantare och varmt var det också, det kom åska senare på dagen. På den brantaste stigningen hade de satt ut en bänk om man ville sitta och vila lite. Vi hittade en bra trädstam på toppen av berget som vi satt på under fikastunden.

På väg tillbaka till bilen hittade vi både smultron och lite blåbär, det smakade fantastiskt!

Jag borde ha tagit fler bilder inser jag men vi får kanske anledning att besöka leden igen och då dokumentera lite bättre. En trevlig tur var det i alla fall.

Det var en härlig sommardag att tänka tillbaka på så här en regnig dag i november.

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.