Bloggar > Jespers blogg

Jespers blogg

Två små turer på två hjul

Efter en utdragen vinter med ett par väderbakslag så kom då till slut grönskan och värmen, och med den lusten att ge sig av på cykel. Det har blivit två mindre turer den senaste tiden. Och givetvis undvek jag de större vägarna så mycket som möjligt. Att ta sig fram på mindre vägar är roligare och så mycket intressantare, skönt att slippa nästan all trafik.

Jag höll utkik och hoppades få se några djur efter vägen, men det mesta jag såg var döda ormar. Vid tre tillfällen fick jag i alla fall se räv, vilket var skoj. En hel del småfåglar och några rovfåglar, fjärilar och insekter i massor.

Den första turen i stora drag: Örebro - Garphyttan - Lekhyttan - Stenbäcken - Karlskoga - Murstensdalen naturreservat (övernattning) - Nora - Stakadammen (övernattning) - Örebro.

Norr om Karlskoga

På väg in i Murstensdalen

Vindskyddet vid sjön Lången

Risig koja vid vindskyddet

Kvällning

Murstensdalen

Tosteblåvinge

På väg ut ur Murstensdalen

Fina skogsvägar på väg hem

Den andra turen i stora drag: Örebro - Ervalla - Järle/Hammarby - Stjärnfors (övernattning) - Kopparberg - Djupdalshöjden naturreservat - Kaljoxadalen naturreservat (två nätter) - Bredsjö - Hjulsjö - Nora - Örebro.

Kvällning vid Stjärnfors

Packning för hemfärd

Strax innan Nora

På vackra Pershyttevägen vid Ramsjön

Det kommer bli fler sådana här turer framöver. Jag känner mig långt ifrån färdig med cykling i mitt närområde.