Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Trepassleden !

Av någon outgrundlig anledning hade jag under natten haft en ganska orolig sömn - kanske för att jag sov i en stuga  - skulle ha slagit upp tältet istället - vad vet jag ?

När jag öppnade dörren på Unna Räita-stugan och blickade upp mot det första passet så var dimman tät - snöbyar drog in från väst.

Tog en ordentlig funderare på om jag skulle invänta bättre väder. Efter en stund bestämde jag mig för avfärd. Frukosten intogs och prylarna packades ihop. Denna dag åkte mössa och handskar på från start. Snö föll när jag bommade igen dörren på stugan. Efter en kort bit passerades en jåkk - svag lutning uppför - över ett litet krön. Sedan ser man passet i sin helhet. Ju närmare man kom - desto brantare blir det. På den östra sidan var det mycket snö - den västra är mycket brant med lösa stenar. Delvis gick jag på snön som var lös - och delvis på den västra sidan. Jag tog mig till slut upp och tyckte det var krävande, ingen lätt "vandring". Stegjärn hade absolut underlättat på snön. Vädret blev bättre och vyerna fantastiska ner i Unna Reaiddávággi där jag startade.

Nedstigningen till Kaskasavaggi var betydligt enklare där ett sterilt stenlandskap råder - kargiga ödsliga vyer. Blickade återigen tillbaka och kunde konstatera att det första passet var avklarat.

Upp till nästa pass är det renodlad sten/blockmarker och något snöfält passerades - lätt vandring. Väl uppe på krönet sprack himlen upp rejält och vyerna ner i Kuopervagge blev bedårande.

Började bli hungrig så rast och vila nere vid sjön. På stenig mark tog jag mig lätt ner. Väl där träffade jag ett vandrargäng som höll på med ett reportage för tidningen Utemagasinet - i gänget ingick både erfarna och oerfarna vandrare. På sjöns östra sida med dess turkosfärgade vatten stannade jag för näringsintag och vila. Två pass hade passerats. Blickade upp mot det sista passet över till Tarfaladalen. Gick över stenig mark - lämnade sjön. I branten upp gick jag på grus och sten bredvid snön - lätt vandring. Väl uppe på krönet breder en stor glaciär sig ut - på ens högra sida. Blickade tillbaka ner på sjön Guobirjávrrit och det andra passet.

Fortsatte österut på sten/blockmarker i svag lutning uppför. Över ett liten tröskel och nya vyer öppnade sig i form av sjön Gaskkasjávri på 1448 meter.

På sjöns södra sida över snöfält tog jag mig vidare - en kort bit på stenig mark - sedan ett stup. Att gradera naturens storhet är svårt. Att blicka ner i Tarfaladalen i vädret som var blev en upplevelse som nästan resulterade i andnöd.

Nedstigningen till dalen gjorde jag i mycket brant terräng på bergmassivet Kaskasatjåkkas södra sida (fick senare höra att det var "fel" väg ner). Rundade sjön och fick en fin vy upp mot Kaskasatjåkka.

Trepassleden var avklarad och jag kunde bara konstatera - att det för mig varit en oförglömlig upplevelse - krävande, ja visst - men underbar. Vandrade nästan ner till forskningsstationen och slog där upp tältet. Smälte intrycken från dagen och somnade - trött både i kropp och själ.

Dagen efter strövade jag runt och kollade lite närmare på områdets glaciärer. Vid tretiden på eftermiddagen packade jag ihop och drog mig nedåt i Darfálvággi. Slog upp tältet alldeles bredvid bron som går över Darfaljohka. Molnen hängde över Kebnekaise massivet - om vädret blev bättre - till dagen efter - skulle jag ej tveka.

2008-08-27 17:42   janstj
Trepassleden tar alltid andan ur vandraren. Har gått där många gånger, sommar som vinter. Här stannar alltid tiden upp, jag upphör aldrig av att fascineras av naturens storslagenhet. Vill tillbaka.........

2008-08-27 18:39   Karin Hofvander
Jag riktigt kan se hur en trött, men nöjt leende, liten man sover inne i tältet på sista bilden. :-) Härligt beskrivet'!

2008-08-27 18:54   Håkan Friberg
Kanontext och väldigt fina bilder från pasströsklarna. Bra gjort att orka med alla tre passen på en dag.

2008-08-27 19:19   Annicas fjällängtan
Jättefin beskrivning alltihop speciellt bra .hur det var att blicka ner i Terfaladalen .Fina bilder!
Mycket sten är det!

2008-08-27 21:07   Öhrnell
Vilket dramatiskt landskap. Man blir verkligen sugen på att gå där själv.

2008-08-27 22:56   brigas
Nallo mm,måste bli av för mej nån gång,det är så härliga höga fjäll.

2008-08-28 10:13   thegedd
Oj, nu skämmer ni allt bort mig med all positiv respons, tusen tack......

2008-08-28 10:35   Thomas Traneving
Vilken fantastisk tur du verkar ha haft!
.....och mycket fina bilder.....

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro