Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Söderut från Suorva

Idag bär det iväg upp till Suorva för en vandring söderut en bit. Jag vet att det är mycket tidigt på säsongen så jag får se hur långt jag kommer. Det kanske inte blir långt alls. Under alla omständigheter kommer det att bli ett besök i Kvikkjokk. Jag kommer också att prova ny utrustning .

I augusti ska jag och tre andra gubbar vandra i 10 dagar i Sarek. Men jag har svårt att vänta så länge. När jag fann att det fanns ett par veckor som inte är inbokade mellan dotterns studentexamen och min frus semester så tar jag chansen att sticka iväg. Fri som en pensionär.

En gubbe som gick

En gubbe vandrar solo i Tjuoltavagge och Njoatsosvagge i september 2015.

Gubben är pensionär sedan ett par år tillbaka och i sin ungdom gjorde han under en 10-årsperiod många vandringar i Sarek och Padjelanta. Jobb och familj gjorde sedan att det inte blev så mycket av vandringarna annat än sporadiskt. Men pensionärslivet gav nya möjligheter. Under sommaren 2015 hade han redan före septembervandringen åkt upp till Kvikkjokk två gånger och gjort vandringar därifrån. Men det räckte inte. Han ville dit igen en tredje gång. Egentligen så skulle han ha velat stanna där hela sommaren, men även en pensionär måste ta hänsyn till andra omständigheter än sina egna. Det dröjde därför ända till den tionde september innan han återigen befann sig i Kvikkjokk för en ny vandring. Denna gång på egen hand.