Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Tankar om värme

Det är ett mycket underskattat nöje att vara varm. Och nu talar jag inte om den typen av svettdrypande värme man upplever på playan i augusti, utan värme när det inte borde finnas någon.

Man står högt uppe på kalfjället. Termometern nere i dalen visar minus tio grader. Man hör de hårda snöflingorna träffa jackan med ett frasande ljud, och vinden viner runt kroppen och gör sitt bästa för att blåsa bort en.  Men man känner inget. Alla sinnen säger att man borde vara blåfrusen, men kläderna håller kylan ute och man är varm, till och med om fingrar, tår och nästipp.Det är då man tar ett djupt andetag och bara njuter. Och man är glad åt yllemameluckerna, skidhjälmen, skidglasögonen, buffen och den vindtäta jackan. Och åt de något stora pjäxorna som man kan vicka på tårna i trots att man har dubbla sockar.