Sälsafari på Måkläppen

Vi spanade på sälar vid Måkläppen, naturreservat, Vellinge kommun, Skåne. Slutet av januari 2022.

- Måkläppen, likt droppen på Falsterbohalvöns spets, strax innan havet tar över.

Ja, det här är faktiskt landets sydvästligaste utpost.

Det är ett föränderligt landskap. Sälkolonin som gosar sig på sandreveln, ständigt omformat av vind och vatten.

Ogästvänligt. Här bryts Östersjöns bräckta vatten mot Kattegatts saltstinna dito. Det ger friska vindar, minst sagt. Värst är det under vintern då allmänheten har tillträde.

Förlagan till dagens naturreservat bildades redan vid förra sekelskiftet, då som skydd mot lokalbefolkningens plundring av fågelbon.

Sandreveln har numera ”växt” ihop med fastlandet vilket medfört att räv och mink kunnat vandra ut och kalasa på fågeläggen.

För att skydda sälarna är det tillträdesförbud under den varma delen av året. Det ger sälarna möjlighet till vila (gör de något annat), pälsbyte och föryngring.

Tillträdesförbudet minkar även spridningen av smittsamma sjukdomar, vilket sälarna drabbats hårt av.

Dimmiga dagar

Nej, sälarna undvek oss genom att vila på den yttersta reveln, dit allmänheten inte har tillträde överhuvudtaget.

Det blev en promenad i lös sand med vinden både i ansiktet och ryggen. Vi tvingades vada i högt vattenstånd.

- Och ja, tårna blev blåa.

Däremot såg vi stora mängder vadare och vrakdelar till skepp som gått på grund.

Vikingaguldet och konflikter

Titta noga när du går över sandbankarna. Chansen är nämligen stor att du finner bärnsten. Mången vandrar runt stränderna, dagarna i ända, i hopp om rikedom.

Måkläppen är även en arena för konflikter. Sedan två år tillbaka är det åter tillåtet med jakt på sälar i svenska vatten.

Dock har det varit problem med att uppfylla jaktkvoten. Många sälar har tagit sin tillflykt inom naturreservaten, som exempelvis Måkläppen, där jakt är förbjudet.

Havs och vattenmyndigheten vill skapa fler skyddade zoner för sälar, likt Måkläppen. Myndigheten får dock hård kritik från yrkesfiskare som anser att sälen äter upp för mycket av deras fisk.

- De ska inte skyddas överhuvudtaget utan jagas så hårt det går, säger en yrkesfiskare.

Jag läser vidare om att de flesta sälar går upp på land i Natura 2000 områden eller naturreservat. Där är de fredade från jägarna.

- Sälar måste vara bra smarta djur som vet hur de ska undvika jägare.

Forskare berättar om hur sälar har kravlat upp i små bäckar, för att komma åt deras favoritföda, havsöring.

Men sälar är främst nyfikna djur. Om du paddlar kajak kring Hallands Väderö är chansen stor att du får sällskap av sälar.

- När vi badade vid långa bryggan i Bjärred kom det sälar, så nära som tio meter, berättar en vinterbadare.

Vill du ha en större förståelse av fiskaryrket och dess relation till sälar, läs den antropologiska artikeln:

Världsnaturfonden (WWF) har lagt förslag som kan mildra konflikten mellan yrkesfiskare och sälar, genom bland annat förändrade fiskemetoder.

Text: Anders Hermansson

Foto: Monica Egermayer och Nils Olof Nilsland

2022-01-24 08:26   Trottoarbonden
Måklæppen ær otroligt unikt och så hæftigt.
Var dær før några vintrar sedan och fick vada 2 ggr upp till knæna och tappade kænseln helt i benen.
Mycket mærkligt att gå på botten bland stenar utan kænseln i føtterna.

Svar 2022-01-24 10:48   Anders Hermansson
Javisst , är det ett häftigt ställe. Enbart sand, ingen sten. Jo, vi tappade också känseln i fötter och ben.

2022-02-27 22:22   fowwe
Måkläppen är verkligen ett förunderligt område. Denna vintersäsong var det väl stängt, så jag besökte det inte. Har blivit för populärt (och alla besökare sköter sig inte).
Nog är sälarna intelligenta. Verkar som de hittar reservaten på internet och sedan kan läsa skyltarna också.

Svar 2022-02-28 15:57   Anders Hermansson
Nej, Måkläppen är inte stängt helt. Det är endast de yttersta delarna mot öppet hav som är stängt. Ja, det verkar inte bättre än att sälarna också börjat surfa runt på nätet. Kan bli farligt md allt för mycket stillasittande.

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.