Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Utrustning

Ja, här kommer jag att diskutera de val av utrustning jag gjort eller funderar på att göra.  Det blir ett tekniskt inlägg, som man får hoppa över om man vill. ;)

Tält: Här tänker jag att det skall vara så stabilt att det kan stå var som helst. Det skall vara enkelt att resa själv och detta skall kunna göras med vantar. Jag tänker också att i tältets absid skall jag kunna dra in pulkan för att i skydd kunna pyssla med grejorna och inte behöva gå ut i blåsten igen för att hämta tandborsten. (har inte bestämt än om tandborsten skall med, men förmodliget, om den är lätt. Man lär kunna borra hål i handtaget för att göra den lättre...)
Jag vill ha gott om plats i tältet för att inte få spel om jag är insnöad eller instormad i några dagar. Eller om/när jag får besök kan man bo två i det. Kanske kan man klämma in lite hundar om det kommer sånna på besök också. Om man lägger ihop den ekvationen så finns det inte så många tält kvar.
Hillebergs Saivo
Saivo som tillverkas av Hilleberg. Här skulle jag kunna skriva att de sponsrar med ett tält, men iochmed att de inte gör det, så låter jag bli. ;)

Sovsäck: Här måste jag räkna med att jag ligger stilla några dagar och måste ha en extremsäck. Temperaturer runt -30 är inget ovanligt. Man kan ju inte liksom bara gå in när man fryser utan "inne" måste man ha med sig. Min kompis Daniel tipsade om MountainHardWares säck som heter Ghost SL. Den är en minus 40 säck och den verkar riktigt bra. Stor och varm. Vi tältade strax under Silverfallet i Grövelsjön i fjol och då hade han med sig den säcken. Han låg i bara kalsongerna och hade säcken öppen för att det var så varmt. Utanför var det -18C...
MountainHardware Ghost SL

Kök: Här skall jag ha två stycken med mig. Dessa har jag redan och är ett OmniFuel av Primus, och det andra är ett WhisperLite av MSR. Det senare är klart tystare och behagligare. Robban, en bekant, kallade OmniFuel för EBK, EfterBrännKammare och han har en poäng. Att jag skall ha två med mig är för att jag är så beroende av vatten och eld att jag kan inte riskera att en slutar att fungera. Båda köken går på bensin. Gas funkar så dåligt på vintern.
WhisperLite av MSR

Pulka: Tittar på två varianter: Fjellpulken och Acapulka. Båda är norsk-tillverkade. Det lutar åt Acapulkan för att den är bredare och borde ha bättre egenskaper i djupsnö. Rätta mig gärna om jag har fel. Denna modellen heter ScandicTour och jag tittar på den som är 150cm. Skall kolla lite till, men tror att den skulle vara nog. Pratade med Björn, och frågade honom om vilken volym som jag skulle satsa på "Så lite som möljigt" och jag förstrå vad han menar. Det blir för mycket "kan vara bra att ha saker" om det finns plats.
ScandicTour

Det var det första inlägget om prylar, kommer fortsätta med mer grejor, men i en uppföljare lite senare. Då kommer jag resonera kring skidor och allt vad det innebär.

Henrik

2008-08-04 15:27   seobserver
Av erfarenhet vet jag att i lössnö är en smalare pulka att föredra. Blir du fast i pulkeriet och det är lätt att bli det skaffa sig en tobogga för vårarnas skaredragning, då är en bredare att föredra ovanpå skaren.
Reservdelar spar ryggsäcksvikt angående kök....

2008-08-04 15:33   bensson
Tack för det. Erkänner att jag inte vet vad en tobogga är för något, men av de bilder jag får fram på google och när du nämner skare, antar jag att man kan säga medar, eller har jag fel?
Just pulkor har jag ingen erfarenhet av, så här blir det mycket leta på forumet här på Utsidan.

2008-08-05 10:41   granbom
1. Tältet, Om du inte redan har köpt tält eller är en av alla på Utsidan som "vet" att Hilleberg är bäst så tycker jag du ska titta på Helsport. Exempelvis deras Svalbard är snarlikt Saivo men har en absid som du får plats med en pulka i.
2. Om du ska ha två kök med dej, varför inte två likadana så att du lär dej hantera dem och kan använda reservdelar mellan dem?

2008-08-05 11:50   4623
Köp inte pulka Henrik! Att bygga en själv tar en eftermiddag, kostar max en fjärdedel och Du bestämmer allt själv. En "tack and tape", tunn plywood täckt med glasfiber och epoxy/polyester kommer du inte att ångra. Blir du inte "fast i pulkeriet" har du inte förlorat en massa pengar. Dessutom är det himla kul att göra det själv...

2008-08-05 14:47   seobserver
Det finns ju en orsak till att samernas traditionella pulkor var små, båtformade och lätta. Lössnön.
En Rimforsa, plywoodskiva, uppböjd framkant med medar och packning ovanpå kan vara bredare och längre (bra sovplats ovan snön).
FMs gamla var ok om än för tung....
Bår och Pv modellerna krävde Bv...
Bygg som skrivet själv så får du vad du vill ha till lägre peng....

2008-08-05 15:47   bensson
Mikael: Jag ha kikat på svalbard, och vet att helsport gör bra grejor. Har en kamrat som är norska, som har ett jätte fint helsport så jag skall verkligen titt på det igen.
Anna, jag skall ta ditt råd under övervägande. Vore kul att bygga själv, men har inget utrymme. Det kanske går att ordna på något sätt.
Seobserver: Mycket förkortningar för en frisedel, men tror jag förstod. Har en svåger som är snickare. Kanske skall spela ut släckt kortet. ;) Men tack, jag noterar form fakta. Jag tänkte tvärt om. Så är det när man försöker uppfinna hjulet.

2009-05-04 02:08   seobserver
Ego förklarar:
FMs gamla var ok om än för tung....
Bår och Pv modellerna krävde Bv...
Försvarsmaktens gamla pulka av Segebadenmodell var....
Bårpulkan i glasfiber och Pansvarvärnspulkan till Pv-kanonen borde haft BandVagn som dragare istället för svettiga trötta Norrlandsjägare....
Hoppas det bidde lite klarare så här på nattkröken...
All pulkalast bör vara så låg som möjligt för enklare framkomst i terrängen.
Hjulet har uppfunnits många gånger men är underlägset på snö.....;)

Tror du att du är indian eller?

En compoundskytts vardag.

Test av Tentsile Flite

Då har jag testflugit min Flite. Den kom igår strax innan lunch. Barnen och jag gick ut efter lunch och testade att hänga upp den. Jag hade tittat ganska många gånger på instruktionsvideon från hemsidan. Det var ganska lätt att få upp den så att den kom i luften. Det gick bra att spänna upp den hårt, som man skall. Den skall inte hänga som en hängmatta, utan vara hårt spänd.

Flygande tält

Jag älskar tält. Allt det står för. Tryggheten, värmen, att vara ute på äventyr. Jag har testat massor av olika, små och stora. Vinter som sommar. Jag har testat kompisars tält, jag har ägt många som jag sålt vidare, då kanske någon detalj gjort att tältet på andra sidan staketet såg lite bättre ut.