Tankar kring mina olika äventyr.

Användarnamn: bensson

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Dykning, Vandring, Navigering, Foto, Segling

Att hänga i skör tråd

Att vandra på Åland är en fantastisk upplevelse. Naturen är vacker och skiftar mycket snabbt från tät skog till klippor och milsvid utsikt över ålandshav och böljorna de blå. Här befann jag mig nu och det är här min historia utspelar sig.

Då jag återhämtade mig från en axelskada jag ådrog mig på en expedition mot Abisko, behövde jag något att sysselsätta mig med. Ett litet projekt. Jag hade tidigare noterat att det fanns någon slags hängmatta man kunde campa i och nu när jag var inställd på att försöka få min packning så lätt som möjligt skulle jag bara kolla hur mycket en sån hängmatta vägde. Sökte lite här på Utsidan.se och lite på google. Fastnade och läste mer och mer. Det verkar ju roligt att bo i en hängmatta. Men det var fortfarande vinter på Åland och det snöade hela tiden. Då hittade jag en fyra-årstids variant från Clark. En modell som heter NorthAmerica. Den verkade fylla behoven även för en vintertur. Jag beställde den på webben och den dök upp en vecka senare. Något jag inte var beredd på var den Åländska nitiska tullen. De saltade notan rejält. De hade tillochmed en tariff i sina rullar för hur man skall beskatta hängmattor... Någon har haft för lite att göra. Jag kvitterade ut den iallafall och kunde inte vänta med att packa upp den.

I en mintgrön/olivgrön färg låg mattan inpackad i sin packpåse. Jag hade sett ett klipp på Youtube hur en man hade hängt upp en liknade matta så jag visste ungefär hur jag skulle göra. Jag hade köpt till sk treehuggers, stroppar som man lägger runt träden för att inte orsaka nötning på träden. Man lindar de runt trädet bara så klickar min i karbinen eller knyter i repet som mattan levereras med.

Mattan kom omonterad, dvs inga rep var iknutna eller linor förberedda. Tarpen skulle förses med tunna linor för att knytas ner i marken. Jag tror att det är samma linor som är till persienner, flätade nylon som är stark och lätt. Jag pillade dit små stop-åtta-knopar som inte skall glida. Iandra ändan skall man göra sk rullstek, en knop som låter flytta på sig men som låser under belastning. Mycket användbar.

Tarpen späns upp ovanför mattan och agerar regnskydd. den agerar också support för själva tältet som man sover i. Det hänger nämligen ihop så här: Själva mattan lägger jag ett liggunderlag i för att hålla ut det från kroppen och för att agera skydd mot vindens kylande effekt. Än liknar matten en traditionell hängmatta. Det som skiljer mattan från andra är att runt hela kanten är ett blixtlås dit sytt och en överdel sitter fast däri. Denna överdel hålls upp av tarpen och skapar en tält känsla. Överdelen består av innerst av ett myggnät och ovanpå det ett vindtätt lager som skyddar mot elementen. Två lager med blixtlås. Det går att bara använda myggnätet om man vill, något jag skulle tro man vill på sommaren.

Det som hänger under den svarta "liggtyget" är påsar att ha grejor i. Med fördel kan man stoppa i kläder och dyligt då detta skall agera isolering. Det gröna vindskyddet är halvvägs öppen och visar det svarta myggnätet under. Tarpen är dubbelvikt. Notera linan som är fäst i ovansidan tältet och underkant av tarpen.

Hur gör man då när man skall sova i en sådan? Jo, hela mattan är nedpackad i en av sidofickorna som i sín tur vänds utochin. I botten på fickan finns en hälften så stor packpåse med ett gigantiskt kardborre fäste. Det gör att det är lätt att få ner mattan snabbt i stora fickan och sedan packa till den i lilla fickan. Finurligt. Jag har mina treehuggers i lilla fickan och de är de första jag packar upp och hänger upp när jag valt vilka träd jag skall hänga i. För avståndet mellan träden spelar roll. Jag trodde inte det i början men när jag legat i en hängning där träden stod långt ifrån varandra, blev man liksom klämd då momentet ökade och hängvikeln blev för flack. Blir du klämd, pressas loftet på sovsäcken ihop och det blir en kall natt. Hur man sätter huvud och fot strappet spelar också roll. Sätter man huvudet för högt, kommer kroppen under natten att glida neråt och tillslut kommer du bara ligga i halva mattan. Fötterna skall vara högre upp för att förhindra att du glider. Även denna mina gick jag på och lärde mig hur man gör. Annars går det jättebra att sova. Jag kan ligga på sidan, inte mage, men det går bra ändå. Jag lägger en packpåse med en jacka eller dyrligt i knävecket för att få en positiv vinkel på knät. Annars ligger det och tycks bakåt och det är ganska obehagligt. Tänk att du ligger på golvet med fötterna på en stol, då får du knäna i den vikeln jag beskrev. Försök att sova så skall ni få se. Men när du väl ligger då så vaggas du stilla av vinden. Mycket behagligt.

Jag har modefierat mattan på så vis att repet som levereras med mattan har jag bytt ut mot ett tunt spännband. Ni vet ett sånt där oranget som brukar ligga i en liten trasslig boll i baklucka på bilen? :) Detta för att kunna göra enkla lopar på bandet och kunna klippa i en karbin istället för att hålla på med pålstekar hela tiden. Då steken utsätts för högt tryck, blir de alltid hårda och då på vinter är det fippligt att hålla på med hårda knutar tycket jag. Hittade en otroligt lite och smidig karbin på en sportaffär på kungsgatan i stockholm som klardade 400kg. Då det inte handlar om dynamiska krafter räcker en sådan karbin bra. Denna modefiering har jag gjort för att på ett så enkelt och snabbt sätt kunna känga mattan.

En fördel med att använda en hängmatta jämfört med att ligga direkt på backen, är att jag inte är beroende av underlaget alls. Det kan ligga en stor sten rakt under mitt huvud utan att jag märker det när jag ligger i hängmattan, men jag garanterar att den skulle göra intryck på en om man sov i tält. Nya sovplatser gör sig plötsligt tillgängliga. I havsbandet i de vindvridna tallarna, över en bäck. Det skall bli kul att utforska möjligheterna.

Jag har ännu inte provat att ligga på marken med den. Det skall jag gör bara jag får tillfälle. Hittade en beskrivning på hur det går till. Man använder stavarna som tältpinne. Smart! Hang loose! Henrik

2009-04-20 09:57   Wolf25
Smidigt att den går att ha på marken också.

2009-04-20 10:12   Öhrnell
Även om man KAN sova över en bäck skulle jag nog inte våga. Om inte annat för att jag skulle bli kissnödig mitt i natten och hänga insvept i en kokong över rinnande vatten... Kul att se att du läkt ihop ordentligt!

2009-04-20 10:51   brigas
Denna tull,fick också hicka när jag löste ut min senaste lilla grej från USA,men men,bara betala och hoppas att man får glädje av den.
Ser rätt myskígt ut att gunga i en hängmatta med tak.

2009-04-20 12:40   peter1969
Den verkar otroligt fin, din hängmatta.
Hur mycket väger hela kitet?

2009-04-20 15:33   bensson
Peter¨: Jag har inte vägt den, men enligt Clark skall den väga ca 1.3kg Kan stämma bra. Jag tog en extra stor tarp, när jag ändå höll på, och den väger några gram mer än orginalet.
Ulf: Det finns små öglor på sidan för att kunna pegga/sprida ut botten när man bor på marken. Återkommer med recention om detta när jag testat.
Ulrika: Är ganska återställd på de flesta plan. Tack.

2009-04-20 18:22   Håkan Friberg
Mmm... något sånt finns med på min "onödiga" önskelista.
Kan förresten föreställa mig hur Ulrika redan gjort ett antal "mentala" modifikationer och öppnat tyglådan för en första koll...

2009-04-20 19:07   Wolf25
Ulrika, du får väl sy in en kisslucka :)

2009-04-20 20:06   bensson
Jag hörde om en elev på min skola som hade blivit kissnödig när de låg i snöbivack. Han tog den näst enklaste vägen och öppnade bara sovsäcken och kissade rakt ut i fotutrymmet mellan britsarna. Detta fick han ångra bittert då han glömt att hans kängor stod precis under...

2009-04-21 13:35   nilssa
Lite annorlunda staket, men tarpen ser ut ungefär som vanligt! :)

2009-04-25 23:28   Islusen
Vilken grej! Skulle gärna provsova en sån.

Tror du att du är indian eller?

En compoundskytts vardag.

Test av Tentsile Flite

Då har jag testflugit min Flite. Den kom igår strax innan lunch. Barnen och jag gick ut efter lunch och testade att hänga upp den. Jag hade tittat ganska många gånger på instruktionsvideon från hemsidan. Det var ganska lätt att få upp den så att den kom i luften. Det gick bra att spänna upp den hårt, som man skall. Den skall inte hänga som en hängmatta, utan vara hårt spänd.

Flygande tält

Jag älskar tält. Allt det står för. Tryggheten, värmen, att vara ute på äventyr. Jag har testat massor av olika, små och stora. Vinter som sommar. Jag har testat kompisars tält, jag har ägt många som jag sålt vidare, då kanske någon detalj gjort att tältet på andra sidan staketet såg lite bättre ut.