Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Ray Jardines nya bok - Trail Life

Flesta av er kanske känner till Ray Jardine. Han skrev en banbrytande bok om ultralätt backpackning med sin bok Beyond Backpacking år 1999. Han började med att vandra med traditionell utrustning på 70-talet och upptäckte att de var tunga och otympliga. Han fick värk och problem med kroppen. Detta var då när han försökte vandra långt och i flera dagar. Ray insåg att det var ohållbart i längden. Han började experimentera och prövade med att lätta på vikten och hitta nya lösningar för att minska på packningen.

Ray började också att sy sin egen ryggsäck och kläder. Han kom så långt att basutrustning vägde drygt 6 kg om jag inte minns fel. I hans bok Beyond Backpacking behandlar han allt som rör utrustningen; mat, kläder, kök osv. Även i boken finns hans livsfilosofi. Han lär vara en av banbrytare inom det ultralätta friluftslivet och har påverkat många människor och även tillverkare inom friluftslivet tex GoLite.

Tarptent Sublite Sil

Jag kommer inte med nya texter numera dels för att jag inte har hunnit med så mycket geocaching på sistone och så är vandringssäsongen slut för min del. Istället är det nya drömmar och idéer som jag får hålla mig till under vintern.

Alldeles nyligen såg jag att Henry Shires från Tarptent har lanserat en ytterligare modell av Sublite fast med silnylon-väven. I somras lanserade han den nya tarptält-modellen Sublite med Tyvek-väv. Nu finns en version med Silnylon . Tyvek-väven är bra där miljön är väldigt varm och regnar sällan. Tyvek tål lite regn men inte så länge som jag har förstått. Tältet restes upp med två vandrarstavar som formas som V. Dessutom är det väldigt ventilerande, både fram och bak plus i "taket". Tältet har fullt myggskydd (mesh) också. Se bilder på tältet!

Bilder på sovsäckslakan

Det var ett tag sedan jag skrev något i bloggen. Det blir inte ofta nya inlägg eftersom jag studerar på halvtid och jobbar samtidigt. Jag skriver i mån av tid. Men här ska jag lägga in bilder på sovsäckslakan. Jag har inte använt det ännu ute på fältet. Det dröjer dessvärre nästa år när säsongen för vandring börjar igen.

Tips: En trevlig blogg

Det finns en trevlig blogg som jag brukar läsa regelbundet - det är en tysk kille som skriver lite om olika saker. Men oftast om lättviktsprylar och även om andra vandringar. Just nu är hans blogg full av rapporter och bilder från Outdoor-mässan i Tyskland! Många bilder!!