Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Rutten i Pyreneerna

Som jag skrev förra gången, så var vi där i tre veckor och vandrade i Pyreneerna. Men det blev bara 14 etapper, det vill säga de dagar som vi vandrade. Det skulle ha blivit ytterligare några dagar till men vi fick diarré och jag blev sämre efteråt. Så vi stannade 3 nätter i en liten fransk by, Larru. Mer om det senare i annat inlägg.

Vi började med att gå från St-Jean-de-Port på den kända pilgrimsleden och svängde in och anslöt till HRP-leden (GR 11) innan Roncesvalles och följde HRP-leden ända tills Arette La Pierre St-Martin. Efteråt gick vi på GR10 mot Lescun, dagen därpå åter HRP och slutligen gick vi över till spanska sidan av Pyreneerna och anslöt oss till GR11-leden ända mot Torla.

Ett par bilder på Cloudburst 2

Vi trivdes väldigt bra i Tarptent Cloudburst 2. Ett riktigt mysigt mini-hotell under vandringen. Jag kan inte låta bli att lägga in ett par bilder på ställen där vi övernattade på hög höjd.

Hemkommen från Pyreneerna

Igår kom jag och min kompis hem från Pyreneerna. Vi hade varit där i 3 veckor och vandrat i bergen. Vi gick på både spanska och franska sidan av Pyreneerna och upplevde dessa olika klimat! Även matkulturen, språket och miljön. Vi var mycket nöjda med vandringen och har haft det härligt på vandringen.

Dessutom hade vi några nya utrustningar som innebar att vi kunde minska vikten i våra packningar kraftigt. Vi hade bla Tarptent Cloudburst 2, Granite Gear-säckar och lätta trekking-skor. Jag hade Icebug Gripmaster men de blev sämre efter ett antal dagar så jag var tvungen att byta till reservskor som var bättre, The North Face Prophecy.