Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Supersök

På min blogg har jag nu utvecklat en enkel sökfunktion för att sortera intressanta länkar enligt olika kategorier... vandring, GPS, skidor, Kite osv. Jag kallar den Supersök. Kolla in... och kanske föreslå någon bra länk om friluftsliv.

2010-02-21 18:28   thomalin
Sådär supersökig tycker jag inte att den är, än så länge, men idén är ju god. Jag skulle nog lagt till rejält mycket fler träffmöjligheter innan jag la upp den och definitvt innan jag kallade den för super... att den baserar på någon sorts insats från de som söker är jag tveksamt till... dvs att vi läsare/sökare skall tipsa och du lägga in allteftersom, det kommer att ta för lång tid innan den är tillräckligt bra.... eller har jag missat hur man gör?

Svar 2010-02-21 22:04   mathog
Jag har ju kategoriserat alla länkar och är man intresserad av skidor så knappar man in det, och alla skidlänkar som finns sorteras ut. Flera sökord stödjs inte tex "skidor småland". Det är Supersök v2.

2010-02-22 09:01   thomalin
Nu har jag testat igen ;-) det blir ju lite enahanda när man "bara" kan söka på kategori, men bättre än mitt första försök... men om man t ex vill söka på "Tiveden" så går det inte utan man får söka på vandring och sen leta manuellt i de länkar som presenterats, Det blir lite trubbigt. Det var det jag upplevde som mindre bra. Men om man till v2 kan lägga till så att man kan söka på fler ord.. t ex¨ "vandring+tiveden"... så blir det ju mer träffsäkert. Jag skall se över mina länkar och se om jag kan bidra. För du måste nog lägga in fler än 18 sökbara länkar för att det skall bli effektivt. Fast det är klart... det räcker nästan att man träffar utsidan, så får man tag i allt man söker ;-) Men återigen, med lite förädling, en bra idé.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.