Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Är du en brukare eller betraktare av naturen?

Jag surfade på en bra artikel om hur vi svenskar ser oss själva i naturen, och där naturens nya roll beskrivs. Författaren menar att vi ser oss själva som flitiga naturbesökare. Men i verkligheten har våra skogsbesök minskat betydligt de senaste 20 åren, och våra barn är bara ute hälften så mycket ute som de var förr.

Om jag ser till mig själv så är jag mer betraktare än brukare. Fast jag brukar naturen också. Jag skulle tro att jag är 80/20, dvs 80% betraktare och 20% brukare. Jag plockar bär och svamp. Ibland åker jag och fiskar eller vandrar. Nu är inte jag den inbitna naturmänniskan. Jag har mer en vilja att vara mycket ute i naturen än vad jag i själva verket är. Min ambition är mer friluftsliv.

Läs artikeln här.

2010-03-19 16:30   äventyrssugen
Jag tycker det är en konstig uppdelning på brukare och betraktare. Tror inte att man kan dra en skarp gräns mellan det. Att bruka naturen kan inte bara vara att äta den.
Att beskriva svensk viltvård som en framgångssaga som görs i artikeln känns också lite väl magstarkt - man då kommer vi in på jaktdebatten och det vet vi hur det slutar. Men jag är lite trött på att gubbar med bössa på axeln betraktar sig ha någonslags företräde till skogen jämfört med oss som vistas där av annan anledning.

Svar 2010-03-19 18:52   mathog
Vardag kan ofta vara att gå till jobbet, skynda hem för att laga mat, sedan framför tv ett par timmar och se Robinson, Äntligen hemma trädgård eller kanske hur Gordon slaktar lamm i F-word. Man upplever naturen genom tv. Om det blir lite tid över under helgen kanske man tar en promenad i motionsspåret eller liknande. Då är man en "betraktare". Jag beskrev mig själv som en betraktare när jag vandrar... fast då brukar jag naturen i allra högsta grad. Fel av mig.

Härom kvällen såg jag "Halv åtta hos mig" och tjejen som lagade ungersk gulasch över öppen eld. Ett sånt kokkärl skulle man ha. Istället för att fixa mat till ungarna hemma så skulle man släpa med dem ut till något vindskydd. Då kunde de leka av sig och uppleva naturen medan man gjorde en god gryta.

2010-03-19 21:31   Strykarräven
Enligt dagens nyliberala doktrin är jag väl en kund, oavsett hur man vrider på det...

2010-03-20 10:15   thomalin
Håller med Erik, det är svårt att dra en gräns. För egen del så ser jag mig (om jag nu måste) mest som en brukare. När jag t ex är ute och springer i skogen, eller cyklar, då brukar jag mer än jag betraktar... Kan t om se mig som en brukare när jag fotar också, då jag använder skogen som en del i ett utökat välbefinnande, en sorts terapi.

Betraktar gör jag framför tvn... eller i någon naturbok.

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.