Vandringar i Finland först och främst men även Norden.

En höstvandring i Kevo naturreservat.

Ända sedan Tomas och jag gjorde våran första vandring tillsammans så har vi haft små planer att göra en vandring igen när det skulle passa för oss båda. Eftersom när vi båda har jobb och eventuellt familjeliv att passa in så letade vi efter lite kortare ledförslag, Tomas har under längre tid velat vandra Kevo leden som går igenom Kevos naturreservat och efter en stunds forskade så förstod vi att detta skulle passa oss med dom lediga dagarna som vi hade tillgängligt, resan skulle göras under slutet av september vilket skulle ge oss kanske möjligheter att beskåda höstfärgerna under vandringens gång.

Våran färd mot våran vandring började redan 23.9 tidigt på morgonen när vi hade en bra bit att åka rättare sagt 1100 kilometer före vi var framme men vi hade redan i panerings stadiet bestämt oss för att inte köra hela sträckan så efter att kört en bra bit av sträckan så tog vi natt vid en stugby vid Saariselkä där ägaren erbjöd sig att sätta på bastun när vi träffade henne på gården när vi kom fram vilket var väldigt tacksamt.

Sarek i början av augusti.

Redan i ett tidigt skede i Januari så började jag lägga upp planer för att göra en vandring under sommar månaderna i Sarek, efter en hel del funderande så hade jag en rutt som såg lovande ut, där jag valde bort dom värsta vaden. Rutten skulle bli från Akkastugorna till Kvikkjokk på ca 8-10 dagar i början av Augusti med rum för eventuellt plats för en eller två topp turer om vädret skulle tillåta.

Efter att ha hålt på med vandring nu under ett par säsonger så börjar man få koll på en hel del, under fjolårets vandring så vägde jag in ryggsäcken på hela 31 kg vilket var i det tyngsta laget för en vecka så jag lovade mig själv att denna vandringen fick ej packningen jag bar på ryggen väga mera än 25 kg. Sedan bestämde jag också för denna vandring att jag skulle torka all mat själv dels för att få ner vikt och volym men jag har under tidigare vandringar ibland haft med mig en stor del färska råvaror.

Ruskaresa till Oulanka nationalpark 2021.

Sambon och jag gjorde en spontan resa upp till Oulanka nationalpark över ett veckoslut i slutet av September 2021 för att få beskåda höstens färger uppe i Lappland.

23.9.2021

Solo vandring i Urho Kekkonens nationalpark 2021.

Enda sedan jag gjorde min första vandring i Lappland ifjol 2020 så har jag längtat tillbaka efter nya äventyr. När våren började smyga sig på i år så har jag mera eller mindre börjat lägga upp nya planer för kommande höstvandring 2021. Jag har haft många olika alternativ i kikaren som jag har valt mellan. I själva verket så var jag kanske mera intresserad av få vandra i mera avlägsna områden men jag valde att inte sätta målen allt för höga inför kommande vandring när det även var min första gång som jag rörde mig ensam så valet blev Urho Kekkonens nationalpark. Valet blev självklart när jag ville lägga upp och planera en egen rutt i området samt så är parkens större delar av lederna omarkerade vilket gjorde att området kändes perfekt för mig.

Efter att ha läst till mig om vilka sevärdheter man borde se så hade jag en rutt planerad. Under färdens gång så blev det att lägg om rutten ett par gånger vilket man inte kanske ska göra i normala fall men eftersom jag hade införskaffat en nödsändare så kände jag mig bekväm att avvika från den planerade rutten. Rutten som blev planerad landade lite över ca 100km, planen var att göra vandringen på ca 8 dagar men jag tog med mig mat för 10 dagar ifall om det skulle ske något oplanerat.