Sarek i början av augusti.

Redan i ett tidigt skede i Januari så började jag lägga upp planer för att göra en vandring under sommar månaderna i Sarek, efter en hel del funderande så hade jag en rutt som såg lovande ut, där jag valde bort dom värsta vaden. Rutten skulle bli från Akkastugorna till Kvikkjokk på ca 8-10 dagar i början av Augusti med rum för eventuellt plats för en eller två topp turer om vädret skulle tillåta.

Efter att ha hålt på med vandring nu under ett par säsonger så börjar man få koll på en hel del, under fjolårets vandring så vägde jag in ryggsäcken på hela 31 kg vilket var i det tyngsta laget för en vecka så jag lovade mig själv att denna vandringen fick ej packningen jag bar på ryggen väga mera än 25 kg. Sedan bestämde jag också för denna vandring att jag skulle torka all mat själv dels för att få ner vikt och volym men jag har under tidigare vandringar ibland haft med mig en stor del färska råvaror.

När alla mål var torkade och förpackade så började jag väga in all utrustning och mat för att få en bra uppfattning om vad allt vägde, sedan så var det också en del saker jag valde att plocka bort som jag märkte från fjolårets vandring som mera eller mindre var onödig men jag hade även byt ut och lagt till en del utrustning i år.

'

Rutt.

Resan började för mig redan 29.7 när jag hade en lång väg från Kristinestad till Kvikkjokk men jag bestämde mig tidigt att jag skulle bara köra halvvägs när jag dagen innan hade kommit hem från jobbet så det blev att ta natt i Uleåborg. På lördagsmorgonen 30.7 så återupptog jag färden mot destination Kvikkjokk för att komma fram på kvällen som planerat där jag hade bokat rum för natten. Efter många timmar i bil och korsat gränsen mellan Sverige och Finland så var jag  äntligen framme i Kvikkjokk, när jag hade checkat in på fjällstation och fått mitt rum så blev det en utsökt middag i restaurangen där jag valde reninnanlår med potatis och ett glas rött.

Reninnanlår med potatis som jag kan verkligen rekommendera som finns på deras ala carte meny med närproducerade råvaror.

Dag 1 31.7

Efter att fått sovit hel natt sömn och sedan fått i mig frukosten så hade jag en hel del tid att fördriva på fjällstationen när helikoptern skulle lyfta först vid 13:00 så jag spenderade större delen av tiden i restaurangen där jag läste karta och bok över Sarek och jag gjorde även ett par samtal till mina nära och kära. När klockan började närma sig 12 så började jag leta mig mot helikoptern, där fick jag ta och väga ryggsäcken och startvikten landande på 23 kg vilket var inom marginalerna. Flygturen till Akkastugorna tar drygt en timme med byte i Staloluokta, vi hade otroligt vackert väder när vi flög igenom Padjelanta nationalpark och när jag såg dom otroligt vackra sjöarna Virihaure och Vastenjaure med bergstopparna i bakgrunden så började jag få ider för nya äventyr så som antigen paddla runt i dessa sjöar med packcraft eller att få vandra på andra sidan nära Norska gränsen men detta får ännu bara vara planer.

Efter att landat vid Akkastugorna tog jag färd mot Kisurisstugorna eftersom klockan redan var 14, tanken var att tälta där första natten för att få en liten mjukstart på vandringen. När jag hade kommit fram efter ett par timmars vandring vid stugorna så reste jag tältet omgående vilket jag har som grundregel när jag ska ta kväll. Jag han just få upp tältet på området vid Kisurisstugorna när jag hörde en röst bakom mig vilket var stugvärden som undrade om jag möjligtvis ville använda faciliteterna som fanns på området, efter lite pratande med stugvärden så förstod jag att det var en del skillnad på finska och svenska stugor. På finskan sidan har vi inga stugvärdar, kiosker bland annat sedan så är det helt gratis att använda stugorna på finska sidan förutom om man vill boka egen sovplats eller hyra egen så kallad ödestuga vilket jag aldrig har provat på. Så 250 kronor kostade att tälta på området och då ingick att kunna få använda det gemensamma köket, toa och sopstationen vilket kändes lite saftigt om jag ska var ärlig men pengarna går förhoppningsvis till något gott ändamål.

Knappt så det hade blivit grönt i träderna.

Akka i bakgrunden.

Dag 2 1.8

Efter dom få timmarna eller minuterna jag fick sova under första natten så var jag ändå relativt pigg, redan första natten märkte jag av att det var ganska så kyligt att sova i sovsäcken som jag hade med mig vilket skulle märkas mera längre fram på vandringen. Efter fått all min packning ihop och alla bestyrd var gjorda så började jag leta mig in i Sarek. Vädret denna dag var helt underbart vackert solen lyste och gassade på. Jag följde Sjnjuvtjudisjåhka på södra sidan men jag hade tankar när jag planerade turen att vandrat på norra sidan men valde inte att göra detta för jag ville inte utsätta mig för eventuellt svåra vad i onödan. Under denna dag så mötte jag troligtvis mellan 10-15 personer så man fick titt som tätt stanna och små prata hela tiden, och det blev många pauser när jag hade sovit så få timmar så jag valde att vila ögonen ett par minuter under dagens gång under pauserna. Efter att vandrat många timmar så beslutade jag att ta kväll sidan vid foten av berget Niak. Jag tänkte först gå vidare men när jag hittade en så bra lägerplats så valde jag sätta tältet där när det fanns en liten kulle som gav vindskydd för tältet när det hade börjat blåsa lite.

Kisurisstugorna.

Det är vackert när man kliver in i Sarek.

Niak i bakgrunden.

Tältplats vid Niak.

Dag 3 2.8

Natten var betydligt kallare denna natt även fast jag hade tagit på mig mera kläder. När jag vaknade så hade vinden lagt sig men det hade börjat regna vilket inte kändes trevligt, jag låg lite extra länge denna morgon för jag hoppades på det skulle avta vilket det inte gjorde men det låter oftast som det är betydligt värre väder inuti tältet än utanför tältet. Efter att fått ihop tältet och när jag hade börjat vandra så började jag sakta men säkert kliva in i Ruohtesvagge, i början så vandrade jag på östra sidan av dalen men jag märkte ganska så snabbt att det skulle troligtvis vara ett bättre alternativ att vara på den västra sidan så när jag hade passerat en av renvaktarstugorna så valde jag att vada över till västra sidan. Tyvärr så duggregnade det och molntäcket låg djupt ner i dalen så man såg inte mycket av de höga topparna, pauserna blev få denna dag och jag gick i ganska så rask takt. Även under denna dag så mötte jag ett flertal andra vandrare.

Efter att kommit fram till den så kallade Smailaträffen så stannade jag till i nödstugan för att värma mig och vila mig en stund, efter en timmes vila och även fast klockan bara var 15-16 på dagen så bestämde jag mig för att ta kväll jag var trots allt frusen och hungrig. När jag gick igenom denna kväll min egen torkade mat så bestämde jag mig för att jag skulle kalasa på renskav med mos å lingon, jag fyllde trots allt år denna dag. Efter maten var äten och kaffet var drucket med den obligatoriska supen så slumrade jag till en stund och plötsligt så vaknar jag av ett välbekant oljud och jag blev förvånade efter någon minut se en av fiskeflygs helikoptrar landa vid nödstugan? Eftersom jag var trött och vädret var dåligt så gjorde jag mig inte besvär att gå ut checka till läget något mera. När jag hade frusit en del dom tidigare nätterna så började på alvar fundera om jag skulle korta av rutten eller lägga om den. Efter en stunds dividerande med mig själv så kom jag fram till två alternativ som var att gå mot Suorva eller att fortsätta min nuvarande rutt och gå igenom Alggavagge för att ha möjligheten att ta av mot Padjelantaleden ifall om jag skulle fortfarande tycka nätterna skulle vara för kalla och på så sätt kunna utnyttja stugorna ut efter leden och detta kändes som ett bättre alternativ. Denna natt satt jag på alla extra kläder som jag hade med på denna tur och jag var skeptiskt att jag skulle sova bra.

En av renvaktarstugorna i Ruotesvagge.

Dag 4 3.8

Jag vaknade till skinande sol igenom tältduken vädret hade vänt idag och under nattens gång så hade jag inte frusit något vilket gav mig hopp om att jag skulle kunna klara mig igenom resten av vandringen. När vädret var så fint denna morgon så satt jag ut kängorna i det fina vädret så dom skulle torka snabbare när dom hade blivit lite blöta från dagen innan. Denna morgon hade jag inte heller speciellt bråttom när vädret var bra men även för detta var sista gången man skulle få ha bekvämligheter innan man skulle komma tillbaka till civilisationen så som ett utedass tyvärr så är man tvungen att ha dörren på glänt när man använder detta dass när det inte finns något fönster så det blir en aningen mörkt med stängd dörr.

När frukosten var äten så kände jag efter om kängorna hade torkat vilket dom hade gjort till en stor del men sedan kom nästa problem, jag hade inte tagit med något vax eller fett till kängorna mest för jag trodde dom skulle klara av en vecka utan vårdnad. Efter en stunds funderande så slog det mig att jag hade tre olika fetter med mig vilket var vaselin, smör och olivolja så det blev att använda en kombination av dessa under resten av veckan.

När man lämnar Smailaträffen så får blicka in den vackra dalgången där Rahpajåhkå rinner igenom. Samtidigt när jag började dagens vandring så var vi ett gäng vandrare som gick i samma riktning vilket var tre tyskar och tre svenskar och vi följdes åt i varandras fotspår tills jag kom till mitt planerade vadstället vid Guohperjåhka vilket inte var någon större utmaning. Jag hade redan i planeringsstadiet planer på att göra en topptur uppför Skårvatjåhkkå när jag har förstått att borde vara otroligt vacker utsikt över dalen Alggavagge, men när vädret var halvbra när jag passerde så avstod jag. Efter jag hade ytterligare gått en bit så bestämde mig för att ta lunch här satt jag och njöt en bra stund innan jag fortsatte och renarna gjorde mig sällskap. När jag bestämde mig i början att gå Alggavagge så valde jag södra sidan för att jag trodde det skulle bli lättare för mig längre fram och det visade sig att jag hade helt fel, vattenflödet i Ahkajåhkå var mera än jag hade trott. Jag gick uppför en bra bit för jåhkken och passerade en mindre kanjon som det skulle nästan varit möjligt att hoppa över på ett par ställen men när jag inte hittade något lämpligt ställe så vågade jag inte, det fanns även ett par så kallade snöbryggor men jag ansåg dom var allt för riskabla att ta sig över. Efter mycket funderande så fick jag se mig besegrad och det bästa alternativet va att börja gå neråt jåhkken igen för att hitta ett alternativt vadställe vilket jag hittade till sist. När jag äntligen var över på andra sidan så kändes det som lättnad när jag satt så mycket tid på att ta mig över. Att gå igenom resten av Alggavagge så var inte något större problem dalen är otroligt vacker och efter en lång dag så var jag äntligen framme vid min planerade tältplats.

Tältplats vid smailaträffen.

Rahpajåhka.

Nyfikna renar.

Härrabakte.

Här följde jag Ahkajåhkå uppströms där jag försökte ta mig över utan resultat.

Dag 5 4.8

Ännu en dag vaknade man upp med skinnade solsken, när morgongröten var uppäten så knäppte jag ett par bilder i Alggavagge. Jag hade tagit kväll precis nedanför Niejdariehpvagge så jag skulle kunna börja uppstigningen av denna dal tidigt på morgonen. Dalen har delvis kraftig stigning men inget som alltför krävande men i början av dalen så kan det va bättre att gå högre upp i dalen där det är mera flack terräng. Efter att gått en bra bit av dalgången så försökte jag se om jag kunde få mottagning på min mobil för att göra en kort samtal med min familj men tyvärr utan framgång. Redan vid 13 tiden så klev jag in i Sarvesvagge, dalen är otroligt vacker här så hittade jag en så fin plats att äta lunch på så här satt jag under någon timmes tid för att att betrakta miljön runt mig. När jag var klar med att betrakta närområdet så började jag ta mig in i dalen jag valde att gå dalen på norra sidan först men vart efter man går denna dal så tog jag mig över Sarvesjåhka ett flertal gånger där det var att enklaste att ta sig fram. Början av dalen var relativt lätt forcerad utan större svårigheter men när man börjar närma sig kanjonen i dalen så blir det allt mera svårt att ta sig fram, vid kanjonen valde jag att ta mig över första gången vilket jag gjorde igenom att hoppa över när jag hade hittat en lämplig plats. Efteråt blir allt terrängen allt mera krävande hela tiden större delen av sträckan har sumpmark och sly som går allt från knähöjd till axelhöjd vilket gjorde att denna sträcka tog mera tid en beräknat. Efter att hamnat att vada ett flertal gånger över Sarvesjåhka för att gå på den sidan som hade mindre sly så var jag äntligen framme vid min beräknade plats för att ta kväll. Det var redan sent så jag satt upp tältet omgående när jag var framme, jag var trött och hungrig dom sista 6 timmarna hade rent ut sagt varit ett helvete på vissa ställen. När jag hade gjort alla min övriga kvälls bestyr så gick jag ut för att borsta tänder och det var då jag upptäckte att jag hade ett ren kadaver 2-3 meter från tältet, jag hade inte tidigare sätt kadavret dels för att jag var trött men dels också för att det bara var en renhov kvar. Samtidigt så började flera tankar snurra i huvudet på mig när jag visste redan om från tidigare att det är inte omöjlighet att se rovdjur i närheten av Sarvesvagge, jag funderade över mina alternativ när klockan var strax innan 12 på natten så var jag långt ifrån sugen att slita upp hela mitt läger för att hitta en annan tältplats dels också det är inte allt för lätt att hitta tältplatser just i detta område, efter en stunds funderande så beslöt jag mig att stanna kvar på denna plats som sagt så det var ju bara en renhov som låg på marken och inte ett helt kadaver men jag sov större delen av natten med ett vakande öga.

Morgon i Alggavagge.

Tältplats i Alggavagge.

Álggajávrre i bakgrunden.

På väg uppför Niejdariehpvagge.

Stenigt landskap i Niejdariehpvagge men ändå lättframkomligt.

Kaffe i Sarvesvagge.

Sarvesvagge.

Vädret var underbart i Sarvesvagge vilket gjorde att jag passade på att sola benen ;)

Kanjonen i Sarvesvagge.

Östra delen av Sarvesvagge.

Vid tältplats i Sarvesvagge.

Dag 6 5.8

Vid tre tiden på natten efter bara några timmars sömn så vaknade jag av ett regnoväder, sedan så var inte tältplatsen så bra som jag hade trott vilket gjorde att jag låg otroligt obekvämt. Eftersom jag inte fick tag i sömnen så började jag flytta plats på innertältet vilket är möjligt i detta tält och efter en stunds trixande så hade jag flyttat om och nu låg jag äntligen bekvämt och kunde somna om. Redan vid sex på morgonen igen så vaknade jag av att det blåste något fruktansvärt, när jag hade kvicknat till så var min första tanke att jag måste få ner tältet så fort som möjligt. Vinden kom helt från fel sida av tältet och eftersom detta tält bara har två stormlinor så blir det extra utsatt när vinden kommer fel, i samma veva så högg det till i magen och jag kände att jag var tvungen att göra nummer två. Efter att jag hade kravlat ut så stod jag ca tio meter från tältet med kalsongerna nedanför anklarna och gjorde mina behov mitt i Sarek en tidig morgon med vinden pinande. Jag hade hela tiden uppsikt över tältet och vid varje vindpust som kom så var min tanke att tältet flyger strax iväg. När jag var klar så gick jag ett varv runt tältet och satte stenar i varje hörn på tältet vilket ja oftast gör på kvällarna innan men eftersom kvällen innan var vindstilla och platsen kändes relativt skyddad så trodde jag skulle klara mig utan stenar. Sedan så var det snabbt att få i sig frukost och packa ihop all utrustning så snabbt det gick.

När jag hade fått ihop allt så började jag ta mig uppför Lullihavagge och när det var sumpmark nedanför trädgränsen så valde jag gå första biten med crocs. När jag hade kommit en bra bit och marken hade byts ut från sumpmark och sly så valde jag ta en paus och fylla på min vätskeblåsa och ta på kängorna. Vinden ven fortfarande och dagen hade börjat mindre bra. Jag valde att vadade över jåhkken i första bästa skede som gavs och resten av dalen så höll jag mig på samma sidan. När man gått en bra bit så passerar man även ett fåtal bättre tältplatser på denna sida som man enkelt kan få upp ett större tält på. När jag gick igenom denna dalgång så var vädret otroligt kallt och ruskigt och det kändes stundvis tungt när terrängen var svårframkomlig men lyckligtvis så kunde jag se en glimt av sol på andra sidan av dalen. När jag klev in i Pårtemassivet så var det som att kliva in i himmelriket från helvetet på ena sidan så var det kallt och mulet och på andra sidan så var det vindstilla och solen gassade. När jag hade vandrat på en bra bit så valde jag att ta paus och kokade en kopp kaffe som avnjöts med par hembakade kolasnitar som jag hade bakat tidigare under våren. När sömnen hade blivit lidande natten innan så tog jag och vilade extra länge. Tanken var redan från första början att göra en toppbestigning här av toppen Bårddetjåhkkå och jag hade små planer att gena över glaciären Bårddejiegna eller vada Gådokjåhkå men när jag kom fram till glaciären insåg jag ganska så snabbt att båda alternativen var för riskfyllda vilket jag hade aningar om redan när jag planerade rutten. Valet blev att följa Gådokjåhkå nerströms för att sedan ta sig över bron längre ner, jag valde att tälta en bit ifrån renvaktarstugan när jag hade kommit över till andra sidan. Jag kan säga att utan att ljuga att detta var en av dom mest vackraste platserna jag besökte under min vandring i Sarek.

Lullihavagge var en betydligt mera krävande dalgång att ta sig uppför.

Skierfe klippan? är en inte helt säker men formen ser bekant ut.

Tältplats.

Dag 7 6.8

När morgonen kom så vaknade jag till en otroligt fin morgon. Under nattens gång så vaknade jag till ett par gånger troligtvis för det var lite extra kallt denna natt när det var ett par minus grader. Under morgonens gång så funderade jag på vilka alternativ jag hade för att bestiga Bårddetjåhkkå och kom fram till två alternativ vilket var antigen bestiga toppen från östra sidan eller att gå längs med hela kanten av berget för att bestiga toppen senare på dagen eller kvällen, jag valde att sats på alternativ nummer två när det kändes för stunden bättre. När jag efter stunds vandring var mellan topparna Boarektjåhkkå och Stuor Jietta så beslöt jag mig för att se om jag kunde få kontakt med omvärlden, vilket jag fick och då blev ett par videosamtal med nära och kära under en lång stund.

Jag fortsatte resten av dagen med att försöka hålla ett hårt tempo för att kunna göra ett försök att bestiga toppen framemot kvällen men desto längre tid det gick av dagen så märkte jag att mina chanser för att bestiga toppen samma kväll blev mindre och mindre. När jag märkte att jag troligtvis inte skulle hinna bestiga Bårddetjåhkkå samma kväll så gjorde jag upp nya planer vilket var att fortsätta ytterligare 1-2 kilometer för att ta kväll vid bergets fot för att göra följande dag ett tidigt toppförsök om vädret skulle tillåta det. Men samtidigt så hade även ett ledband i min ena fot börjat krångla och göra ont vilket gjorde det svårare för mig att röra sig plus utöver detta så hade vinden börjat tillta i styrka och dessutom så viste jag inte om det fanns vettiga tältplatser där jag hade tänkt resa tältet för natten. Efter mycket tänkande på vilka alternativ jag hade så valde jag att avbryta helt och börja ta mig neråt mot trädgränsen vilket kändes surt men var troligt bästa alternativet när foten krånglade och vädret började bli allt sämre. Jag började ta mig neråt mot trädgränsen och efter stunds vandrande så bestämde jag att rikta mig in på att ta mig till forskningsstation i Pårek, när jag var äntligen framme så försökte jag hitta en tältplats omgånde och hittade efter en tillslut efter mycket om och men. När magen kurrade rejält så kalasade jag denna kväll på fisksoppa som smakade utsökt.

Alternativen jag valde mellan. Alternativ ett var att ta mig upp till Bårddetjåhkkå österifrån (rödalinjen) och alternativ två var att gå längs med bergssidan för att ta göra topptur på kvällen eller dagen efter (blålinjen).

Dag 8 7.8

Efter att spenderat natten vid forskningsstation så var jag tacksam för jag beslöt mig dagen innan att spendera natten där när under nattens gång så hade det blåsit ganska så rejält. Redan på morgonen så beslöt jag mig att vandra hela etappen från forskningsstationen till Kvikkjokk när jag inte kände för att lämna så mycket längre kvar när ledbandet i foten krånglade även fast jag hade mat för ca 10 dagar. Redan vid lunchtid så var jag framme vid Kvikkjokks fjällstation där jag åt en välbehövlig lunch med en välförtjänt kall öl. Överlag var jag väldigt nöjd med min vandring i Sarek och jag kommer troligtvis besöka denna plats igen.

Lunch i Kvikkjokks fjällstation.

Packlista vandring Sarek 2022.

Kläder

Sov/tält

Tält 2488g.

• Sovsäck 1100g.

• Liggunderlag 456g + pump.

• Tält.

• Kudde. 70g.

Totalt 1626 gram.

Köks utrusting.

• Tändstål 24g.

• Svamp 3g.

• Mug 25g.

• Gasbrännare 83g + påse.

• Gas 390gx2

• Vattenfilter 55g.

• Ryggsäck/överdrag 114g.

• Jaloviina 506g.

• Thermacell 127g+14tab 33g.

• Multiladdare 45g.

• Myggspray 61g.

• Vattenblåsa tom 248g.

• Sittunderlag 36g.

• Ryggsäck Ospary xenith 75l 2340g.

• Packpåsar 124+96+69+50+9g.

• Tom petflaska med silvertejp 42g.

Bröd 1000g

Mat 5353g

Totalt 21 748 gram.

2022-10-24 21:40   Redfireblade
Fint og detaljert turreferat og fine bilder

En höstvandring i Kevo naturreservat.

Ända sedan Tomas och jag gjorde våran första vandring tillsammans så har vi haft små planer att göra en vandring igen när det skulle passa för oss båda. Eftersom när vi båda har jobb och eventuellt familjeliv att passa in så letade vi efter lite kortare ledförslag, Tomas har under längre tid velat vandra Kevo leden som går igenom Kevos naturreservat och efter en stunds forskade så förstod vi att detta skulle passa oss med dom lediga dagarna som vi hade tillgängligt, resan skulle göras under slutet av september vilket skulle ge oss kanske möjligheter att beskåda höstfärgerna under vandringens gång.

Våran färd mot våran vandring började redan 23.9 tidigt på morgonen när vi hade en bra bit att åka rättare sagt 1100 kilometer före vi var framme men vi hade redan i panerings stadiet bestämt oss för att inte köra hela sträckan så efter att kört en bra bit av sträckan så tog vi natt vid en stugby vid Saariselkä där ägaren erbjöd sig att sätta på bastun när vi träffade henne på gården när vi kom fram vilket var väldigt tacksamt.

Ruskaresa till Oulanka nationalpark 2021.

Sambon och jag gjorde en spontan resa upp till Oulanka nationalpark över ett veckoslut i slutet av September 2021 för att få beskåda höstens färger uppe i Lappland.

23.9.2021

Solo vandring i Urho Kekkonens nationalpark 2021.

Enda sedan jag gjorde min första vandring i Lappland ifjol 2020 så har jag längtat tillbaka efter nya äventyr. När våren började smyga sig på i år så har jag mera eller mindre börjat lägga upp nya planer för kommande höstvandring 2021. Jag har haft många olika alternativ i kikaren som jag har valt mellan. I själva verket så var jag kanske mera intresserad av få vandra i mera avlägsna områden men jag valde att inte sätta målen allt för höga inför kommande vandring när det även var min första gång som jag rörde mig ensam så valet blev Urho Kekkonens nationalpark. Valet blev självklart när jag ville lägga upp och planera en egen rutt i området samt så är parkens större delar av lederna omarkerade vilket gjorde att området kändes perfekt för mig.

Efter att ha läst till mig om vilka sevärdheter man borde se så hade jag en rutt planerad. Under färdens gång så blev det att lägg om rutten ett par gånger vilket man inte kanske ska göra i normala fall men eftersom jag hade införskaffat en nödsändare så kände jag mig bekväm att avvika från den planerade rutten. Rutten som blev planerad landade lite över ca 100km, planen var att göra vandringen på ca 8 dagar men jag tog med mig mat för 10 dagar ifall om det skulle ske något oplanerat.