Naturupplevelser i varierande grad
Yve

Användarnamn: Yve

Intressen: Vandring, Bär & svamp, Orientering, Foto, Löpning, Resor, Skulle gärna lära mig paddla kajak, funderar på kurs sommaren-17. Är usel på att åka skidor men gillar att ta mig fram i lugnt tempo soliga vinterdagar.

Övningstältning

Under min nybörjarvandring på Höga Kustenleden fick jag flera nybörjarinsikter om packning och ork under vandring. Ytterligare en insikt gjordes angående liggunderlag. Jag som för flera år sedan med lätthet sov gott en hel natt på ett liggunderlag som var ca 1 cm tjockt, vaknade nu flera gånger per natt med värk i höfterna på ett bra mycket lyxigare självuppblåsbart liggunderlag. Konstaterade att jag är för gammal för att sova obekvämt och investerade i ett nytt uppblåsbart ca 7 cm tjockt liggunderlag när jag kom hem. Nu var jag sugen på att prova det samt om jag skulle klara av att höst-tälta eller om jag skulle frysa halvt ihjäl och ge upp hela tanken. Planen var att göra en minivandring på ca 6-7 km och tälta en natt i naturreservatet Rotsidan. Men eftersom jag envisades med att springa Härnö Trail dagen innan vandringen, och var alldeles för dåligt tränad för detta, drog jag på mig ett löparknä utan dess like. Insåg att det inte skulle vara så klokt att halta fram med packning över stock och sten, så tänkte jag om. Det fick bli en natt vid närliggande strand istället.

Solnedgång över tjärnen

Sagt och gjort, tält, sovsäck, liggunderlag, trangiakök och varma kläder packades i ryggsäck och stuvades in i bilen för transport till tältplats. Tältet sattes upp i viken och en kompis kom ned för en kortare svampletar-promenad. Med fynd av både gula och trattkantareller gjorde vi svampmackor och drack ett glas vin med fantastisk utsikt. Man borde verkligen göra mer miniutflykter och ta vara på naturen när man kan!

Fantastisk höstkväll

Då kompisen åkt hem var det dags att försöka överleva natten i tält. Kolsvart ute och liten lykta i tältet. Sovsäcken ska hålla en komforttemp på -6 och temperaturen höll sig runt nollan. Liggunderlaget ska klara ungefär samma temperatur och pumpas upp med hjälp av en inbyggd handpump. Enligt uppgift ska det ta ca 45 sekunder att pumpa upp det. Möjligen om du är en duracellkanin kan detta stämma, det tar längre tid enligt mig. ( Sedan går det ju säkert lite fortare om man kommer ihåg att stänga utluft-ventilen innan man börjar =D). Men efter lite om och men var allt klart och jag kröp ner i sovsäcken. Hade tänkt att sova i underställ, men det kändes så kallt att jag behöll fleecetröjan från mellanlagret på också. Sovsäcken höll vad den lovade, varmt och skönt. Men jag tyckte att det kändes lite kallt underifrån. Löste det med hjälp av en fleecefilt mellan sovsäck och liggunderlag. Blev sedan förvånad när jag vaknade och konstaterade att det var ljust ute. Trodde absolut att jag skulle vakna en massa gånger under natten, antingen pga kyla eller värk i höfter. Istället sov jag som en stock hela natten och vaknade till en vacker morgon och frukost vid vattnet vid halv åtta-tiden.

Kok-kaffe på gång!

Övningstältandet fungerade med andra ord bra. Nästa övningstillfälle får bli i ösregn, fast då ska jag sova på tomten så att jag kan gå in när det börjar regna in i tältet och jag tycker synd om mig själv ;).

2016-10-03 22:42   Nyingen
Kul att du sriver om dina äventyr och tankar! Bra med övning och att testa sig sjäv och din utrustning. Känner för övrigt igen precis det där med liggunderlagen. Sov jättebra på tunnt liggunderlag när jag var 25.... men inte nu längre.
Hoppas det regnar snart så vi får läsa nästa avsnitt 😃

Svar 2016-10-05 09:45   Yve
Väderleksrapporten lovar fint och kallt väder framöver, så regnövningen kanske får vänta en stund. Men jag funderar på en ny minivandring med övernattning till helgen. Kanske kan få nytta av det där tunna blå liggunderlaget från tonårstiden genom att använda det som extra isolering till mitt nya lyx-liggunderlag, det väger ju inte så mycket och är lätt att fästa utanpå ryggsäcken. Börjar likna prinsessan på ärten! =)

Svar 2016-10-05 17:17   Nyingen
Inget fel i det! Jag har alltid med ett vanligt liggunderlag ( eller ett halvt ibland) förutom mitt uppblåsbara. Använder det vanliga när man är utanför tältet och då tjänstgör det som sitt-liggunderlag vid tex elden 🙂

Kungsleden Vakkotavare-Nikkaluokta

Kaitumjaure

Vålådalsfyrkanten

Ledstarten vid Vålådalens fjällstation

Jämtlandstriangeln

Efter en extremt lång (och i mitt tycke) tråkig vinter med enstaka dagsturer, planerades det redan i maj för en fjällvandring. Då varken jag eller vandringskompisen Nina fjällvandrat flera dagar i sträck tidigare, tänkte vi att vi skulle starta lite lugnt och säkert med stugvandring runt Jämtlandstriangeln för att se vad vi tyckte om fjällvandring.

Då vi bor i olika delar av landet blev det hämtning med bil kl 05 vid tågstationen för ytterligare bilresa mot Storulvån. Turistandet startade redan vid 6-tiden genom att vi beslöt oss för ett besök vid Döda Fallet. Det var 6 grader varmt och ingen trängsel direkt..... Men platsen är vacker och värd ett längre besök vid ett annat tillfälle.