Zippotändare

Jag äger en Zippo kopia och drabbas som så många att bensinen dunstar. Sedan läste jag om någon som tog en bit av en cykelslang och trädde över öppningen. Provat och även med den dunstar bensinen. Mer tipps? Ett tipps är gaständare givetvis.
 
Varför inte gå old school och använda vädertåliga tändstickor eller tändstål inget som dunstar och funkar i alla väder med lite träning ;-)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller kanske köpa en riktig Zippo? När jag rökte använde jag en mindre Zippo-modell. Kändes inte som jag fyllde på särkilt ofta, flera veckor mellan gångerna om jag minns rätt. Och då använde jag ju tändaren många gånger varje dag också. Din har säkert en otät konstruktion.
 
Framtiden...

Haft många Zippos, men tröttnade på att de småläckte/dusnstade bensin mest hela tiden... så jag köpte en speciell japansk insats (tank) till min classic Zippo och då slutade det läcka/dunsta. (Men jag kan inte finna denna tankinsats för Zippo länge, finns en film om denna på en japansk youtubekanal, ska se om jag kan finna den igen, postar länken isåfall, så ni kan se hur den fungerade) ångrar lite att jag sålde min Zippo! 😕

Men nu har jag övergått till lite mera modena "Zippo" tändare... En med Jet-teknologi (burner jet flame) som är vindsäker (1300°C låga) och som drivs av vanligt butangas och kommer från Japan. Den andra "Zippon" är en med elektronisk "Plasma" tändning och drivs av ett Li-ion batteri som kan laddas via USB och skapar över 1000°C grader varm ljusbåge mellan två elektroder i tändaren. Så har du med dig en powerbank så har du alltid tillgång till laddning av tändaren ute i fält...

Bild: Till vänster kan ni se den elektroniska tändare och till höger jet tändaren.
 

Bilagor

  • Sketch14505222-1.jpg
    Sketch14505222-1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 728

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips