Ziplock som tål kokande vatten?

Har fått en provpåse och jag tycker att de ser riktigt lovande ut så då är frågan om det är någon fler som är intresserad av att dela på en beställning eftersom en kartong innehåller 1000 påsar och det känns i mesta laget för min del. Lite beroende på storleken så kan man säga att priset ligger på ungefär 4-6 kronor per styck vilket kanske kan vara lite i mesta laget. Är aluminiumbelagd polyetenplast och de känns riktigt stadiga och egentligen torde de nog vara mer av flergångs- än engångspåsar men då krävs det säkert att man diskar ur dem redan på fjället och det var väl liksom det man vill undvika......

jag är gärna på om vi får ihop lite fler
 
Har jag missat något eller?

Varför skall man krångla till det med beställda påsar istället för att bara handla i affären?

Eller är det bara jag som resonerar så?

//Peter
 
Har jag missat något eller?

Varför skall man krångla till det med beställda påsar istället för att bara handla i affären?

Eller är det bara jag som resonerar så?

//Peter

Nej. Jag funderade på ett liknande inlägg :)
Antar att alumniumbeläggningen är till för att göra påsarna tåligare, vilket inte behövs i detta fall. Det funkar ju utmärkt med vanliga ziplockpåsar, som är billigare och kan köpas i små förpackningar.

/OJ
 
Nej. Jag funderade på ett liknande inlägg :)
Antar att alumniumbeläggningen är till för att göra påsarna tåligare, vilket inte behövs i detta fall. Det funkar ju utmärkt med vanliga ziplockpåsar, som är billigare och kan köpas i små förpackningar.

/OJ
Gissar snarare att det är så kallade ESD-påse som används till att skydda elektronik mot statisk elektrisitet. www.elfa.se har med Ziplock för sådär 4 kronor per styck om man köper 100 st. (Sök på ESD-Påse på deras hemsida.)
 
Något tips på påsar som typ till real som man kan köpa löst? Köpte några zip-påsar på lokala pappersgrossisten, men de är inte helt täta och av budgetkvalité. Funkar till torkat men skulle vilja ha påsar som man kan hälla kokande vatten i och låta maten dra.

Annars får jag hälla det i mattermosen. Rent värmemässigt tror jag inget slår den, men den väger ju lite mycket. Tänkte mig hellre en bra zip-påse och sy ett litet isolerande fodral.

Såg bla att Jörgen fjäder letade sådana påsar för några år sedan. Uppdatering?

Du Damberg, moja iordning din mat som man ska, inget kladd med påsar, gör du så hemma ?, näe, rör ut o blanda i en kopp o värm på, skippa massa "specialmetoder" med Zip - påsar, vad ska du med dom till ?, Lev med din mat, matlagningsmetoder, som du gör annars.Vikt metod får inte ge en dålig måltid.
 
Du Damberg, moja iordning din mat som man ska, inget kladd med påsar, gör du så hemma ?, näe, rör ut o blanda i en kopp o värm på, skippa massa "specialmetoder" med Zip - påsar, vad ska du med dom till ?, Lev med din mat, matlagningsmetoder, som du gör annars.Vikt metod får inte ge en dålig måltid.

Jag får lite sånnadära ryck ibland när jag har lite tid över. Men du har rätt. Varför gå över ån för att hämta vatten?

Å andra sidan kan man få fantastiskt fin mat om man torkar den själv, att göra som hemma i köket funkar ju inte riktigt på fjället. Detta handlade om ett experiment att få till hemtorkad mat som en real-påse. Men det är kanske i många fall enkelt att röra ihop den torkade maten i en kastrull på köket. Metoder för att torka har jag redan, jag funderade på att förfina metoden för uppvärmning så jag slipper köket t.ex. på en dagstur där jag vill ha varm lunch och ingen disk.

Gör som jag gör hemma? Jag gjorde korv-stroganoff nyss på falukorv, lök, krossad tomat, crème fraiche, senap, kryddor m.m. Lite svårt att bära med sig dessa varor tror du inte? Om inte för vikten så för hållbarheten.

Du menar att du "rör ut o blanda i en kopp o värm" när du är hemma? Intressant!
 
Har fått en provpåse och jag tycker att de ser riktigt lovande ut så då är frågan om det är någon fler som är intresserad av att dela på en beställning eftersom en kartong innehåller 1000 påsar och det känns i mesta laget för min del. Lite beroende på storleken så kan man säga att priset ligger på ungefär 4-6 kronor per styck vilket kanske kan vara lite i mesta laget. Är aluminiumbelagd polyetenplast och de känns riktigt stadiga och egentligen torde de nog vara mer av flergångs- än engångspåsar men då krävs det säkert att man diskar ur dem redan på fjället och det var väl liksom det man vill undvika......

Inser att tråden är ett år gammal, men är nyfiken på om det blev någon beställning och om de funkar för ändamålet?

Jag är intresserad på att vara med på en beställning, om det är aktuellt.

Tycker att plastpåse varianten är alldeles för opålitlig när man vill kunna trycka ner påsar för att fylla upp tomrum i ryggsäcken, tillsammans med en del vass klätterutrustning. Så jag vill ha tag i påsar som liknar realpåsarna, som är hållbara och funktionella.
 
Jag använder en PET-flaska med stor öppning, typ MER, när jag ska blötlägga hemtorkat som jag tänker använda till matlagningen. Själva matlagningen gör jag i en Trangia-kastrull, dit alla ingredienser tillreds tillsammans. Kastrullen nyttjas sedan som tallrik, d.v.s, att jag äter direkt ur kastrullen.
En kastrull för att värma vatten i har ju alla med sig, så varför ZIP-påsar?
 
Det finns flera anledningar till att folk vill laga maten i en påse.

En är att slippa disk.

En annan är att man vill koka vatten både till maten och kaffet (och att koka kaffevatten efter maten med matrester i grytan är ingen höjdare).

En tredje är att man kanske är flera som delar på ett kök och inte vill äta ur en och samma gryta.
 
Det finns flera anledningar till att folk vill laga maten i en påse.

En är att slippa disk.

En annan är att man vill koka vatten både till maten och kaffet (och att koka kaffevatten efter maten med matrester i grytan är ingen höjdare).

En tredje är att man kanske är flera som delar på ett kök och inte vill äta ur en och samma gryta.
Håller med dig om att det är lite annorlunda förutsättningar om man är flera som delar samma kök. Då äter man naturligtvis inte ur grytan. Förutsätter dock att var och en har med sig någon form av kåsa eller liknande som man äter ur.

Lite matrester i kaffevattnet från det alla nyss har ätit kan väl knappast var något problem enligt mig.

Hur jobbigt är det att diska? En högst individuell fråga eller hur?


God tur!
 

avslutad210712

Gäst
.

Hur jobbigt är det att diska? En högst individuell fråga eller hur?


God tur!

På sommaren är det inget problem att diska men på vintern är det lite mer omständigt om man inte vill köra med "diska ur med snö och strunta i om det är helt rent".

Nej det blev ingen beställning eftersom minsta kvantitet var 6000 påsar vilket känns lite väl mycket om man inte är rätt många som delar på det hela och nej det var inte antistatpåsar utan påsar som är avsedda just för att slå i kokande vatten för att tillaga mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.