Z-rest, Therm-a-rest

Hej,

Ska byta ut min älskade skumplastrulle mot ett underlägg med mindre packmått för att få ner det i cykelväskan. Skummade forumet och det verkar som om det går att sova på Therm-a-rest Performance Ultra Light. Det har hyffsad vikt och bra packmått, 26x12cm, och jag antar att det i komfort inte ska vara sämre än det 1 cm tjocka underlägget jag hitills sovit skönt på. Såg att Cascade också tillverkar Z-rest men det fanns ingen info om detta på deras hemsida. Är det någon som vet hur stort detta är ihopvikt?
Tips på andra underlägg med små packmått och låg vikt?

...Johan...

Z-rest är ju skumplats det också i "äggkartongs"-variant. Det är vikbart till 13x14x51cm. Och all infon finns på deras site:

http://www.cascadedesigns.com/thermarest/ridge_rest.asp?Action=ZRest

Underlaget funkar bra att sätta på toppen av packningen med något tunn elastiskt snöre. Strukturen på underlaget och den hopvikta fyrkantiga formen gör att det sitter kvar bra. Men komforten jämfört med ett uppblåsbart underlag är inget vidare tycker jag.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
komfort

Hej Buda!

Hittade det på deras hemsida nu, jag hade letat för dåligt.
Du tycker alltså att även det tunna Performance Ultra light har bättre liggkomfort än ett i skumplast?
Alltid skeptisk till saker som lätt går sönder och att få punka på dessa verkar inte allt för svårt, men det får bli en kompromiss. Det är ju bra att sova skönt.

...Johan...

Nej, jag har ingen uppfattning om UltraLite. Jag har testlegat det men vill inte uttala mig om det i längden. Använder själv ett Standard och ett Exp (den tjocka varianten) UltraLite är ju väldigt tunnt och där är det frågan om vilket som är bäst Z-rest/UltraLite. Jag anser ju att är det något man SKALL släpa på så är det SOVKOMFORT. För min del får jag ut så otroligt mycket mer av turerna om jag sover gott. Då orkar man också släpa på mer. Att tjäna några gram på ett UltraLite anser jag vara en "dålig investering"

Varken Z-rest eller UltraLite är värt att knöla ned i packväskorna. Att spänna fast det uppe på tycker jag funkar OK.

Att laga ett Term-a-rest i fält med lite silvertejp funkar fint. Ännu bättre är att ha med sig det lilla lagningskittet som finns. Att hitta ett litet hål utan vatten och diskmedel/såpa är dock svår.

Helt nöjd

Har själv ett UltraLite och ibland så tycker man ju att det känns lite hårt. Då brukar jag dock prova att rulla över på någon kamrats underlag och då brukar jag inse hur lyckligt lottad jag är. Jag brukar jämföra deras med att sova direkt på marken, det kanske islolerar lite men det är lika hårt.
Sov en natt utan mitt UltraLite i sommras och det vill jag inte göra om. Följande morgon så gick jag och hämtade mitt UltraLite så fort jag kunde för att kunna vila lite en stund i alla fall.
Dock så är det ju inte helt perfekt. Nu efter att ha haft det i ca två år så får jag väl erkänna att det inte "blåser" upp sig lika fort längre och att det behövs ett eller två andetag i det för att få det ordetnligt uppblåst.

Som det är nu står det mellan UltraLite och CampLite 3/4. Budas argument för ett lite tjockare underlägg låter vettiga så det blir nog ett CampLite. Det väger bara 200 g mer men är dubbelt så tjockt som UltraLite. Jag är inte så lång så har jag huvudet utanför underlaget räcker det med 140 cm. Hoppas föresten att det stämmer att CampLite är 140 cm långt, med tanke på att alla deras andra 3/4-längdare endast är 119 cm. (enl. Cascades hemsida)

...Johan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips