Yeepee! Nu börjas det!

Re: Suck

petratetra; sa:
En kort men bestämd åsikt:

Snälla bevare oss från dylika sexistiska kommentarer i detta forum...

Visst kanske inte sådana kommentarer hör hemma här på utsidan, men jag har svårt att se vad som är sexistiskt i inlägget?

/Niklas
 
Hm, låt mig se.

Vi har här fått ta del av ett nedvärderande skämt om hur kvinnor blir när de har gift sig. Skämtet uttalades av en man.

Vem vet, vi kanske snart får se fler liknande skämt om invandrare? Nej, för då skulle det ju vara rasistiskt.

Handikappade? Homosexuella? Gudbevars - helt politiskt inkorrekt!

All humor handlar om sammanhanget. Gränser för vad som är OK kan tänjas ut beroende på vem som skämtar och vem som är mottagare. Därför kan en ståuppare från Iran skämta bitskt om invandrare. Filmer kan göras som tar upp hur gifta par beter sig och vi kan skratta åt saker vi känner igen.

Men i ett forum som handlar om fjällvandring blir ett nedvärderande skämt om hur kvinnor blir när de har gift sig, uttalat av en man, helt enkelt.... fel. Och sexistiskt.

Jag hade för övrigt haft samma åsikt om en kvinna uttalat ett liknande nedvärderande skämt om män i detta forum.
 

avslutad210712

Gäst
petratetra; sa:
Hm, låt mig se.

Vi har här fått ta del av ett nedvärderande skämt om hur kvinnor blir när de har gift sig. Skämtet uttalades av en man.

Vem vet, vi kanske snart får se fler liknande skämt om invandrare? Nej, för då skulle det ju vara rasistiskt.

Handikappade? Homosexuella? Gudbevars - helt politiskt inkorrekt!

All humor handlar om sammanhanget. Gränser för vad som är OK kan tänjas ut beroende på vem som skämtar och vem som är mottagare. Därför kan en ståuppare från Iran skämta bitskt om invandrare. Filmer kan göras som tar upp hur gifta par beter sig och vi kan skratta åt saker vi känner igen.

Men i ett forum som handlar om fjällvandring blir ett nedvärderande skämt om hur kvinnor blir när de har gift sig, uttalat av en man, helt enkelt.... fel. Och sexistiskt.

Jag hade för övrigt haft samma åsikt om en kvinna uttalat ett liknande nedvärderande skämt om män i detta forum.

Kan lätt bli en rätt lång tråd det här men lite vill jag kommentera eftersom jag tillhörde de (den enda) som skrattade.

Anser skämtet felaktigt även om jag skrattade därför att det faktiskt berör en mer eller mindre namngiven kvinna och det är felaktigt.

Anser dock inte skämtet sexistiskt i den meningen man brukar mena med sexistiska skämt.

Sen tycker jag det är j*vligt konstigt att en invandrare får SKÄMTA om invandrare utan att det är fel medans om en svensk SKÄMTAR om invandrare så är det rasism.

Låt se då - jag tycker inte att det är skojigt när fjollåttor skämtar att vi norrlänningar är tystlåtna och sävliga. Eller låt se. Faktiskt så tar jag det med en klackspark för vi ÄR ju lite mer tystlåtna och sävliga än sörlänningarna - på gott och ont.

Tyvärr har sverige idag blivit något där man hela tiden skall passa sin tunga så man inte råkar skämta om homosexuella, norrlänningar, skåningar, kvinnor, samer, etc etc om man inte själv tillhör den sk minoriteten. Fast blekansikten från Sthlm får man nog skämta hur mycket som helst om.

Låt oss istället se ett skämt som vad det är och bjud lite på oss alla.

Men som sagt i det här fallet var det ett litet övertramp och jag ber Nordesjö och framförallt hans nuvarande/blivande fru om ursäkt. Däremot tänker jag inte göra offentlig avbön och be alla kvinnor om ursäkt för mitt skratt.

Nu skrev jag lika fort som en kulspruta - paaaaang paaaaang, paaaang faaast liiite foooortare sooom viiii säääääjer iiiii Kaaaaaaalix.
 
Jag insåg när jag skrev min lilla protest att jag förmodligen skulle komma att uppfattas som allmänt humorlös och pekpinne-tråkig av flera forum-läsare. En risk man får ta... :)

Skämta på ni, men i rätt forum (för att vara lite skämtsamt dubbeltydig)!
 

avslutad210712

Gäst
petratetra; sa:
Jag insåg när jag skrev min lilla protest att jag förmodligen skulle komma att uppfattas som allmänt humorlös och pekpinne-tråkig av flera forum-läsare. En risk man får ta... :)

Skämta på ni, men i rätt forum (för att vara lite skämtsamt dubbeltydig)!

Var bara liiiite riktat mot dig utan mer en reaktion mot sverige i allmänhet att om man tillhör rätt "sort" så får man skämta om vad man vill men inte annars.

Fast du är ju sthlmare och lovligt byte för alla skämt utom då kvinnliga *S*.
 
avslutad210712; sa:
Var bara liiiite riktat mot dig utan mer en reaktion mot sverige i allmänhet att om man tillhör rätt "sort" så får man skämta om vad man vill men inte annars.
Tror du det är speciellt för Sverige? Tillåt mig tveka...
Däremot så kan jag inte se problemet i att t ex minoriteter får driva med sig själva och på så sätt dra fram våra fördomar i ljuset. Om män "skämtar" sexistiskt om sig själva skulle jag inte bli lika förbannad som om de "skämtade" sexistiskt om kvinnor. Det är inte utan betydelse hos vilken grupp makten finns. Tillhör nämligen de som tycker att det är bättre att sparka uppåt än nedåt, även om vi är på utdöende i vår tids "gör som du själv vill"-anda.
 
Tillbaks till ämnet

Jag har en fråga gällande bestigning av Kebnekaise. Är det för sent att bestiga Sydtoppen i slutet av Juli? Brukar snön ha smält bort då, så att man bara kan ta sig upp med stegjärn?
 
Det är inte utan betydelse hos vilken grupp makten finns.

Huvudet på spiken!


Tom Bombadill (Frej Stansvik) skrev:[/i]
Jag har en fråga gällande bestigning av Kebnekaise. Är det för sent att bestiga Sydtoppen i slutet av Juli? Brukar snön ha smält bort då, så att man bara kan ta sig upp med stegjärn?

Tips: Starta ny tråd! Denna tråd handlar(handlade) om hur kul det är att det snart är fjällendags och vart resorna går i år för glada Utsidan-besökare. Om du vill få så många/bra svar som möjligt är det bättre att göra det till en egen fråga.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.