Yeepee! Nu börjas det!

För egen del väljer jag att referera till Hr Nordesjös eminenta hemsida och hans "Turbogröt". Som någon skrev, man slipper disken. Jag kör också med blåbärssoppa i gröten, samt lite salt men även lite nyponsoppa! Jag har testa lite olika fruktsoppor men blåbärna är den klara vinnaren tycker jag. Åså lite torrmjölk utblandat vid sidan om att hålla på så klart.

Min avresa är 22/7. Från Nikka över Tjeurolako, över/runt Kekkonentoppen, dagstur på Kaskasatjåkka 2076 (nej, nej, inte året :) ), till Vistas, Mårmaleden. Upp i slänten vid Honga, sen tänkte jag runda Honga, och försöka ta mig över nån kulle/pass/kam in till Nissunvagge. Från Nissunvagge genom ett pass in i ändan av Ballinvagge. Topptur på Tjåmåhas, förhoppningsvis en natt i tältlägret av nostalgiskäl och sen upp till Abisko. Där blir det bastu, vilodag, lufsa på Njulla eller i Kårsavagge innan jag käkar Rökt böckling tartar med kräftstjärtsås och vitt vin, helstekt renytterfilé med rotfråsquisedilla (stavvning?) och murkelsås, rött vin tack, punsch till de varma hjortronen med glass, kvällspromenad, kaffe och whiskey i storstugan.

Hmm, lite omväg för att gå ut och käka. Å andra sidan käkar man ju ute i 10 dar. :)

Peter
23 dagar, 5 timmar, 40 minuter
 
pal2; sa:
För egen del väljer jag att referera till Hr Nordesjös eminenta hemsida och hans "Turbogröt". Som någon skrev, man slipper disken. Jag kör också med blåbärssoppa i gröten, samt lite salt men även lite nyponsoppa! Jag har testa lite olika fruktsoppor men blåbärna är den klara vinnaren tycker jag. Åså lite torrmjölk utblandat vid sidan om att hålla på så klart.

Peter
23 dagar, 5 timmar, 40 minuter

Jag kan koka lite gröt åt dig av hela havregryn när du kommer till Abisko, så slipper du slänga ut pengarna på renytterfiléer, konjaker och annat onyttigt. Det måste ju vara skönt som omväxling från de malda grynen. :)
 
Durin; sa:
Jag kan koka lite gröt åt dig av hela havregryn när du kommer till Abisko, så slipper du slänga ut pengarna på renytterfiléer, konjaker och annat onyttigt. Det måste ju vara skönt som omväxling från de malda grynen. :)

Oh jesus! Riktig havregrynsgröt! Med riktig mjölk å riktig äppelmos! Hur ska STF restauranten kunna toppa det!!! :)

Kommer till Abisko 2/8 +/- en dag. Håll grytan kokande, men jag diskar inte. :)

Peter
and counting
 

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
MAB; sa:
.....
En undran bara. Mala havregryn? Var det bara en målande beskrivning av allt som skall göras, eller menar du bokstavligt. I så fall, varför?
/mats-med önskan om trevliga turer för er alla
Här på Utsidan lär man sig mycket. Om havregrynen mals i mixern behöver de inte kokas. Räcker att röra ner dem i hett vatten.

Raskesven

*Hrm*

Så gör jag nästan alltid (utan att mala grynen först) även hemmavid. Får en gröt som är lite grövre i konsistensen vilket jag gillar. Elaka tungor säger att det beror på att annars bränner jag fast gröten i botten på kastrullen men tro inte på dem. De är bara avunds.
 
AVUNDSSJUUUUUK!

Förmodligen blir det ingen fjällvandring i år (heller) eftersom jag ska skaffa mig en fru och göra andra trevliga saker. Tältning på Gotska sandön blir väl det vildmarkigaste jag gör i sommar (inte för att det inte är supernajs, men det är ju ingen fjällvandring).

Så ni får ta ett extra fjällandetag, en extra jokk-klunk och en extra sked snabbgröt för mig...
 
Det kliar i benen...

Vandring till fjälls blir det v 30-31

Men än så länge är det mesta oplanerat. Vi vill upp i alpinare miljö än i fjol, så siktet är inställt på antingen sarek eller keb och dess grannar.

Men allt skall jämkas ihop med det trevliga vandringssällskapet som dessvärre inte har lika mycket ledigt.

Ack ja.

Har någon ett bra förslag på en niodagarsrutt där två till kan ansluta efter fyra dar?

Müsli (hemmablandad och hemmarostad för att inte missa förberedelsedimensionen) och pulvermjölk går för övrigt fort på morgonen och kräver ingen värme och minimal disk.
 
Förberedelserna igång!

Vi åker upp den 19 augusti och vandrar 20-26 augusti. Start i Riksgränsen och slut i Narvik. Exakt rutt är ännu inte bestämd, men vi börjar mot Unna Allakas och vrider sedan västerut, rundar Storsteinsfjellet och avslutar på ett eller annat sätt mot Narvik.

Turen blir något kortare än vanligt, 5 heldagar och 2 halvdagar.

Planeringen är i full gång. Packlistan har börjat mailas runt för uppdelning och menyn ska slutgiltigt bestämmas. I år har vi med en tjej som aldrig har fjällvandrat förut men som är ordentligt friluftsvan. Det ska bli jätteskoj med tillskott i "familjen"! Vi blir därmed fyra glada damer plus (precis som förra året) en fripassagerare i form av en bebis inuti en av magarna!

För övrigt håller jag med; blåbärspulver i snabbgröt är GOTT. Även vi har också insett det fina med torkade trattisar.

Ölkorv är också gott. Och fetaost... och cashewnötter... och jordgubbsfromage... och...
 
Visst är planeringen en stor del av nöjet! Mitt matsalsbord är ockuperat av fjällkartor och böcker, därifrån slipper jag plocka undan när det ska ätas mat.
Mitt fjälltåg avgår inte förrän om 59 dagar. Destinationen är Jämtland, tror det blir en sväng åt Anaris och Lunndörrsfjällen. Men för att dämpa lite av fjällsuget ska jag ta en liten tur i Fulufjällets nationalpark i juli eftersom jag ändå ska till Dalarna för det suspekta nöjet att simma i en iskall å/älv.
BM
 

avslutad210712

Gäst
12 juli drar vi uppåt för en liten vandring utmed rutten Riksgränsen-Katterjaure-Hoiganvaggi-Mårmapasset-Unna Räittavagge-(ev Nallo)-Sälka-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem eventuellt med lite spring upp på någon topp.

Dit räknar jag med att det tar ungefär 14 dagar och där tänkte jag också hämta upp min kusin, lite proviant och ladda lite batterier innan vi fortsätter andra halvan av vandringen ner mot Kvikkjokk.

Så i år blir det bara en vandring men en lite längre en istället. Varför sitta och åka en massa bil, tåg eller buss fram och åter.

Så nu har jag torkat massor av mat, kokat runekakor och väntar bara på att semestern skall börja.
 
Fåtöljvandring...

Jag skulle startat en vandring runt Rogen igår, men på midsommarafton blev jag påkörd av en bil när jag var ute och cyklade. Hjärnskakning, ihopsytt knä och hela högra sidan uppskrapad. Hur kul tror ni det var att komma hem från sjukhuset och se den färdigpackade ryggan?

Förhoppningsvis blir det Lunndörrsfjällen om ett par veckor när stygnen är borta.

Jag tror jag ska slå upp tältet i trädgården ikväll för att få lite "fjällkänsla" :)

/Henrik
 
Re: Fåtöljvandring...

hvk; sa:
Jag skulle startat en vandring runt Rogen igår, men på midsommarafton blev jag påkörd av en bil när jag var ute och cyklade. Hjärnskakning, ihopsytt knä och hela högra sidan uppskrapad. Hur kul tror ni det var att komma hem från sjukhuset och se den färdigpackade ryggan?

/Henrik

Ack! Jobbigt att bli skadad på sommaren. Man går ju på tå med hjälm (bokstavligt talat, på fabriken!) varje sommar för att inte bryta något så att man missar fjällen. Kul om du hinner med en tur ändå, dock. :)

Hade inget riktigt bestämt (utom jämtlandstriangeln i sena aug), men alla planer här i tråden gör mig övertygad om en härjedalstur nästa vecka. Men allt hänger väl på snöläget, dock. Ganska blött ännu antar jag..

MvH Henrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...