Yeepee! Nu börjas det!

Turen är upplagd, tågbiljetter beställda! Nu ska man kolla igenom tältet, fixa mat, koka energikakor, mala havregryn, fundera på luncher, klura ut vilken bok man skall läsa på kvällarna i tältet, plocka ut kläder, gå in fötter, handla gas, provpacka................

Halva nöjet med fjällvandringen är nog allt det man gör vid köksbordet! :)

Peter
 
Kul

Jodå, samma visa här. Sticker om dryga 3 veckor. Blir en veckotur genom norska Börgefjell den här gången.
Nyfiken som man är funderar man ju på vart ni har valt att göra era strapatser i år. Berätta.
 
Med start 15/8:

En veckotur upp i södra Sarek med start och slut i Kvikkjokk tillsammans med ett par mindre vana vandrare, för att sedan gå stigen nord-nordvästut från Pårte sameby mot Padjelantaleden, sedan denna norrut och båt till Ritsem. 12-14 dagar i allt, lugnt och stilla utan att marschera ihjäl oss.

Vi börjar torka maten nästa vecka, några förslag?
 
Slutet på juli, början av augusti, blir det vanding/fiske med början vid treriksröset. En tio dagar senare tar jag mig ner i Rostadalen för att ta mig vidare till vänner i Tromsö.
Det kan inte bli dåligt. Blir vädret bra e de kanon. Blir vädret dåligt så kan jag njuta av mitt nya tält av välkänt märke i GT-modell. Det blir annat de än att ligga tryckandes i min gamla weightwatcherssarkofag.
En undran bara. Mala havregryn? Var det bara en målande beskrivning av allt som skall göras, eller menar du bokstavligt. I så fall, varför?
/mats-med önskan om trevliga turer för er alla
 
MAB; sa:
.....
En undran bara. Mala havregryn? Var det bara en målande beskrivning av allt som skall göras, eller menar du bokstavligt. I så fall, varför?
/mats-med önskan om trevliga turer för er alla
Här på Utsidan lär man sig mycket. Om havregrynen mals i mixern behöver de inte kokas. Räcker att röra ner dem i hett vatten.

Raskesven
 
Strykarräven; sa:
.....
Vi börjar torka maten nästa vecka, några förslag?
Köttfärs, köttfärs och mer köttfärs:)

En höjdare tycker jag är torkad köttfärs, torkade svartögebönor och/eller linser (bra att koka lite innan de torkas), färsk vitlök och färsk chilifrukt som hackas, kryddor och annat du känner för. Allt ner i en kastrull med vatten som får stå och dra ett tag innan man låter den puttra. Potatismos till. Alternativt kan cous-cous användas för att få lagom konsistens, eller så kan man ta en påse gulasch och komplettera med de nämnda ingredienserna. En jäkla skillnad mot frystorkat och pasta. Och så trevligt att ha en god middag att se fram emot under slutet av vandringsdagen. Är det lite ruggigt ute blir man garanterat varm efter chilifrukterna. Håll dock fingrarna borta från ögonen efter att chilifrukten hackats.

Torkat saltat och citronpepprat svin är också fint. Gott särskilt efter en tid ute när man vill ha det salta och något riktigt att bita i.

Raskesven
 
Annars kör man med müsli av typen Crunchy (ICAs billiga Start-kopia), som man rör ut i kallt/ljummet vatten, eventuellt i välling eller mjölk gjord på pulver. Inget malande, inget hett vatten.
 
För lägerdagar har vi börjat variera havregrynen med "Pama minutris", alltså risgrynsgröt som tar 3 minuter. Skummjölkspulver som vispats och fått stå 10 minuter, kanel och socker. Riktigt gott faktiskt, även om det ju är lite mindre substans än riktig risgrynsgröt. Liksom för havregrynsgröt fördubblas portionerna relativt receptet så får man en bra portion. Blir dock lite diskjobb, därav endast för lägerdagar.

Hmm, ska det bli en mattråd av detta;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
MAB; sa:
.....
En undran bara. Mala havregryn? Var det bara en målande beskrivning av allt som skall göras, eller menar du bokstavligt. I så fall, varför?
/mats-med önskan om trevliga turer för er alla
Här på Utsidan lär man sig mycket. Om havregrynen mals i mixern behöver de inte kokas. Räcker att röra ner dem i hett vatten.

Raskesven
Tror att jag fortsätter att slösa med gasen någon minut extra varje morgon för att min gröt skall vara som gröt, å inte bara som nån.... ja,gröt.

Ett tips. Torkade trattisar, alldeles utmärkt till allt. Allt från smulat i pulvermoset till blötlagda å frästa ihop med den nyfångade harren. Mer som en guldkant på tillvaron än ett kosttillskott.
/mats
 
MAB; sa:
Raskesven; sa:
MAB; sa:
.....
En undran bara. Mala havregryn? Var det bara en målande beskrivning av allt som skall göras, eller menar du bokstavligt. I så fall, varför?
/mats-med önskan om trevliga turer för er alla
Här på Utsidan lär man sig mycket. Om havregrynen mals i mixern behöver de inte kokas. Räcker att röra ner dem i hett vatten.

Raskesven
Tror att jag fortsätter att slösa med gasen någon minut extra varje morgon för att min gröt skall vara som gröt, å inte bara som nån.... ja,gröt.

Den största vinsten som jag ser det är väl snarare disken än bränslebesparingen. Grötgrytan brukar inte vara kul att diska på morgonen (kör med rostfritt), plastkåsan däremot är något helt annat. Kanske är min grötgryta extra trist att diska då vi blandar blåbärssoppe-pulver i gröten? Hursomhelst, att slippa diska grytan på morgonen är bekvämt och möjliggör något tidigare/snabbare avfärd, vilket är bra för en morgontrött person som jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.