Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
XXL snart i konkurs?
- Trådstartare pooll
- Start datum
Handlar kanske också om produkt/sälj segmentet "urban outdoor"
Folk som har friluftskläder till vardags men som kanske inte vandrar eller tältar överhuvudtaget.
Folk som har friluftskläder till vardags men som kanske inte vandrar eller tältar överhuvudtaget.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag tycker ju även XXL har ett väldigt stor utbud av "mode". Men visst, de har en hel del sportutrustning, jaktprylar och sånt också, men jag får ändå känslan av att friluftsprylarna där är på nåder.Ja intersport och stadium har ju en helt annan kundkrets. Där tror jag det mest är skolungdom och svenssons som köper nya gymkläder och sneakers. Jag ser inte de kedjorna som friluftsbutiker, precis som jag inte ser Biltema som det.
Men har alltid tyckt att Decathlon känns mer som friluftskedja än XXL när man går runt i butiken.
Decathlon (i Barkarby) brukade ha bra tältutställning också, det gillade jag.
Men det var kanske det som slog ut dem, XXL höll igång ekonomin med hjälp av klädförsäljningen?
Decathlon hade utan tvivel en hel del bra grejor. Mitt problem var att jag hade lite svårt att skilja på vad som var bra, och det som var mindre bra. Sedan passade deras storlekar ofta mig dåligt. När kläderna var tillräckligt långa brukade de också vara för breda...
Det är/var enklare på XXL. Norröna i XL brukar passa rätt bra. Hittills mer eller mindre utan undantag. En av få tillverkare som jag törs köpa på postorder.
Det är/var enklare på XXL. Norröna i XL brukar passa rätt bra. Hittills mer eller mindre utan undantag. En av få tillverkare som jag törs köpa på postorder.
Tror Decathlon går bra i väldigt många länder men i Sverige fungerade det alltså inte och i Norge vågade man inte ens starta. XXL sålde faktiskt i början en del av Decathlons utbud som deras popup tält.
Vet inte varför det är så. I Sverige tog det väl ett tag innan folk ens förstod att Decathlon fanns och hade bra prylar. Möjligt att det sen inte var de vanliga märkena man kunde köpa som gjorde att folk inte köpte.
I Norge har man ny fått en ny kedja, Sportoutlet, som säljer mycket billigt med ok kvalitet och den går rätt bra. Mest kläder dock.
Men nätbutiker med ett bra utbud är ju svårslaget om man vill ha special produkter. Ibland kan det finnas en fysisk butik också men ett nätverk av special butiker med ett bra utbud blir antagligen alltför dyrt.
Vet inte varför det är så. I Sverige tog det väl ett tag innan folk ens förstod att Decathlon fanns och hade bra prylar. Möjligt att det sen inte var de vanliga märkena man kunde köpa som gjorde att folk inte köpte.
I Norge har man ny fått en ny kedja, Sportoutlet, som säljer mycket billigt med ok kvalitet och den går rätt bra. Mest kläder dock.
Men nätbutiker med ett bra utbud är ju svårslaget om man vill ha special produkter. Ibland kan det finnas en fysisk butik också men ett nätverk av special butiker med ett bra utbud blir antagligen alltför dyrt.
Decathlon har nästan bara sina egna märken så de är inte kända utanför Decathlon.
De hade väl aldrig speciellt många butiker. Kungenskurva, ett tag i Bromma, Uppsala, Barkarby (som jag inte tycker låg väldigt avsides, 2 minuter över en väg från XXL men lite sämre än xxl om man ska gå i alla butikerna där, och ett tag i Skandinavian mall.
En hemsida med dåliga maskin översatta beskrivningar gjorde det nog inte bättre.
De hade väl aldrig speciellt många butiker. Kungenskurva, ett tag i Bromma, Uppsala, Barkarby (som jag inte tycker låg väldigt avsides, 2 minuter över en väg från XXL men lite sämre än xxl om man ska gå i alla butikerna där, och ett tag i Skandinavian mall.
En hemsida med dåliga maskin översatta beskrivningar gjorde det nog inte bättre.
Handlar kanske också om produkt/sälj segmentet "urban outdoor"
På mitt jobb, oj nu ljög jag, på mitt förra/senaste jobb gick nästan alla IT-nördar i friluftsbyxor för att de är så praktiska med alla byxfickor.
Varför inte mitt jobb - jag är en av de lyckliga som dragit i snöret och numera är navelskådare. För Er som är under 50 - googla så förstår Ni. *L*
När vi var in i MOS och hittade Dechatlon så visste jag inte - bra elller dåligt???? Priserna var sjukt bra. Kvaliten... Det fick vi aldrig reda på men min sambos tight älskade hon.Decathlon har nästan bara sina egna märken så de är inte kända utanför Decathlon.
Är inte Decathlon lite vad Stadium är i Sverige - hygglig kvalite (men inte super-topp) till rimligt pris (kasnek decathlon är lite billigare men med bra medelhög kvalite) på de egna märkena och normala priser på de övriga märkena de tar in (dvs de märken som finns att köpa även hos andra).När vi var in i MOS och hittade Dechatlon så visste jag inte - bra elller dåligt???? Priserna var sjukt bra. Kvaliten... Det fick vi aldrig reda på men min sambos tight älskade hon.
Så om man inte kräver extrem-prylar/kläder så är det mycket för pengarna. Med tanke på att Frankrike är en större marknad än Sverige så kan de pressa ner priserna hårdare.
/Patrik
De Dechatlon prylar jag köpt är jag nöjd med..
Gillar att dom har skapligt seriös produkttestning och ett system där kunder kan ge input på kommande produkter..
Det jag inte gillar är en tendens att återuppfinna hjulet och lite väl franska lösningar..
Gillar att dom har skapligt seriös produkttestning och ett system där kunder kan ge input på kommande produkter..
Det jag inte gillar är en tendens att återuppfinna hjulet och lite väl franska lösningar..
Decathlon har varor i olika prisklasser. Tycker man oftast får väldigt mycket för pengarna men jag gillar inte alla deras produkter. Det allra dyraste har de nog inte.Är inte Decathlon lite vad Stadium är i Sverige - hygglig kvalite (men inte super-topp) till rimligt pris (kasnek decathlon är lite billigare men med bra medelhög kvalite) på de egna märkena och normala priser på de övriga märkena de tar in (dvs de märken som finns att köpa även hos andra).
Så om man inte kräver extrem-prylar/kläder så är det mycket för pengarna. Med tanke på att Frankrike är en större marknad än Sverige så kan de pressa ner priserna hårdare.
/Patrik
Skulle absolut inte jämföra dem med stadium eller någon annan svensk butik. I deras stora butiker har de ett väldigt brett utval av produkter och de är i bland också innovativa på det de säljer. Andras produkter är en väldigt liten del av det de säljer.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg