XXL snart i konkurs?

Undrar om det skiljer mellan olika butiker. Jag har inte handlat på XXL många gånger, men jag har faktiskt blivit våldsamt irriterad efersom det varit så svårt att få hjälp. Och när jag väl fick tag i nån så utstrålade de ointresse. Nån annan antydde nåt liknande längre upp i tråden.

Norska XXL har ställt in betalningar och det kan betyda att konkursen är nära. Hyror är inte betalda osv.

Vad finns det kvar om de skulle försvinna för oss prylnördar? Först försvann Decathlon och snart kanske XXL. De har ju länge haft problem, men nu verka de nåt en gräns. Skulle va om de får in nya riskkapitalbolag som satsar.

 Kanske blir ett tomrum ett tag och vi får handla allt på nätet istället. Naturkompaniet är inget alterntiv tycker jag pga deras hutlösa priser. Addnature är också borta som fysisk butik. Stadium och Intersport är ju skräp rakt igenom.

Får hoppas Decathlon vågar sig tillbaka om XXL försvinner då.
Eftersom Decathlon aldrig blev lönsamma i Sverige så kommer de säker att stanna söderut.

På grund av den här tråden besökte jag XXL då de har sommarrea här i sverige.
Det som drog mig dit var reservdelsset till min Optimus Nova för 100 kr.
Normalpriset är 350 kr för ett så det var en rejäl rea.
Butiken jag besökte visade att de hade 3 kvar och ville att jag skulle köpa alla med lite rabatt.
Rabatten blev ytterligare 10 kr lägre pris per set så 90 kr /styck.
Jag har visserligen ett reservdelsset som jag köpte när jag skaffade min Optimus Nova för 15 år sedan som jag inte använt ännu. Det blev 270 kr för 3 st reservdelsset som annars kostar 350 kr för 1.
Det tackar jag inte nej till.
Nu har jag 4 oanvända reservdelsset.
Antagligen hade jag behövt dem om jag var inte skötte underhåll och hade kört alla möjliga bränslen.
Jag förvärmer med röd etanol som inte sotar alls. Efter det är köket varmt nog att släppa på bensinen som inte heller sotar. ! gång i veckan fettar jag in pumplädret med silikonfett (Biltema) och det gör att köket fungerar felfritt. Har gjort så i 15 år sedan jag köpte det.
med så mycket reservdelar är jag säker på att kunna köra det till dagen kommer då jag ställer kängorna.
Passade på att fråga expediten hur länge XXL kommer att finnas kvar. Jag fick svaret att "Vi försvinner inte. Norge har sina problem men sverige och finland kommer att finnas kvar".
Köpte även XXL's "äggväska" för 6 ägg.Det är en detalj som jag bara inte gjort som jag alltid glömmer bort. Nu är det äntligen gjort.
Köpte även en sak jag har varit kluven till; en Nalgene 1l flaska.
Tveksamheterna jag har angående den består i att 1. den är inte isolerad så den fungerar inte bra på vintern vilket betyder att den får bo i containern jag har i 6 månader.
2. sommartid är den inte heller på topp av samma anledning - det kalla vattnet blir varmt efter ett tag för den är inte isolerad. Det som fick mig att köpa den är att den är graderad så jag kan använda den som mått när jag lagar mat. Tiden får utvisa om det var bortkastade pengar eller inte. (Nej. Jag lever i södra sverige, inte i fjällen. Livet är tufft nog som det är, jag har ingen önskan om att bege mig till ännu mer utmanande platser.)

Jag går ofta in i butiker för inspiration eller för att spana om det kanske finns nåt fynd (ofta finns det saker som jag funderar på att köpa men inte aktivt letar efter). Men jag brukar säga att jag bara kollar runt så låter de mig vara ifred.

Om jag har något specifik jag vill köpa då är jag aktiv och söker upp butikspersonalen, men om jag bara strosar runt så vill jag vara ifred.

...
Passade på att fråga expediten hur länge XXL kommer att finnas kvar. Jag fick svaret att "Vi försvinner inte. Norge har sina problem men sverige och finland kommer att finnas kvar".
...
Nja, har man inga pengar och bara skulder blir det svårt att finnas kvar i längden. De lever kanske på hoppet.
Den stängde den stora butiken i Heron City för ett tag sen och öppnade en mycket mindre i Ica Kvantum-huset. Så gjorde de i Bromma Blocks också. Från XXL till Medium.

Man undrar mest varför de söker kontakt eftersom personal sällan vet mer än vad som står på hemsidan. Händer i alla sorters butiker tycker jag. De tar upp en telefon och googlar, precis som om kunden inte också klarar av det. Man blir lite idiotförklarad av sånt beteende. Händer på Xxl, Clas Ohlson och NetOnNet m.fl.. Senaste besöket på NetOnNet var helt sjukt i det avseendet. Var inne kanske 10 minuter i en rätt tom butik och blev påhoppad av 5 olika personer. Man undrar bara varför eftersom de inte kan nåt ändå?
Gissar att de är anställda som butikssäljare och gör sin arbetsuppgift?

Och att arbetsgivaren förväntar sig nån slags aktivitet på den fronten..

Ska de göra det på Ica också tycker du?

Jag tycker deras uppgift är att finnas till hands när kunden behöver hjälp.
Känner inte alls igen mig i det du upplever. Ja, ibland frågar de om man vill ha hjälp men har aldrig upplevt 5 gånger på 10 minuter.

Vet också att det där är något som olika personer vill ha på olika sätt. Några vill att de i affären frågar medans andra helst inte vill det.

Ska de göra det på Ica också tycker du?

Jag tycker deras uppgift är att finnas till hands när kunden behöver hjälp.
Kass liknelse..

Där har butikspersonalen andra uppgifter.

Tror det är ytterst få kunder på Ica som kliver in utan en aning om vad dom vill ha och behöver hjälp med sina matvaruköp..

Just NetOnNet vet ju personalen inte ens var grejerna finns... Enligt hemsidan hade de i lager men det tog tre personer innan de hittade ute på lagret....

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg