Woolpower-underställ att sova i

Söker ett varmt underställ att ha i sovsäcken under vinter/vår-uteliggning.
Tittar på Woolpower och funderar på vad som är lämpligast att välja:
200g eller 400g / byxa och tröja?
Vad använder ni mest som underställ?
 
Jag använder samma underställ dag som natt ute på tur, på sommaren för det är det enda jag har med mig, på vintern för att slippa byta om till ett kallt och stelt ställ på morgonen..

Men jag gillar verkligen min 260grams tröja från icebreaker, lite tjockare än vanliga underställ som väl är 200, superskönt! :)
 
Icebreaker går inte att jämföra rakt av med Ullfrotté. jag använder båda, icebreaker 200, 260 och 320 det är INTE samma sak som ullfrotté 200 eller 400.

Jag tror att du kommer finna woolpower 200g gott nog som underställ i sovsäcken, så gjorde jag på Svalbard under 1,5 år.
 
Woolpower 200

Jag använder också samma undeställ dag som natt, tycker det fungerar riktigt bra med ett 200-ställ att sova i under natten, komplettera detta med strumpor/sockar, balaklava i 400-tjocklek och fingervantar så sover du gott.
 
ca 200g kvalitet räcker länge, märket skiljer men är inte det viktigaste, är du ute 2 v eller längre behöver du två ställ, för ull torkar inte på sekunden när du tvättar det.
Ställ i ren ny ull som är obehandlad tvättas för hand, centrifugeras aldrig, torkas i skuggan helst utbredda. Priserna varierar mellan vilket ställ och var du köper det.
Många här lovordar Icebreaker men det finns hundratals märken därute och det nämnda är i övre prissegmentet. Själv har jag utomlands köpt ullställ från 40;- och uppåt. Skulle inte vilja kategorisera något som riktigt dåligt, hitintills.
Men maskintvätt och centrifugering samt torktumlare kan fördärva vilket ullplagg som helst, så följ tvättinstruktionen nöjaktigt. Annars står du där med ett valkat ställ i liten barnstorlek.
Behöver du sovställ så behöver du sockar och balclava.
sov gott
 
Det här är ju väldigt individuellt. Vintern -09 sov jag i enkel sovsäck och heloverall i flufftyg. Nästa vinter i underställ och ett lager kläder i dubbla sovsäckar (mer än tio grader kallare). Glöm inte vantar. Kan göra en hel del.
 
Tack för jättebra svar, bästa forumet :)
Det blir nog ett 200 g underställ från Woolpower (litar på Norrländskt) en balaklava från samma
tillverkare + sockar och vantar. Skriver en rad efter första natten sedan. / Olle
 
ca 200g kvalitet räcker länge, märket skiljer men är inte det viktigaste, är du ute 2 v eller längre behöver du två ställ, för ull torkar inte på sekunden när du tvättar det.
Ställ i ren ny ull som är obehandlad tvättas för hand, centrifugeras aldrig, torkas i skuggan helst utbredda. Priserna varierar mellan vilket ställ och var du köper det.
Många här lovordar Icebreaker men det finns hundratals märken därute och det nämnda är i övre prissegmentet. Själv har jag utomlands köpt ullställ från 40;- och uppåt. Skulle inte vilja kategorisera något som riktigt dåligt, hitintills.
Men maskintvätt och centrifugering samt torktumlare kan fördärva vilket ullplagg som helst, så följ tvättinstruktionen nöjaktigt. Annars står du där med ett valkat ställ i liten barnstorlek.
Behöver du sovställ så behöver du sockar och balclava.
sov gott

Jag kör min tröja från icebreaker och ställ från ullmax i tvättmaskin (oftast 30 men även 40 om tiden är knapp), centrifugerar och torktummlar ibland om jag inte kör torkrummet.. Och dom håller än!
ullmjukmedel med lanolin rekommenderas då och då. :)
 
Då är det bara storleken jag undrar över då det gäller Woolpower 200g underställ.
Jag är 187 cm men inte så bred runt bröstet. Jag kikade på tillverkarens måttabell
och där ska jag ha en tröja M. Jag är alltid rädd för att strl inte ska räcka för armarna
och väljer därför för det mesta L. Hur är det med dessa underställ? Är de så pass tajta
att man lugnt kan ta en större storlek trots måttabellens rekommendation?
 
.
Ställ i ren ny ull som är obehandlad tvättas för hand, centrifugeras aldrig, torkas i skuggan helst utbredda.

Men maskintvätt och centrifugering samt torktumlare kan fördärva vilket ullplagg som helst, så följ tvättinstruktionen nöjaktigt. Annars står du där med ett valkat ställ i liten barnstorlek.

Att temperaturen, (tvätt och tork), och kemin, (tvätt och sköljmedel), har stor inverkan vid tvätta av ull/ylle har jag lätt att förstå men det mekaniska, (maskintvätt och centrifugering), känns lite luddigare.
Kan någon förklara varför det är skadligt och vad det gör med yllematerialet?

/Roy
 
Ull i sig självt har förmågan att få håren att krypa samman och binda tätatre, med vatten och mekanisk bearbetning, t ex tvättmaskin och centrifug, och då valkar man ullen. I praktiken gör man plagget tjockare och kraftigare på bekostnad av yta. M a o det krymper rejält.
För att slippa denna normala reaktion hus ull, skapade industrin SuperWool som enkelt uttryckt är plastade ullfibrer, eftersom ytan på dessa är slät, valkas dessa inte vid tvätt i maskin på låg temperatur. Men som alla plagg släpper ullplagg fibrer vid mekanisk bearbetning som centrifugering och torktumling. Saknar plaggen tvättetikett som t ex kamelullsplagg från ME förutsätt handtvätt, det går aldrig fel och kan dessutom vara meditativt.
Följer man plaggets tvättanvisning håller de länge, och när de nötts ner över muddar och armbågar samt för oss ryggsäcksbärare över axelpartiet, kan man laga dem med nål och ulltråd. Inte det snyggaste men fullt funkis.
 
Jag lånar tråden då även jag undrar vad jag ska sova i under min tur i svenska fjället sista veckan i augusti. Jag har ett utmärkt tunnare ställ från Devold som jag går i under dagarna men sov en natt i det i slutet av april och frös så förbaskat mycket.

Tänkte att jag skulle köpa antingen woolpower lite eller 200 men har så svårt att bestämma mig. Har en syntetsäck som klarar -4 grader.

Tacksam för era tankar.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson Woolpower LTE? Kläder 5
Snubblaren Värmeskillnad på woolpower? Kläder 10
alven Ullfrotté blir WoolPower? Kläder 30
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
sajberjohan Taigas Underställ Kläder 0
Gotlandrunt Mörkblått underställ med vita ränder Kläder 2
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43
sverigeturist underställ - tips från tyskland - nya utveckling Kläder 5
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.