Wool-net kallt, hur ska det kännas?

Ska ju vara jättebra att ha woolnet som baselayer, men när jag hade en tröja i woolnet direkt under skal-jackan, var jag svettig och kall samtidigt.
Jag har mer eller mindre samma erfarenhet och, som några andra redan har skrivit, blir det bättre med ett syntetlager närmast kroppen som då håller sig torrare och ett tunt lager utanpå som suger åt sig och på så sätt hjälper till att hålla huden torr

För mig har det i praktiken blivit nättröja i polypropylen från norska https://www.brynje.no
0fc9b4daa6b5b092acbe52262e624200-10200305-super-thermo-shirt-inlay-008.jpg

De har varit populära bla ffa skidåkare och andra högintensiva vinteridrottare i mer än 40 år

Andra lagret är viktigt, och jag väljer både fetre intenistet och temperatur:
Ett intensivare cykel/skidpass (typ vasaloppsträning) en syntettröja med bra fukttransporterande egenskaper ofta en North Bend-tröja från Team Sportia. Den blev Bäst i Test i ett Testfakta test redan 2012.
Det är många år sedan och om de fortfarande säljer samma underställ har jag ingen aning om.

Skall jag ta det lugnare och/eller det är kallare har jag gärna en tunn ylletröja utanpå nätbrynjetröjan
Jag har några i olika tjocklek, 125 - 180 g/m²

Jag har ibland sneglat på brynja, men aldrig känt ett starkt nog behov för att ändra på vad som redan funkar för mig. Men ändå nyfiken. Hur funkar brynja tillsammans med en god portion kroppsbehåring? För vissa av oss är ju base layer naturligt så att säga. (Kanske värt en separat tråd dock)

Jag (som både är "luden" och svettas bara av tanken på ansträngning) tycker inte att det är så stor skillnad på brynje i syntet eller ullblandning. Båda fungerar med att ge distans till nästa, fukt-absorberande; lager. Så att det blir mindre blött och kallt från skalet längst ytterst.
Det är lite mindre flexibelt med syntet är ull, om man inte krymper ullen i tvätten.
Jag har många olika varianter av lager utanpå brynje-lagret, som anpassas individuellt/efter aktivitet/väder samt vad man har tillgängligt. Kan inte säga att det fungerar olika med brynje, utan det ger bara ett behagligt inre lager som varken värmer väldigt mycket eller blir väldigt blött, det får de lager som ligger utanför sköta för min del. Oavsett om jag just då har brynje eller inte.

Som insnöad på Aclima´s sortiment kan jag nämna att jag har kvar föregångaren till woolnet, coolnet. Tillverkad i polypropylen. Tror de ersatte cool mot wool pga miljötänk. Min coolnet är nu snart 15 år men funkar fortfarande, används ned till ngn enstaka minusgrad tillsammans med mitt löparställ, Dobsom R90. Detta har funkat för mig i många år. Vid kallare väder byter jag ut coolnet mot woolnet, ibland kan jag ha en lightwool (140g/m2) funkar bra som ett andra lager. Vid kallare väderlek har jag en warmwoll (200g/m2) utanpå min woolnet.
För mig funkar ett nättröja (brynje) bäst närmast kroppen, då nätet gör att det bildas luftfickor som isolerar.

Kommer ihåg i min ungdom när man fick vara med om höskörden, och den äldre generationen ofta på sommaren hade en brynja innanför sin tunna skjorta. Luft isolerar...

Jag utgår ofta (beroende på väder) efter lager-på-lager-principen, där varje plagg har sin funktion för att hålla oss så torra och varma som möjligt. Falerar ngt i principen, ja då kan det bli som för TS, antar att problemet var, att skaljacklan ej var tillräcklig tight. Vilket skapade ett mellanrum där fukten stannade kvar.

Använder lightwool vid varmare väder, oftast enbart den.
Aclima har kommit ut med en lightwool i nät, som jag dock inte testat än.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag tycker att Woolnettröjorna är hur bra som helst, men då till hyfsat lågintensiv belastning, alltså typ fjälltur på skidor, även till topptur med "turisttempo". Däremot har jag nog aldrig testat att köra Woolnet och sen direkt skaljacka utanpå. Om det är så varmt brukar det räcka med nåt annat, typ en vindjacka eller rejäl skjorta utanpå. En Woolnetbrynja plus en lightwool T-shirt utanpå eller tunn fleece plus skaljacka tycker jag fungerar bra. Om det är typ nollgradigt och snöblandat regn, och man ska anstränga sig hårt, funkar nog ingen klädkombination utan att man blir blöt och kall utifrån eller inifrån.
En syntetbrynja funkar säkert också, men börjar lukta efter nåt dygn, sen tycker jag personligen att syntetbrynja känns kallare än Woolnettröja vid raster, även om den torkar fortare. Som träningströja till mer högintensiva aktiviteter med tillgång till tvättmaskin är säkert syntetbrynja bra.

För egen del tycker jag att en Woolnettröja värmer mycket. Vid vandring med lätt packning fungerar det för mig med Woolnettröja och skaljacka ner till ±0°C. om det är vindstilla. Om jag bär tung packning kan det vara flera minusgrader utan att jag fryser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips