Som insnöad på Aclima´s sortiment kan jag nämna att jag har kvar föregångaren till woolnet, coolnet. Tillverkad i polypropylen. Tror de ersatte cool mot wool pga miljötänk. Min coolnet är nu snart 15 år men funkar fortfarande, används ned till ngn enstaka minusgrad tillsammans med mitt löparställ, Dobsom R90. Detta har funkat för mig i många år. Vid kallare väder byter jag ut coolnet mot woolnet, ibland kan jag ha en lightwool (140g/m2) funkar bra som ett andra lager. Vid kallare väderlek har jag en warmwoll (200g/m2) utanpå min woolnet.
För mig funkar ett nättröja (brynje) bäst närmast kroppen, då nätet gör att det bildas luftfickor som isolerar.
Kommer ihåg i min ungdom när man fick vara med om höskörden, och den äldre generationen ofta på sommaren hade en brynja innanför sin tunna skjorta. Luft isolerar...
Jag utgår ofta (beroende på väder) efter lager-på-lager-principen, där varje plagg har sin funktion för att hålla oss så torra och varma som möjligt. Falerar ngt i principen, ja då kan det bli som för TS, antar att problemet var, att skaljacklan ej var tillräcklig tight. Vilket skapade ett mellanrum där fukten stannade kvar.
Använder lightwool vid varmare väder, oftast enbart den.
Aclima har kommit ut med en lightwool i nät, som jag dock inte testat än.