Wool-net kallt, hur ska det kännas?

Ska ju vara jättebra att ha woolnet som baselayer, men när jag hade en tröja i woolnet direkt under skal-jackan, var jag svettig och kall samtidigt.
Jag har mer eller mindre samma erfarenhet och, som några andra redan har skrivit, blir det bättre med ett syntetlager närmast kroppen som då håller sig torrare och ett tunt lager utanpå som suger åt sig och på så sätt hjälper till att hålla huden torr

För mig har det i praktiken blivit nättröja i polypropylen från norska https://www.brynje.no
0fc9b4daa6b5b092acbe52262e624200-10200305-super-thermo-shirt-inlay-008.jpg

De har varit populära bla ffa skidåkare och andra högintensiva vinteridrottare i mer än 40 år

Andra lagret är viktigt, och jag väljer både fetre intenistet och temperatur:
Ett intensivare cykel/skidpass (typ vasaloppsträning) en syntettröja med bra fukttransporterande egenskaper ofta en North Bend-tröja från Team Sportia. Den blev Bäst i Test i ett Testfakta test redan 2012.
Det är många år sedan och om de fortfarande säljer samma underställ har jag ingen aning om.

Skall jag ta det lugnare och/eller det är kallare har jag gärna en tunn ylletröja utanpå nätbrynjetröjan
Jag har några i olika tjocklek, 125 - 180 g/m²

Jag har ibland sneglat på brynja, men aldrig känt ett starkt nog behov för att ändra på vad som redan funkar för mig. Men ändå nyfiken. Hur funkar brynja tillsammans med en god portion kroppsbehåring? För vissa av oss är ju base layer naturligt så att säga. (Kanske värt en separat tråd dock)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips