Winston- Lätt och Långt?

Tjenamoss allesammans!

Blev ruggigt sugen på att bygga spö nu när hösten faller på. Kollade lite efter ett eventuellt objekt (klinga) och hittade winston klingor på Lennart Bergquists hemsida (www.lbflugfiske.com tror jag).
Tänkte bara höra om någon har nån erfarenhet kring winstonspön och om dom är så sköna som priset antyder...

Jag har som så många andra fallit för det löjligt lätta fisket som ligger kring linklasserna 2-3. Jag har ett gammalt strömsländan spö i klass 2-3 som är 7½ fot långt. Tänkte höra om det är någon som har eller har testat ett så här lätt spö kring 9 fot. Åsikter eller insikter kring detta skulle uppskattas.

MVH/samme
 
Winston

Var på kastkurs med en Norrman som instruktör..
Varje gång Winston nämndes snurrade hans ögon och fradga rann ur munnen..!! Enligt honom kom inget spö ens nära Winston.!

Men vad vet jag :)
 
Då var det väl på fejk sidan som jag hittade spöna!
Ingen som har någon åsikt om lätt och långt? 9 fot klass 3. Blir det för mjukt?

/samme
 
samme83; sa:
Då var det väl på fejk sidan som jag hittade spöna!
Ingen som har någon åsikt om lätt och långt? 9 fot klass 3. Blir det för mjukt?

/samme

Inte e sidan fejk.. Det e bara det att Herr Bergqvist inte har nått med dom att göra.

Det klenaste spööt jag provat var ett 9" klass 4-5 vilket jag tyckte var ett behagligt spö.. Att gå ner till klass 3 känns som väldigt klent.. Har dock aldrig provat.
 
Klenspön

Ingen tvekan, att det är läckert med dessa lätta spön, men eftersom du är tveksam, skall jag förklara hur jag ser på ämnet.

Börja med att tänka ut vilken linklass du behöver, för ditt fiske (var du skall fiska (vindförhållanden) och storleken på fisken).

Man kan väl säga att spön/linor under klass 5, inte är idealet när nordvästan ligger på.

Fiska i fjällen tex innebär oftast mycket blåst (växlande) och mindre storlek på fiskararna.
Kompromissa med ett klass 5- eller 6-spö, eller välj två spön, ett i klass 3 eller 4, och ett i klass 7.
Då har du möjlighet att fiska i alla väder och kommer du till vatten med "storfisk", blir 7:an rätt medicin, om du vill slippa drilla samma fisk i flera timmar.

Toppen på dessa klenspön, är ju inte konstruerade för att bara direkt veva hem, fiskar över 2 kilo.
Catch and releasefiske omöjliggörs.

Intressant att höra fleras synpunkter.:)

/Björn
 
Tack björn för din syn på saken!

Mitt fiske är minst sagt varierande. Jag har ett Loop HM som jag haft sen jag började bli seriös med flugfisket, typ 5 år sedan. Detta spö var i linklass 5-6 och ganska styvt men har tjänat bra som ett allround spö. Det kastar bra och jag kommer oftast dit jag vill. Men när man ska drilla fisken känns det som en uppgjord WWF wrestling match - löjlig och förutsägbar. Visst, det är kul att vara på den säkra sidan men det ger liksom ingen "feeling" eftersom det krävs en 5 kilos pjäs för att ens få en tillstymmelse till kurva på spöt. Av den anledningen gick jag ned i linklasserna. Eftersom jag trots mina år i (år inte alltid lika med erfarenhet...)sporten, aldrig dragit en öring över 1 kilo (rekordet tros ligga på 0,8), kändes klass 5 mer än överflödigt.

Med ett klass 2 (3?) blev det roligare att fånga fisken efterosm det blev mer "på fiskens villkor".
Det slår mig nu att min emigration till lättviktsspön kunde ha avhjälpts med att byta till ett mjukare spö.
Iaf. tycker jag det lätta och klena fisket erbjuder mycket mer skoj. Delvis för att jag tycker det är lättare att hantera en lätt lina i specialkast än en lina i klass 5-6 samt delvis för att det blir mer smygande kring fisket eftersom man inte kan skicka flugan till månen och tillbaks. Man tvingas helt enkelt ner på knä och att använda nätta rörelse samt tänka mer på ljus och reflexer/skuggor.

MEN: Min huvudsakliga fundering är vilka fördelarna blir i att byta spö till ett längre men med samma viktklass. Kommer jag nödvändigtvis längre? Blir en större fisk mer hanterbar bara för att det finns mer spö att ta emot krafterna med?

tight lines/samme
 
mm..

Det där med att drilla fisk i flera timmar.. Jag har hört många som lyriskt talat om detta fenomen. Det är väl trots allt bristande respekt för bytet, målet måste ju alltid vara att nedlägga byta så snabbt och smärtfritt så möjligt..

Har jag fel?
 
Längre spön

Du får inte nödvändigtvis längre kast med ett 1½ fot längre spö, det är olika på olika fabrikat/modeller.
Det kan vara tvärtom, bör testas.

Personligen tycker jag att just runt 7 fot på dessa klenspön, är helt rätt längd, balans.
Vad jag förstår av vad du skrivit, fiskar du mest från strandkanten.

Djupt utvadad eller sittandes i "u-båt", kan ju möjligen 1½ fot extra spö underlätta kastandet.

Har själv ett 7 fot klass 2-spö, men använder det enbart till abborrfisket.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Lätt bra isborr/skålborr? Fiske 6
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
Graip Kasta långt Fiske 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...