Windstopper, ett onödigt material?

Jag tänkte spinna vidare på tidigare diskussioner om softshell och ifrågasätta användningen av Gore Windstopper material i kläder lämpade för aktiva sporter.

Om jag har förståt rätt är Windstopper ett membran, typ GTX, som inte andas nåmnvärt bättre än den sistnämnda. De nya materialen i Shoeller, power shield och allt vad det heter är åt andra sidan inga membran utan syntetiska trådar tätt vävda på något speciellt sätt (???). De nya materialen är inte lika vindtäta som Windstopper men i varjefall tillräckligt för att kallas vindtäta och framförallt andas de nämnvärt bättre.

Alltså borde de nya materialen helt överskugga Windstopper vad gäller prestation vid sporter med både hög och låg aktivtet. Att en windstopper jacka kan vara gosig att på sig för att hämta posten eller sitta framför en brasa det förstår jag men det är inte så Gore marknadsför sin produkt. Kan det helt enkellt vara så att Gore genom intensiv marknadsföring försöker sälja en product som inte längre är i höjd med utvecklingen? eller...

//Xander
 
Ja så har jag uppfattat det. Windstopper säljer bara för att GORE har gjort ett stort namn av det.
Finns ingen anledning att köpa nya plagg i det materialet. Lika dålig ventilation som en skaljacka
men inte vattentätt. Låter som rena stenåldern.
 
Det känns som att detta har diskuterats i alldeles för stor utsträckning fram och tillbaka redan utan att några egentliga slutsatser eller framsteg har gjorts.

Angående ordinarie windstopper andas den bättre än GTX pga. avsaknaden av polyuretanbeläggning mot membranet, som ju är den främsta orsaken till GTX dåliga andningsförmåga.

Att Schoeller, Powershield, Gore Softshell mfl. kommer att ersätta hederlig Windstopper i stor utsträckning är väl ganska självklart då prisnivån för dessa material är ungefär den samma som för windstopper och de övriga egenskaperna helt klart är bättre än vanlig windstopper.

Det känns dock som att dessa diskussioner förs på ett väldigt teoretiskt och meningslöst plan här på forumet där det främst handlar om att kora det ultimata plagget sett ifrån ett skrivbordsperspektiv för att alla prylgalna frilufsare skall kunna jaga ut på stan och lägga sina surt förvärvda pengar på detta plagg och sedan kunna känna sig nöjda.
 
Jag använder Windstopper-fleece som förstärkningsplagg, istället för en fleecetröja och en vindtät jacka. Går ej i den med tung ryggsäck.

Så här resonerar jag (från tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23931&pagenumber=4
):

"Innan ånggenomsläppmembranen kom hade väl alla vandrare en vindjacka att gå i när det blåste men inte regnade, och en regnjacka. När typ GT kom bytte jag först ut regnjackan mot membranjackan, och hade med mig den jackan som regnjacka och gick annars i en Alpha eller Fjällrävenjacka. Men det blir särskilt i fjällen dels ett evigt bytande, dels extra vikt. Så där försvann vindjackan. Men tröjan var kvar, dock utan annat vindskydd än en ev. blöt GT-jacka. Så tröjan byttes ut mot en WB-fleece, sim sala-bim; tre plagg blev två, med bibehållen funktion. Det räckte alltså inte med att byta regnjackan mot GT-jackan och utesluta vindjackan, för att funktionen skulle bibehållas, utan även tröjan behövde bytas mot en vindtät sådan."

Andra resonerar på annat sätt och trivs med det.

Under gång, sommartid vid blåst men inte regn, tycker jag att en vindtät skjorta täcker. Har nyligen även testat denna windstopper från Militaryshop:

http://www.militaryshop.se/produkt.cgi

Und.Arktis.stowaway.jpg


Anges som "vattenavvisande" (kanske en softshell? ) och sömmarna är inte tejpade. Men när jag testade den under en nyårsvandring, 9 dygn med allt från regn och blötsnö till vind och kyla, fungerade den utmärkt. Blötsnö från grenar trängde inte igenom. På hemsidan anges "teflonlinad", på Militaryshop säger de att materialet är Pertex. Den har elastiska ärmslut, dragkedja i halsen, huva, dragsko i midjan. Väger 152 gram och kostar 290 spänn. Bra grej som skal vid nederbörd i form av snö, kanske även vid mer ihållande regn. Det sist nämnda återstår dock att testa.


Raskesven
 
h.; sa:
Angående ordinarie windstopper andas den bättre än GTX pga. avsaknaden av polyuretanbeläggning mot membranet, som ju är den främsta orsaken till GTX dåliga andningsförmåga.

För att fortsätta diskussionen ;)

Enligt Gores egna siffror andas inte Windstopper nämnvärt bättre än vanlig Gore-tex. Det är tänkvärt.

Hur som helst ÄR Windsopper som vindmembran onödigt i plagg med tätvävt yttertyg eftersom det tyget är lätt att få vindtätt - som i Raskesvens Pertexjacka.
 
Jisses fränder, ska denna diskussion ALDRIG ta slut???

Inför julen bestämde vi oss (möjligen delvis för att inte ytterligare hetsa upp den febrige Malindo, men ändå) för att agree to disagree.

Alla som har följt den hätska diskussionen vet att Martin, Malindo mfl. är ivriga belackare av membranfleece (trots att de inte har prövat det) liksom de vet att jag och Raskesven är lika ivriga förespråkare av detsamma (och har lång erfarenhet av sådana plagg).

Till syvende og sidst snackar vi om mjuka skalkläder som står emot vind, lite väta och isolerar. Några tycker om det, andra inte. Kan vi inte nöja oss med det?

/ G
 
En alldeles utmärkt idé tigertämjaren. För min del har jag propagerat för WS-fleece vid tillräckligt många tillfällen nu:)

Raskesven
 
Var Martin?

Nordesjo; sa:
Enligt Gores egna siffror andas inte Windstopper nämnvärt bättre än vanlig Gore-tex. Det är tänkvärt.
Intressant. Och jag misstror dig inte. Martin, kan du v.v. att länka mig dit, jag letade ett tag på goretex.com utan att finna.

Patric, f.d. kvalitetssnubbe som fortfarande gillar tester och testresultat (men nu bara för egna funderingar)...
 
Re: Var Martin?

tigertamjaren; sa:
Alla som har följt den hätska diskussionen vet att Martin, Malindo mfl. är ivriga belackare av membranfleece (trots att de inte har prövat det)

Hätsk och hätsk? Inte ens i närheten av för/emot Hilleberg. :)

Jag har aldrig påstått att jag inte har provat, eller ogillar, membranfleece. Jag är inne på mitt andra par WS-fleecehandskar som jag använder nästan året runt, samt är sedan 1996 ägare av en gosig lusekofta med WS-membran. WS-fleece (eller WS-ylle!) har jag alltså inget emot, även om jag tror att även fleece kan vävas vindtätt utan fluorkarbonplaster.

Jag är dock en ivrig, hätsk och elak belackare av WS i kläder VARS YTTERTYG REDAN ÄR VINDTÄTT. :)

(Nöja oss med att tycka olika? Neeeeeeeeh, förstööör...)

olle11; sa:
Martin, kan du v.v. att länka mig dit, jag letade ett tag på goretex.com utan att finna.

Naturligtvis!
WS-skal (RET "upp till 6 utan foder"):
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.ws.prod.wov.html

WS-fleece (RET "6-13"(what the?!)):
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.ws.prod.fl.html

2-lagers XCR (RET "< 4,5"):
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.xcr.2l.html

Paclite (RET "ner till 4"):
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.out.pac.html
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-12 kl 17:41]
 
Malindo har WS

Jag har en mössa, där panna, öron och hals skyddas medelst varm och härlig WS-fleece, medan sjálva knoppen hàlles varm och andandes medelst vanlig bonn-fleece!

Godkväll! I övrigt hàller jag fortsatt med mig sjálv!
 
Re: Re: Var Martin?

Nordesjo; sa:
Hätsk och hätsk? Inte ens i närheten av för/emot Hilleberg. :)

Jag har aldrig påstått att jag inte har provat, eller ogillar, membranfleece. Jag är inne på mitt andra par WS-fleecehandskar som jag använder nästan året runt, samt är sedan 1996 ägare av en gosig lusekofta med WS-membran. WS-fleece (eller WS-ylle!) har jag alltså inget emot, även om jag tror att även fleece kan vävas vindtätt utan fluorkarbonplaster.

Jag är dock en ivrig, hätsk och elak belackare av WS i kläder VARS YTTERTYG REDAN ÄR VINDTÄTT. :)

(Nöja oss med att tycka olika? Neeeeeeeeh, förstööör...)

WS-lusekofta låter ju som det ideala skalplagget ovanför ett par välsmorda läderbrallor. Är du Norrlänning? ;) (Observera ironin här! ;) )

Säger bara - Juudbilden!

(Ang. länkning till membranjämförelser: Annars kan man ju läsa "standardverket" som undertecknad la ut härförleden... http://medlem.spray.se/halloafrica/breathability.pdf )

/ G

[/QUOTE]
 
Re: Malindo har WS

malindo; sa:
Jag har en mössa, där panna, öron och hals skyddas medelst varm och härlig WS-fleece, medan sjálva knoppen hàlles varm och andandes medelst vanlig bonn-fleece!

Jag hade en likadan (från TNF gubevars!) i många år tills en långfingrad dam från Öfvre Östermalm nyligen knep den på busslinje 4. Den var gosig, men man såg ut som Sancho Panza i den. Kanske sitter den bättre på kärringens huvud. Säger väl nåt om hur långt TNF-hypen har gått i Huvudstaden.

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Elias Granqvist Träningsoverall i ett stycke Kläder 4
Smogz Efterlyser ett supertunnt syntetunderställ Kläder 11
skallagrimson Gå in ett par Lundhagskängor Kläder 3
Trilla Måste ge er ett ulltips Kläder 5
tallbarren Ange ditt varumärke med ett omdöme. Kläder 0
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
0lofsson Ett bra köp? Kläder 5
erken Ett skalset Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.