Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Ståltrådskonstruktionen är ett senare påfund. Vet inte varför de började med det. Irriterar mig också på det ganska så ofta.
Har dock sett att de numera säljer det gamla stödet som reservdel på sin hemsida, för drygt hundralappen plus frakt. Lurar själv på om det är värt att beställa sig ett sådant..

https://wildstoves.co.uk/product/wild-woodgas-stove-replacement-original-pot-support-top/

Jag har tittat på den tidigare, ca 223SEK inklusive frakt till Sverige. Fästet till ett av stöden är av på min, jag funderar på att löda dit det, men min gasolbrännare klarar inte av mässingslodet. En brännare med högre effekt kostar 1200, men den behöver jag även till mina cykelbyggen.
 
Tack för den

Ståltrådskonstruktionen är ett senare påfund. Vet inte varför de började med det. Irriterar mig också på det ganska så ofta.
Har dock sett att de numera säljer det gamla stödet som reservdel på sin hemsida, för drygt hundralappen plus frakt. Lurar själv på om det är värt att beställa sig ett sådant..

https://wildstoves.co.uk/product/wild-woodgas-stove-replacement-original-pot-support-top/

Jag hade inte uppmärksammat att den numer går att få som reservdel.
På siten kan man se ståltrådskonstruktionen också.
/John
 
Inte helt förtjust i det gamla grytstället. tycker den e flipprig och väl lös. Har aldrigr sett ståltrådsvarianten iof. Borde inte va så krångligt att tillverka nån egen variant
 
En plan

Inte helt förtjust i det gamla grytstället. tycker den e flipprig och väl lös. Har aldrigr sett ståltrådsvarianten iof. Borde inte va så krångligt att tillverka nån egen variant
Jag tänkte mig klippa ut några plåtbitar, borra hål, nita.
Material: Kvarlämnad tillknycklad ståltermos jag städade upp efter en frtidsfiskare.
Nit: Ändknoppen på gamla cykelekrar, också promenadfynd.
Jag skulle gärna löda men detta tror jag blir lika bra.
/John
 
Inte helt förtjust i det gamla grytstället. tycker den e flipprig och väl lös. Har aldrigr sett ståltrådsvarianten iof. Borde inte va så krångligt att tillverka nån egen variant

Ståltrådskonstruktionen är hyfsat bra när allt är på plats. Men ska man mata in några bitar till finns risken att man slår till mitt krysset så att det hakar av från en av stöden och hänger ner i brännaren. Inte det lättaste att fixa till det när det brinner för fullt. Man blir också sotig om händerna när man ska fippla upp och ner stöden. Går inte att lite smidigt fälla ner utan massa knix.
Men på er låter det som att de snabbt blir lösa och "flippriga"?
 
Om det är en riktigt wood gas stove så är det inte tänkt att man ska fylla på bränsle. En riktig wood gas stove brinner uppifrån och ned, ska man fylla på bränsle ska detta alltså göras underifrån.

Poängen är att gaserna som bildas av pyrolysen ska passera glödbädden innan de antänds.

Wood gas heter gengas på svenska, en wood gas stove är alltså en gengas-spis.

Värmen från glöden gör att det från trä som ligger under bildas gengas (genom pyrolys, i pyrolys-zonen), gengasen stiger och "renas" genom att passera genom glöden. Sen fortsätter gasen upp, blandas med extra luft och förbränns sen som i en gasspis (med blå låga).

Se principskissen på den här sidan.
http://www.bioenergylists.org/stovesdoc/Reed/T1.htm
 
Den där Watchman ser inte ut att vara gengas i alla fall, den ser mer ut som ett skorstenskök (där man alltså får upp hög effekt genom att ha rejält drag genom den).

Sierra Zip Stove var också ett den principen, men med en fläkt som forcerade luften istället för en lång skorsten som gav mycket drag.

Men en gengas-spis får man inte ha för högt drag i för då brinner gengasen för tidigt. Det ska vara syrefattigt ovanför glöden så gasblandningen inte blir antändbar innan den fått in sekundärluften.

Tyvärr verkar det finnas en tendens bland folk att blanda ihop dessa varianter av kök.

Traditionella gengas-spisar var beroende av en fläkt för att forcera luften åt rätt håll genom bränslet. Om det brinner i botten och man lägger på ny ved uppifrån så behövs en fläkt för att "dra ner" luft genom veden (downdraft).

Sidan jag länkade till förut var om utvecklingen av en "inverted downdraft", d.v.s. en lösning där man kör med självdrag (och där man då behöver vända "härden" uppochner). Och där är det då så att om den ska fungera som tänkt så får man inte stoppa in nytt bränsle upptill.
 
Upp och ner, eller ner och upp

Den där Watchman ser inte ut att vara gengas i alla fall, den ser mer ut som ett skorstenskök (där man alltså får upp hög effekt genom att ha rejält drag genom den).

Sierra Zip Stove var också ett den principen, men med en fläkt som forcerade luften istället för en lång skorsten som gav mycket drag.

Men en gengas-spis får man inte ha för högt drag i för då brinner gengasen för tidigt. Det ska vara syrefattigt ovanför glöden så gasblandningen inte blir antändbar innan den fått in sekundärluften.

Tyvärr verkar det finnas en tendens bland folk att blanda ihop dessa varianter av kök.

Traditionella gengas-spisar var beroende av en fläkt för att forcera luften åt rätt håll genom bränslet. Om det brinner i botten och man lägger på ny ved uppifrån så behövs en fläkt för att "dra ner" luft genom veden (downdraft).

Sidan jag länkade till förut var om utvecklingen av en "inverted downdraft", d.v.s. en lösning där man kör med självdrag (och där man då behöver vända "härden" uppochner). Och där är det då så att om den ska fungera som tänkt så får man inte stoppa in nytt bränsle upptill.

Den vilda spisen leder färsk luft till överkant på köket. Förbränningen av trä-gasen blir då effektivare. Köket förbränner alltså gengasen genom att ha primärluft under kolet och sekundärluft uppe i kanten på köket.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.