Whiskey/Cognac/Vin mm.mm

Nu så här när man sticker ut t ex på fjällvandring , paddling, fiske mm. Så brukar man ju alltid vija försöka få med sig det där lilla extra att sitta och njuta av efter en strapatsrik dag i våran underbara natur nära lägerelden med kanske en bit rökt renkött i handen. Man har ju länge planerat sin dyrbara lediga tid och nu vill man man ju inte snåla in på "det där lilla extra".
Vore kul att höra vad ni andra trycker ner där i "säcken" och nu menar jag det där onyttiga men ändå så goda. Typ märken på sprit cigarrer mm.
Själv försöker jag alltid medtaga en go single malt whiskey Laphroaig som i mitt tycke slår det mesta, härligt lagom rökig. Finns där plats så är ett gott rödvin aldrig fel.
 
Calvados och kaffe..

Visst är det gott med en "lille en" efter en hel dags slit.
Vi brukar ta med en "skvätt" Calvados som sitter fint till pokerspelandet i tältet på kvällskröken.
En liten sked per kväll..
Go'natt..
KJ
 
Tetra rödvin till första middagen och en plunta med en rökig singel att smutta på under resten av turen. Lagavullin är aldrig fel.....Kanske en Ardbeg......Mums...

Tre veckor kvar till mina 10 dagar i fjällen, och har nog inte RIKTIG bestämt vad som hamnar i pluntan...

/P.D
 
Jag röstar på Macallan som starkare dryck. Är man ute och paddlar är rött bag-in-box en given succé.
 
En plunta med Laphroaig är ju inte fel. Jag har dock de senaste gångerna lämnat spriten hemma, till förmån för (några) 20 cl vintetror Åkesson. Vinet är inte av högsta klass, men duger gott till pastan på kvällen.

/Håkan
 
højdpunkten

Hmmm, jag brukat ha øgonblink choklad på påse med mig, och då ær det gott med inlænder rom i pluntan :)

En skvætt grønstedts VSOP ær heller aldrig fel nær det viner runt knuten...

Nær det gæller whisky brukar jag inte bry mig så mycket om vad det ær før sort, en statesman funkar alldeles utmærkt på fjællet :) (Helgerån??)

Har fått en liten cyliderformad kylvæska avsedd før en stock snus. Dær ær plats før en specialformad kylklamp, och två Burkar øl. Brukar sitta rætt gott med en KALL starkis førsta vandringsdagen :)
 
Mina...

fiskekompisar som av, för mig, nån outgrundlig anledning röker, verkar tycka att rökning ur pipa är att föredra när de är ute i skogen, då det tydligen skall vara speciellt (?)...men jag som inte röker annat än fisk har tyvärr ingen aning om det stämmer eller inte...

/Anders B
 
Re: Mina...

brook; sa:
fiskekompisar som av, för mig, nån outgrundlig anledning röker, verkar tycka att rökning ur pipa är att föredra när de är ute i skogen, då det tydligen skall vara speciellt (?)...
/Anders B

som föredetta stornikotinist(snusare) så kan jag hålla med dina vänner om att piprökning i skogen vid en öppen eld är något speciellt, nu efter man har varit snus(nikotinfri) i 7månader, 26dagar, 12timmar och 3sekunder så kan man bli hemma för det finns inget att leva för längre...huuuuuhh
 
Lägereld på flaska

Håller med Håkan K. Åkessons tetror är smidiga att ha med ut. Förpackningen väger ju ganska lite och blir minimal som skräp.

Laphroaig är en whisky som är idealisk på ställen där det är olämpligt att elda. Det är koncentrerad lägereld på flaska - den luktar rök och värmer gott.

Personligen har jag också en annan last som inte är lika förknippad med röka och kröka nämligen torkat renkött. Det ger nästan lite berusningseffekt under raster på fjällturen. Ofta är det ju dyrt som guld men ibland kan man ha tur. Jag hittade till exempel för några år sedan prisvärt renkött på ICA i Undersåker. Kanske värt att kolla upp för er som ska vandra i Vålådalen i sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
JohnnyL Frysa vin? Friluftsmat 9
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.