Vulcan-Trident

Vulcan är ju på 80 liter plus 2 X 10 liter sidofickor, medan väl Trident är på 90 liter plus 2 X 10 liter sidofickor?

De 10 extra litrarna i Trident; gör de Tridents huvudsäck bredare eller högre än Vulcans? Trident har väl heller ingen botteningång? Vad, om något, skiljer i övrigt mellan säckarna?

Raskesven

Trident har en liten ficka på locket för namnlapp också.
Men den måste naturligtvis sprättas väck av viktsskäl :)

En sidofundering: är Trident bara namnet på varianten som Berghaus levererade till Kustilleriartisterna? Eller är det nån som har sett referenser till den i något annat sammanhang än svenska försvaret?
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-14 kl 13:42]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Samma säck?

Hmm, vete tusan om Trident är så mycket större än Vulcan. Jag hade en Trident i lumpen och har en vulcan nu och jag kan inte märka någon definitiv skillnad. I så fall lutar jag snarare åt att sidofickorna är något större på Tridenten...

Kan det vara så att FM mäter volym på ett annat sätt än Berghaus och på så sätt kommer fram till 100 l där Berghaus säger 100 l? Är det förresten någon som har sett uppgifter från Berghaus ang. Tridentens volym, jag har nog bara sett FM:s uppgifter när jag tänker efter.

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle se att min Vulcan var bara något bredare i huvudsäcken. Under vår- höst- men i synnerhet vintervandringar med kåta är det ett jäkla pressande och dragande för att få i och ur kåtan ur ryggan, eftersom sovsäcken som står på högkant bredvid kåtan blir lite större relativt sommarsäcken.

Nu såg jag en annons här på prylmarknaden, där en Trident säljs och volymen anges till 110 liter, varav 2 X 10 liter sidofickor:

http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=28745

Om trident är större än Vulcan vill jag gärna veta om de 10 litrarna är p.g.a. just lite större bredd på huvudsäcken relativt Vulcan.

Raskesven

Jag sätter nog mina pengar på att det är samma säck, men olika sätt att mäta volymen.

Skillnaderna jag märker mellan Vulcan (köpt 1998) - Trident (1994/95):

- Bottenöppning.
- Spännen och plastdetaljer verkar vara av bättre kvalitet på Vulcan, framför allt avbärarbältets spänne (det var ett känt problem på tidiga Tridenter, så det är möjligt att nyare Tridenter har bättre spännen).
- Dragkedjorna till lungorna är kraftigare på min Vulcan än på min Trident (tror jag).
- Jag undrar om det inte var någon annan skillnad med dragkedjorna till lungorna också, typ olika "dragriktningar" jämfört med Vulcan. Osäker på det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips