VKV är epa!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är lite roligt med kajakbranschen....
Visst är det inte den vackraste kajaken, men det var inte det jag skulle babbla om.
Jo, som jag förstått så har VKV propagerat för RODER och INTE SKEDDA och om jag inte är helt ute och cyklar så har nu VKV vänt kappan efter vinden och nu monterat skedda på Seagull. Om nu fallet är så, så talat dom emot sig lite granna. VKV-kajaker är ju rundbottnade och måste ha roder för att svänga utan att paddla ihjäl sig. Vad är då nyttan med skeddan om inte ett rent och skärt försäljningsargument för att locka köpare från "havskajak-med-slag+skedda"-familjen.
Detta har ju i och för sig inget med ditt inlägg att göra, utan en ren reflektion från min sida ( förutsatt att jag inte är ute o cyklar).

Skedda på Seagull!

Japp, jag var nyss inne på VKV:s hemsida och dubbelkollade. "SEAGULL OFFSHORE levereras med såväl skedda som roder". Jag tycker det är lite komiskt faktiskt.

VKV och skedda?

VKV Offshore har alltid haft fast "skedda" som inte går att fälla upp eller ner och roder. Jag tror inte att det skett någon förändring. Detta gör den mycket kursstabil. Denna kajak är en långfärdskajak för öppna vatten. Den är mao i första hand inte gjord för korta dagsturer i små sjöar där man behöver svänga tvärt och mycket. Då kajaken inte är lastad för långtur flyter den relativt högt och är lite vindkänslig, men med packning (och den rymmer massor) går den mycket fint i vattnet även i hård vind och grov sjö.

B-O

Förbryllande

Åh fan! Är det en fast skedda som menas. Kopplade direkt som om det var en reglerbar skedda. Det förklarar ju en del. VKV kanske inte är så inkonsekventa som jag trodde. Se man lär sig något nytt varje dag. Tack för förklaringen, jag är ju inte direkt någon VKV-fantast om man säger så, och det hjälpte nog till att dra slutsatser utifrån VKV:s beskrivning av Måsen Offshore.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips