Båtar saknas vid Algajavrre

Min bror är och vandrar i Sarek just nu. Han har nyligen upptäckt att båtarna vid Alggajavrre är borta. En ligger en bit nedströms Miellädno på strandbanken dåligt förtöjd. Men i övrigt är alla båtarna borta från båda sidor. Han själv tog sig över tack vare att vattnet är ovanligt lågt just nu, men det kan ju ändras snabbt.

Vilka datum var det här? Jag var i Alggajavrre den 15/7, och då fanns det en roddbåt på varsin sida, uppdragen och förtöjd i videbuskar en liten bit nedför utloppet av Miellädno.

Bilagor

• IMG_9034.jpeg
    IMG_9034.jpeg
    815.4 KB · Visningar: 151

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är ju kyrkhelg i Alkavare kapell kommande veckoslut 27-28 juli (en vän är på väg dit) så förhoppningsvis uppmärksammas kyrkan - som vad jag förstår äger båtarna - på båtbristen.

Jag var med en liten vandringsgrupp i Sarek som kom söderifrån fredag 26 juli, rodde över och gick upp till kapellet. Vår guide som varit där för länge sedan var först förvånad över att inte båtarna som förr låg i sjön och vid den gamla båtplatsen. Nu låg de två båtarna på varsin sida om det strömmande vattendraget. Det var kortare att ro men stridare jämfört med sjön. Då det bara är två båtar bogserade vi tillbaka en så fort vi gjort en passage. En årtull var trasig. Vår guide lagade temporärt med ett upphittat spännband och lämnade det så. Han skulle rapportera till den det berör eftersom besvärligt att ro i strida vattnet utan fungerande årtull. En båt var förtöjd i videbuskar eftersom metallpinnen ramlat ner och låg i en av båtarna istället. Den andra stod upprätt på andra sidan. Nu har det ju varit kyrkhelg så en hel del av det här kan ha ändrats men något kanske kan vara intressant för någon.

Hej, det var jag som bad min syster skriva här och uppmärksamma på läget. Här är lite fler bilder på hur det såg ut när jag passerade uppifrån Nuortap Rissavarre, samt när jag gick närmare för att utforska båten.

Jag för min del bedömde det som allt för strömt för att ro över där båten låg nu, även om den såg ut att vara i gott skick. Sen såg jag ingen annan båt på motsatt sida av Miellädno, men det kan jag ju förstås ha missat. (Den gamla plastekan låg vid den vanliga båtlänningen, men i odugligt skick.)

Som ses var den dåligt förtöjd i lite vide. Och jag tror att metallpinnen Annika skriver om egentligen är till för att markera parkgräns, och inte för att förtöja.

Det låter ju bra om situationen lyckats återställas något!

IMG_0908.jpeg

29/7 låg båda båtarna på "nya" platsen nedanför sjön. Båda hela (om än med lite spruckna öskar). Båda förtöjda i någotsånär stadiga videbuskar. Inga problem att passera strömfåran.

Jag var på kyrkhelgen i Alkavare och det stämmer vad som skrivits här. Båtarna är flyttade ner i början av Miellädno och fastbundna i framför allt videbuskar. Det gäller att dra upp dem ordentligt och hitta någon grov stam att slå repet runt.
Prästen har bytt ut årtullarna på den ena båten (kanske bägge). Trots vattenström så tyckte jag att det fungerade bra med nya stället. Att vada går också uppe vid utloppet, men det var nog i djupaste laget när vi var där.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips