Vita blixten

Har sökt med ljus och lykta på forumet, utan färska resultat. Numer är det bara ÖB i Känninge som har militär materiel, så vet någon var man kan få tag på Vita blixten eller motsvarande i Stockholmsområdet?

(Har turskidorna i fjällstugan och blev just medbjuden på ripjakt...)

mvh
Andreas
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jajamensan! ÖB i Solna

Jag ringde runt till några ÖB-butiker, trots att de på hemsidan säger att det bara är i Skäninge som miltär surplus finns. Men i Solna fanns ett par störtsköna. 150 kronor och fler par på väg in. Nu ska jag bara få dem att glida något i alla fall...
 
Jo...

...det handlar väl mer om att hasa, men vafan. På fem tar kompenserar flåset haset. Och till det priset...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Bruna bromsen?

Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?
 
Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?

Du menar "hasande hämnaren"? Jo, de är militära. Och inte är de bättre än de vita. Man får släpa sig fram på de med. Jag tror dock att de är något kortare än de vita... Det kan ha varit så att de från början hade stålkanter för mer avancerad hasning men på de som jag har sett så fanns kanterna inte kvar. Kanske för att folk mest gjorde sig illa på dem...
 
Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?

När jag gjorde min militärtjänst 1974-1975 fanns det en militärversion av SixJe Elit (Sixten Jernberg Elit). Bara klarlack eller fernissa på ovansidan.

Smala trädskidor och som även med civila mått var lätta. Om minnet inte sviker mig så var SixJe Elit lätta bl.a tack vare att de hade luftkanaler. Ev var det även balsam i skidorna (här sviker minnet ännu mer). Tillverkaren av SixJe Elit var nog ”Sundins”

En dag var en sopcontainer halvfull med militärversion av SixJe Elit, så vi var några som försåg oss med ett par var (som dock var för långa för mig).

OT: Om vi gjorde något straffbart i och med återvinningen så är det nog preskriberat nu.

För yngre personer som inte känner till Sixten Jernberg http://sv.wikipedia.org/wiki/Sixten_Jernberg (eller Googla)

Per
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.