Vita blixten

Har sökt med ljus och lykta på forumet, utan färska resultat. Numer är det bara ÖB i Känninge som har militär materiel, så vet någon var man kan få tag på Vita blixten eller motsvarande i Stockholmsområdet?

(Har turskidorna i fjällstugan och blev just medbjuden på ripjakt...)

mvh
Andreas
 
Jajamensan! ÖB i Solna

Jag ringde runt till några ÖB-butiker, trots att de på hemsidan säger att det bara är i Skäninge som miltär surplus finns. Men i Solna fanns ett par störtsköna. 150 kronor och fler par på väg in. Nu ska jag bara få dem att glida något i alla fall...
 
Jo...

...det handlar väl mer om att hasa, men vafan. På fem tar kompenserar flåset haset. Och till det priset...
 
Bruna bromsen?

Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?
 
Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?

Du menar "hasande hämnaren"? Jo, de är militära. Och inte är de bättre än de vita. Man får släpa sig fram på de med. Jag tror dock att de är något kortare än de vita... Det kan ha varit så att de från början hade stålkanter för mer avancerad hasning men på de som jag har sett så fanns kanterna inte kvar. Kanske för att folk mest gjorde sig illa på dem...
 
Medan vi F-skallar hasade oss fram på vita blixten så hade, (om jag kommer ihåg rätt), de högre befälen träfärgade skidor som vi kallade Bruna Bromsen. Vad var det för något? Var det civila skidor de hade eller fanns det träfärgade skidor inom försvarsmakten?

När jag gjorde min militärtjänst 1974-1975 fanns det en militärversion av SixJe Elit (Sixten Jernberg Elit). Bara klarlack eller fernissa på ovansidan.

Smala trädskidor och som även med civila mått var lätta. Om minnet inte sviker mig så var SixJe Elit lätta bl.a tack vare att de hade luftkanaler. Ev var det även balsam i skidorna (här sviker minnet ännu mer). Tillverkaren av SixJe Elit var nog ”Sundins”

En dag var en sopcontainer halvfull med militärversion av SixJe Elit, så vi var några som försåg oss med ett par var (som dock var för långa för mig).

OT: Om vi gjorde något straffbart i och med återvinningen så är det nog preskriberat nu.

För yngre personer som inte känner till Sixten Jernberg http://sv.wikipedia.org/wiki/Sixten_Jernberg (eller Googla)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.