Vita blixten + ? + Blötnäbbar.

Jag behöver lite hjälp här, kan inte riktigt hitta nog med info om någon bindning som ska passa in mellan dessa två element. Det viktiga är inte att det håller i tio år utan att det inte äter hål på näbbskorna mina. Extrem stabilitet är inte heller lika viktigt då det är tänkt primärt som en lösning för skogsbruk.

För de som inte vet så är blötnäbbar helt rundbottnade, inga sömmar föräns uppe på fotryggen.

Funkar tex epokbindningen eller måste man göra nått eget? FInns det nått annat som jag missat?
 
Tegsnäsbindningen

Jag har åkt en hel del med näbbskor från Bölebyn och Tegsnäsbindning för sisådär trettio år sedan. Det funkade och skona höll. Dock kombinationen var ett under av instabilitet och då jag gillar att åka skidor även där terrängen faller undan så övergav jag konceptet för stabilare bindningar och skodon.
 
Senast ändrad:
För de som inte vet så är blötnäbbar helt rundbottnade, inga sömmar föräns uppe på fotryggen.

Du måste ha ett par handgjorda sådana ..:) ? De jag har sett har alla en tunn gummisula som gör foten stabil(are)....

Kombinationen med tegsnäs epok är den enda jag kan komma på oxå...men utan sula på skon så ...ska bli intressant att höra hur det går...jag åkte för många herrans år sedan i blötnäbbar med gummisula (typ Kero) i vanliga stövelbindningar. Det som gjorde att jag slutade var att skon var för mjuk för att lyfta skidan med tåremmen...fast med Epok lyfter man ju i vristremmen istället.

Utan sula kanske du får sämre sidostabilitet..?

//J
 
Det blir väl till att göra ett par bindningar i flätat rotarbete själv! Se gärna på Tärna och Skidmuseet hur det gjordes till skogsskidor, Men hua vad instabildt det måste bli utan sula......
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.