Vita Blixten

Jag har nyligen köpt mig ett par Vita blixten, vilket är det bästa sättet för att få bra glid?
Har planerat att använda de i vinter och behöver därför vallnings tips, uppskattar all hjälp jag kan få :D Tack
 
Gör rent från ev gammal ytvalla. Sickla revor i sulan. Värm och gnid in trätjära, tills sulträet är mättat.
Ytvalla efter föret. Vallmaskin med hållare underlättar, vallningslampa är minimum.
 
Ekonomivarianten är en marschal eller en liten brasa att värma med. Trätjära för skidvallning behöver du som grundvalla - pensla på och värm in men bränn inte. Torka bort överflöd med trasa - lämpligen i tyg och inte papper (papper klibbar lätt fast). Var på underlag som tål att spilla tjära på t ex grus eller gräs du inte är rädd om.

Vill du valla biligare än burkvalla ovanpå grundvallan så funkar stearinljusstumpar hyfsat också. Vita blixten är ju inte flåsåkningsmaskiner så viktigast är att det inte klabbar eller blir brutalt bakhalt.
Recept på bakhalt med vita blixten är att ha dåligt med tjära - träet blir blött och det fryser under skidorna. Is mot snö är låg friktion dvs bakhalt.

/Patrik, som också äger vita blixten men inte nyttjat dem på länge - har skaffat modernare ersättare
 
Använd gärna varmluftpistol vid grundvallning. Öppen eld är klassiskt men varm tjära brinner utmärkt. Kolade belag fungerar sämre...

//J
 
Till och med värnpliktiga klarar oftast av att inte sätta eld på skidorna, även i slutet av utbildningen (då hatet växt sig starkt ;-) ), så jag skulle inte undvika öppen eld av rädsla att skada skidorna. Men visst, har man tillgång till enklare metoder så kan man ju gott använda dom.
 
nån som har förslag på att lyckas med bättre glid på blixten? Jag blir inte nöjd efter behandlingen med stearinljus.
 
Kolla utrustningen i vallabodarna vid den lokala skidanläggningen. Har du tur finns det utrustning för att tjära träskidor.
 
nån som har förslag på att lyckas med bättre glid på blixten? Jag blir inte nöjd efter behandlingen med stearinljus.

Är det första gången du lägger på paraffin?

Jag har upplevt att hela sulan blivit betydligt slätare och halare när jag tjärat på nytt efter att ha använt paraffin. Som att paraffinet har fyllt ojämnheterna.

Mina blixten har nu ett mycket bra glid. Frågan är bara om paraffinet hindrar tjäran från att gå in på djupet, och på så vis förkortar tjärningens livslängd.
 
Är det första gången du lägger på paraffin?

Jag har upplevt att hela sulan blivit betydligt slätare och halare när jag tjärat på nytt efter att ha använt paraffin. Som att paraffinet har fyllt ojämnheterna.

Mina blixten har nu ett mycket bra glid. Frågan är bara om paraffinet hindrar tjäran från att gå in på djupet, och på så vis förkortar tjärningens livslängd.
De är helt nya för året, jag har tjärat dem två omgångar med varmluftspistol och därefter smält in stearin på de torraplankorna. Då fick jag ordentligt med glid. (ute ca -2 gr C) Sen smälte snön och nu när det kommit ny snö så steariniserade jag dem en gång ( -10 gr C). Denna gång var det strävt och knappt nåt glid. Blev bättre ju längre jag åkte och stearinet nöttes.
Jag antar att det har med temperaturen att göra. De inte överdrivet repiga ännu, inte som mina förra :)
 
Jag grundtjärar 1-2ggr per år. Paraffin lägger jag på eftersom, men jag värmer inte in paraffinet.

Jag upplever att mina blixten blir slätare för varje år (tredje vintern nu). Mina var dock begagnade när jag köpte dem. Välanvända, men inget fel på sulan.

Jag har inte åkt på alla fören som finns, men hittills har jag snarare haft problem med att det är för bra glid. Jag minns första gången jag lade på paraffin. Det var kring mars/april och temperaturen var kring -5. Jag halkade omkull efter 5 meter =)

Tjärade och paraffinerade ett par helt nya blixten för ett par veckor sedan. Var ganska uppruggad träyta (sandpapper), men efter första turen på 5km var det betydligt slätare och helt OK glid.


Vidare är jag noga med att spänna upp skidorna med kloss. Jag har ett ganska bra spann (som jag inte paraffinerar) som går att stampa ner på halkigt och hårt före.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.