Tjära Vita Blixten

Har vart och köpt mig ett par vita blixten nu idag. Vad jag har förstått ska dessa tjäras och inte vallas som vanliga skidor.

Hur tjärar mean dem, är det någon speciell tjära man ska använda?
 
sajberjohan; sa:
Har vart och köpt mig ett par vita blixten nu idag. Vad jag har förstått ska dessa tjäras och inte vallas som vanliga skidor.

Hur tjärar mean dem, är det någon speciell tjära man ska använda?

När jag tjärade de vita blixten jag använde i lumpen så värmde vi skidorna med plåslampa, daskade dit tjäran, eldade lite till på skidorna.
Skrapade sedan bort den överbliva tjäran sedan var det klart, har jag för mig..
 
Vanlig jäkla tjära funkar bra.. Trixet med tjärning är att värma in tjärna i skidan med hög värme utan att skidan börjar brinna :) manligast är att göra det över en öppen eld men man kan nog änvända en kraftig varmluftspistol(har inte provat), lättast är nog en blåslampa.. Du måste göra om momenten tills skidan är så jäkla svart så att du blir mörkrädd då e du klar. Alltså värma, tjära, värma, tjära och värma till du e klar!!
 
Trätjära

Man ska använda trätjära. Man penslar på den, värmer in med varmluftspistol eller liknande och torkar bort ev. överskott. Proceduren upprepas tills träet är mättat.

Edit: Kolla på http://www.fmlog.mil.se/fmpub/
Jag tror att det står både i Vintersoldat och SoldR Mtrl hur man ska göra.

[Ändrat av haskell 2003-02-14 kl 15:12]
 
FJS90/91; sa:
Vanlig jäkla tjära funkar bra.. Trixet med tjärning är att värma in tjärna i skidan med hög värme utan att skidan börjar brinna :) manligast är att göra det över en öppen eld men man kan nog änvända en kraftig varmluftspistol(har inte provat), lättast är nog en blåslampa.. Du måste göra om momenten tills skidan är så jäkla svart så att du blir mörkrädd då e du klar. Alltså värma, tjära, värma, tjära och värma till du e klar!!

När vi tjärade plutonens skidor gjorde vid et över en eld. Det kostade två skidor och ett ögonbryn..
 
Vi korde ocksa over oppen eld. Tva och tva med ett par skidor, som man pendlade mellan varandra. Forst varma skidorna ordentligt, sedan pensla pa ett tjockt lager tjara. Sedan varma och torka av tills skidan ar torr. Upprepa denna procedur tre ganger.

Detta ar grundvallningen. Sedan ar det ingenting som inte sager att man kan lagga pa vanlig valla over detta sedan. Gor du det kan du fa ett riktigt bra glid och faste. Ingenting slar vita blixten i skogen.
 
När min pluton skulle tjära skidorna så låg "tjäran" i 200-litersfat från Nynäs.
Jag lovar att grunxet var närmare besläktat med spillolja än tjära.

Vi brukar inte torka bort överskottet utan låta skidorna ligga och soltorka nån vecka.
På hösten är det strävt som fasen de första kilometrarna men sen har man kanonbelag.

/BAX
 
BAX; sa:
På hösten är det strävt som fasen de första kilometrarna men sen har man kanonbelag.

/BAX

Då hade du bra skidor. De jag använde önskade jag låååångt söderut.

När vi var uppe i Björkliden och skidade(gick med vita plankor på fötterna) till Låktastjåkkastugan (mycket osäker på denna stavning!!) hade jag utan att överdriva ett konstant snölager på ca 5-10 cm under skidan (plankan).
Jag har aldrig någonsin druckit så god choklad eller ätit en ljuvligare voffla än i den stugan, garanterat!!

Men det är väl en viss hatkärlek till otyget misstänker jag ;)

Hade garanterat köpt ett par, om inte så för att krama och minnas chokladen...
 
bash; sa:
BAX; sa:
På hösten är det strävt som fasen de första kilometrarna men sen har man kanonbelag.

/BAX

Då hade du bra skidor. De jag använde önskade jag låååångt söderut.

När vi var uppe i Björkliden och skidade(gick med vita plankor på fötterna) till Låktastjåkkastugan (mycket osäker på denna stavning!!) hade jag utan att överdriva ett konstant snölager på ca 5-10 cm under skidan (plankan).
Jag har aldrig någonsin druckit så god choklad eller ätit en ljuvligare voffla än i den stugan, garanterat!!

Men det är väl en viss hatkärlek till otyget misstänker jag ;)

Hade garanterat köpt ett par, om inte så för att krama och minnas chokladen...

Det ar klart...det skall ju vara ett antal minusgrader for att det skall funka hyffsat. Tjaran ar ju ocksa en del av hemligheten. Men som jag skrev innan, skidan kommer till sin ratt i skogen. Den ar stryktalig, stark etc.
 
bash; sa:
BAX; sa:
På hösten är det strävt som fasen de första kilometrarna men sen har man kanonbelag.

/BAX

Då hade du bra skidor. De jag använde önskade jag låååångt söderut.

När vi var uppe i Björkliden och skidade(gick med vita plankor på fötterna) till Låktastjåkkastugan (mycket osäker på denna stavning!!) hade jag utan att överdriva ett konstant snölager på ca 5-10 cm under skidan (plankan).
Jag har aldrig någonsin druckit så god choklad eller ätit en ljuvligare voffla än i den stugan, garanterat!!

Men det är väl en viss hatkärlek till otyget misstänker jag ;)

Hade garanterat köpt ett par, om inte så för att krama och minnas chokladen...


Japp, jag pratar nu om mina Tegsnäsare.
De Vita Blixten jag hade såg ut som ett 80:s sandpapper på undersidan, jag åkte ALDRIG på dem bortsett från provturen när vi fick ut dem.
/BAX
 
BAX; sa:
Japp, jag pratar nu om mina Tegsnäsare.
De Vita Blixten jag hade såg ut som ett 80:s sandpapper på undersidan, jag åkte ALDRIG på dem bortsett från provturen när vi fick ut dem.
/BAX

Det förklarar saken! ;)

Ok gott folk nu är det helg

Ha de
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
hellas Tjära träskidor? Turskidåkning 11
mothesta Tjära och valla... Turskidåkning 6
mathias Tjära Turskidåkning 3
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2
äventyrssugen Bruna Blixten - Något att ha? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.