Vad ska man tänka på vid köp av turskida?

Fischer E99 crown har jag haft i typ 40 år och numera använder jag helst de lite bredare och lättsvängda E109 (nu har den modellen ersätts av andra) med crownbelag vid turer i Lappland och Norge. Korta kicker skins har jag med men använder sällan. Jag har också E89 som är bra i maskingjorda spår och skoterspår.

Jag har gått rätt mycket med hund en samojed och har därför relativt korta skidor men har aldrig känt behov av att avstå stålkanter. Hur stor risk det är att skada hunden beror på många faktorer. Snö terräng hunden och föraren. Lättsvängda och bäriga skidor, stadiga bindningar och skor underlättar.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har du sett ett par hundtassar uppskurna av stålkanter så brukar du inte uppskatta stålkanter i närheten av hundar. Med 100% kontroll över hunden så går det bra. Jag har inte alltid 100% kontroll på mina hundar och använder därför inte heller stålkant.

Andra kan göra annorlunda prioriteringar. Stålkanter hjälper definitivt när det är isigt, och gör också skidan mer hållbar. För mig räcker det inte för att utsätta mina hundar för högre risk att skada tassarna.

Åsnes gör bra skidor. De har tre modeller som de kallar "Dog-Friendly". Finnmark, Breidablikk och Kongsvold, med bredd under foten på 54, 62 och 66 mm. Vilka du väljer beror på vad du planerar att använda dem till. Finnmark fungerar bäst när det är hårt. Kongsvold är utöver bredare också betydligt mjukare. De passar bättre i lösare snö, även om de är långtifrån en mjuksnöskida. De är för korta och smala för det. Jag valde Breidablikk, som är något bredare än Finnmark och fortfarande har lite spann.

Ska du åka i lössnö är ett par längre och bredare Tegsnäs betydligt bättre. Jag har ett par långa och breda Tegsnäs. De fungerar mycket bra i skogen när det är mycket snö. Det fungerar otroligt dålig som fjällskida när det är brant och isigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips