Har du sett ett par hundtassar uppskurna av stålkanter så brukar du inte uppskatta stålkanter i närheten av hundar. Med 100% kontroll över hunden så går det bra. Jag har inte alltid 100% kontroll på mina hundar och använder därför inte heller stålkant.
Andra kan göra annorlunda prioriteringar. Stålkanter hjälper definitivt när det är isigt, och gör också skidan mer hållbar. För mig räcker det inte för att utsätta mina hundar för högre risk att skada tassarna.
Åsnes gör bra skidor. De har tre modeller som de kallar "Dog-Friendly". Finnmark, Breidablikk och Kongsvold, med bredd under foten på 54, 62 och 66 mm. Vilka du väljer beror på vad du planerar att använda dem till. Finnmark fungerar bäst när det är hårt. Kongsvold är utöver bredare också betydligt mjukare. De passar bättre i lösare snö, även om de är långtifrån en mjuksnöskida. De är för korta och smala för det. Jag valde Breidablikk, som är något bredare än Finnmark och fortfarande har lite spann.
Ska du åka i lössnö är ett par längre och bredare Tegsnäs betydligt bättre. Jag har ett par långa och breda Tegsnäs. De fungerar mycket bra i skogen när det är mycket snö. Det fungerar otroligt dålig som fjällskida när det är brant och isigt.