Stålkant på Vita blixten?

Skulle vilja utrusta ett av mina par Vita blixten med stålkant. Någon i Stockholmsområdet som gör sådant eller vet var man kan få tag på kanter för att göra det själv?

Och nej, jag har ingen lust att byta ut mina VB mot något nytt. Trivs sjukt bra med dem, mina väl inkörda kängor och enkelheten i konstruktionen. Men den extra träningsvärken i benen efter några timmars hasande ovanpå skaren på fjället tack vare frånvaron av kanter känner jag nu att jag kan vara utan... :)
 
Tänk på att du tar bort det som är bra med dem när du monterar stålkanter. De blir ännu tyngre, osmidigare och stelare med kanter förutom att kostnaden lär täcka inköpet av helt nya fjällskidor med stålkant och bindning.

Reservera träskidorna för skogen istället. Själv tyckte jag att VB var okej tills jag provade ett par tegsnäsare...
 
Är böjd att hålla med föregående skrivare.
Behöver du hantverkare för att sätta på stålkanterna så råder jag dig att köpa ett par begagnade kantade skidor i någon av alla loppisbodarna.
VB med kanter, blir tyngre, betydligt stelare och dessutom kommer det att kosta vida mer än begagnade fjällskidor med kanter till hela familjen.
Skidor, kajaker och cyklar behövs i många modeller.
go tur
 
bruna bromsen?

Eller kanske söka i överskottsbutiker efter militärens skidor med stålkant - vill minnas att de kallades bruna bromsen. Tyvärr har jag aldrig utrustats med sådana så jag kan inte lämna omdöme. Vita blixten har sina för- och nackdelar.
Civilt använder jag Crown E99 vallningsfria/fiskfjäll + teleskop-stavar på platt-tur. Miltärt var det en tag sedan jag var på fjället men då var det vita blixten med bristfällig grundtjärning och klabb i tö som följd men i kallväder och med tung grön ryggsäck är ett par vältjärade VB en god turkamrat.

/Patrik

PS Jag lärde mig något nytt då jag googlade bruna bromsen - trodde det var träet på skidorna som var bruna men enligt soldf.com (var och en bedömmer trovärdighet) så kommer namnet av de bruna spåren som de rostande stålknaterna lämnar DS
 
Har gjort lite sökningar efter bruna bromsen tidigare men inte hittat något :) Och nä, just nu har frugan och jag inte lust att lägga x tusenlappar på Tegsnäsare och allt vad det skulle innebära i ny utrustning. Åker inte tillräckligt mycket på skare och fjäll för att det ska kännas vara värt det och vi får en alldeles utmärkt njutning av naturen även på VB.

Om man kommer till modifiering av VB; som villaägare är överhandsfräs med hyfsad precision, borrning och skruvdragning inte någon utmaning om nu butiksmontering skulle bli för dyrt. Frågan är bara var man skulle kunna hitta stålkanterna. Och så kan man ju fråga sig om man behöver dem över hela längden? Har för mig jag sett att vissa bara har kanter i mitten på skidan och vissa bara fram och bak?! Eller kommer jag ihåg helt fel?
 
Men köp beggade nittiotalsfjällskidor för någon hundring per par.
Skidor för lössnö har du ju redan.

Blocket ---> "Karhu+Rottefella" Ha så kul!
 
I mina trakter har jag aldrig hört talas om bruna bromsen utan den benämning jag hört så kallas de officers skidan.Har själv ett par jämte VB och Tegsnäsare och jag gillar de skarpt.
Men att stålkanten skulle lämna något spår tror jag inte på då den är av rostfritt;)
Däremot så är ju hela skidan föredömligt lackad/ fernissad? och blänker väldiga jämtemot VB som ser daskiga ut i jämnförelse,obehandlad?
 
Sandströms

fjällskidor skruvade stålkanter och med hickorysula är det som gäller. Kan hålla flera tusen mil.

Har ett par par med kabelbindningar på vinden. VIll du ge ett bud?

Thure
 
bruna bromsen utan den benämning jag hört så kallas de officers skidan

Den bruna skidan har jag aldrig sett. Däremot tre versioner av vita blixten.

1. Standad(?) 2,2 m långa, platta, utan stålkant
2. För pansaskytte, motsvarande ca 1,5 m långa, platta, utan stålkant
3. 2,2 m långa, något högre profil på mitten av skidan och annan undersida (ej tjärad) osäker på om denna har stålkant eller inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
EHJ Skateskidor med stålkant? Turskidåkning 4
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
Kristerus stålkant? Turskidåkning 10
Mieut Tjära träskidor med stålkant, ngt speciellt? Turskidåkning 0
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.