Visum till Pakistan

Passerar gransen till Pakistan om cirka en vecka fran Indien. Fick mitt turistvisum fran ambassaden i Stockholm. De kravde inbjudan fran guide och kopia pa den personens legitimation, flygbiljett (retur) och personbevis. Officiell guide fran http://www.tourism.gov.pk/travel_guide.html behovdes ej. Visumet ar giltigt fran nar det utfardas och galler i tre manader. Ska tydligen vara enkelt att forlanga i Pakistan. Kommer endast att ha guide under tva veckor av min tva manaders vistelse. Bad guiden skriva i inbjudan att han ansvarar for mig under hela min vistelse i Pakistan.

Gallande forsakring sa tecknade jag Solid forsakringars backpackerforsakring eftersom skyddet i min hemforsakring endast galler 45 dagar. Enligt dom sa galler den i Pakistan utom vid terrorhandlingar.

Om nagan ar i Pakistan och ar intresserad av att hanga med pa vandring over Biafo-Hispar glaciarerna fran 1 september (c. tva veckor) sa ar det bara att hora av sig.

/Johan

Hej Johan!

Mycket intressant!

Hur sökte du visumet på ambassaden i sthlm när du är i indien?

Var fick du tag i guiden? Hur mycket kostar det? tror du man kan "köpa ett brev" där det står att de guidar en fast man egentligen inte kommer ha guide?

Hur gjorde du med ditt visum till Indien? Enligt TT-services som sköter viseringen till Indien i Sverige så kräves det i visum-ansökan att man kan visa på färdbevis både in- och ut ur Indien. Hur gjorde du med det?

Sista frågan: Vilket hemförsäkringsbolag har du? Jag har kollat med flera, bla länsförsäkringar som säger att de ALDRIG har försäkringar som gäller i ett land med UD-avrådan.

Väldigt tacksam för svar på det här!

MVH John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skaffade visumet i Stockholm innan jag akte till Indien (borjan av juni) vilket innebar att jag maste forlanga det i Pakistan.

Angaende Indienvisumet sa skrev jag i ansokan att utresa sker landvagen (via Wagah border) till Pakistan. Inga problem.

Varit tva manader i norra Indien sa de 45 dagar som ingar i hemforsakringen har gatt ut nar jag ar i Pakistan, darav extraforsakringen via Solid.

/Johan

Ang visum till Kirgisistan (kom därifrån i söndags) som Corax nämt, inga problem att fixa på Bishkek:s flygplats. Att använda Kirgisistan som transitland till KIna, inga problem det heller, förutom vägarna?? som är under all kritik, njurbälte rekomenderas så även i Kina. Strulet börjar när man skall passera gränsen in till Kina, och med alla "checkpoints" och frågan "what is the reason for your visit in China", puh. Glädjande nog var vi en av några få expeditioner som nådde toppen på Muztagh Ata i år. Vädret har satt stopp för många expeditioner.

Någon annan som sökt visum till Pakistan nyligen? Jag ska söka visit visum och har en vän i landet som kan bjuda in mig (om det nu är ett krav).

Stämmer det att ambassaden i Stockholm fortfarande se flygbiljetter? Kan bli ett problem för mig då jag tänkte åka buss från Indien.

Ar i Gilgit nu. En liten rattelse angaende visumet. Det borjar galla forst nar man passerar gransen och inte fran nar det utfardas. Datumet i visumet ar da man senast maste anlanda landet.

/Johan

Du maste anlanda landet inom tre manader fran att det har utfardats och sedan galler det i tva manader. Sa var det for mig iaf.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips