Instämmer i vad som sagts. Var i Pakistan för ett dryg år sedan (i jobb, inget friluftsrelaterat) och först ansökte jag som business-visa och det tog någon vecka utan att inget hände, till slut ringde jag och frågade vad som händer och då sa ambassaden att detta lång tid, Islamabad ska konsulteras etc. De gav dock rådet att ansöka om turistvisa. Gjorde så, skrev att jag skulle besöka en eller två av storstäderna och visumet var utfärdat på tre dagar. Så de var hyfsat hjälpsamma iallafall
Tilläggas ska att jag hade ett LOI från organisationer i landet när jag försökte med business visat.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Visum till Pakistan
- Trådstartare Repetae
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Angående giltighetstid för olika visum, kolla med ambassaden. De svarar på mail och har telefontid: http://www.pakistanembassy.se/pages/consular.htm
Du anger ju vanligtvis i visumansökan -- så även för Pakistan -- när du önskar att visumet ska börja gälla, så det svarar väl på frågan om hur lång tid man har på sig att åka till staten i fråga.
Du anger ju vanligtvis i visumansökan -- så även för Pakistan -- när du önskar att visumet ska börja gälla, så det svarar väl på frågan om hur lång tid man har på sig att åka till staten i fråga.
Ja det var ett bra svar om det stämmer! Jag har dock aldrig varit med om att man själv får bestämma när ett visum ska börja gälla..
När vi mailade pakistanska ambassaden sa de i stort sett att vi hade på oss hur lång tid vi vill att ta oss in i landet, vilket jag inte tror ett dyft på. Men de kan ju ha menat det så som du sa. Perfekt i så fall!
På tal om alla som säger att ärligheten inte varar längst och att man inte ska berätta allt vad man tänkt göra i landet. finns det inte risk att det straffar sig senare?
Om jag säger att vi ska besöka Lahore och Islamabad men i själva verket reser över land från Iran till Indien. Finns det inte risk att man blir stoppad eller att visumet inte gäller för att korsa landgränser?
Jon
När vi mailade pakistanska ambassaden sa de i stort sett att vi hade på oss hur lång tid vi vill att ta oss in i landet, vilket jag inte tror ett dyft på. Men de kan ju ha menat det så som du sa. Perfekt i så fall!
På tal om alla som säger att ärligheten inte varar längst och att man inte ska berätta allt vad man tänkt göra i landet. finns det inte risk att det straffar sig senare?
Om jag säger att vi ska besöka Lahore och Islamabad men i själva verket reser över land från Iran till Indien. Finns det inte risk att man blir stoppad eller att visumet inte gäller för att korsa landgränser?
Jon
JonP, jag sa inte att att man själv får bestämma när ett visum börjar gälla, utan att man får önska det. Ambassaden har monopol på visering.
JonP, vi har ingen speciell försäkring annat än det som råkar ingå i hemförsäkringen. Jag räknar inte med något försäkringsskydd, dumdristigt eller ej.
En liten uppdatering om våra visumansökningar. Vi avbryter ansökan och ber att få tillbaka våra pass på grund av översvämningarna i Pakistan. Vi kommer inte att åka dit nu även om vi skulle få visum och behöver passen till annat. Tyvärr fick vi aldrig se slutet på det här med om besöksvisum funkar eller ej.
JonP, vi har ingen speciell försäkring annat än det som råkar ingå i hemförsäkringen. Jag räknar inte med något försäkringsskydd, dumdristigt eller ej.
En liten uppdatering om våra visumansökningar. Vi avbryter ansökan och ber att få tillbaka våra pass på grund av översvämningarna i Pakistan. Vi kommer inte att åka dit nu även om vi skulle få visum och behöver passen till annat. Tyvärr fick vi aldrig se slutet på det här med om besöksvisum funkar eller ej.
Glädjande uppdatering! Nu ska vi iofs inte åka till Pakistan p.g.a. översvämningarna, men när jag fick tillbaka passet från ambassaden så satt det ett besöksvisum ("visit visa") i. På visumet står "Date of issue 04-8-2010" och "Good for journey upto 03-11-10". Inget om när visumet börjar gälla alltså, annat än date of issue då möjligtvis. Det funkade alltså med letter of invitation från en pakistansk medborgare.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg