Vistas-Nikkaluokta på en dag?

Jag åker upp till Abisko på måndag och ska vandra 1v, är dock inte helt färdig med hur jag ska gå än. Hade tänkt gå söderut till Tjäktja sedan Nallo-Vistas och sedan upp till Abisko igen men läste i någon tråd att snöläget fortfarande var lite besvärligt och samtidigt känns det lite tråkigt att gå samma väg tillbaka igen. Därför funderar jag nu på att gå Abisko- Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nikka med en extra dag i Vistas ist. Det jag undrar är:

1. Hur pass tydlig är leden? Är det lika tydligt som efter Kungsleden var en ska gå? Där kände jag att det inte gjorde så mycket att jag inte är superbra med karta och kompass.

2. Min plan är att gå Vistas-Nikka på en dag men ta båten de sista 12km. Är det rimligt? 22km är ju långt men om leden är lättvandrad borde det väl gå bra kan jag tycka.

3. Finns det mobiltäckning så en kan ring och beställa båt? Någon som testat?

Tacksam för svar och allmän input.
 
1. Alesjaure - Vistas var lättvandrat i alla fall.
2. 22 km klarar du säkert på en dag.
3. Enligt STF är det Nikkaluokta alltransport som kör båten http://www.nikkaluokta.com/index.php?id=1225 dom verkar vilja att du beställer i förväg men ring och fråga om det är fast turlista för båten eller vad som gäller. Står också på Vistasstugans sida att det finns sms-täckning på en klippa nära stugan, skulle kanske inte lita på det för att ta mig hem i tid.
 
Har du bra kondition och hyfsat lätt packning klarar du sträckan även utan båttransport. För några veckor sedan gick jag själv från bron, fyra km från vistasstugorna, till Nikkaluokta. Det tog ca 8 h med lunchpaus. Samma dag gick en äldre man från Nya Zeeland hela sträckan. Så visst, det går.
 
Har på en dag gått hela sträckan Vistas - nikka vid två tillfällen och det är fullt görbart även utan båttransport. Ledmarkeringarna var för några år sedan tillräckligt tydliga för att kompass inte ska behövas.
 
Gick omvända sträckan för 2 år sedan, men tog den kortare båtsträckan på 6-8 km. Om man vill ta det lugnt, eller börjar lite sent på dan kan det bli svårt att hinna på en dag, speciellt om det är väldigt blött och lerigt som det kan vara. Å andra sidan så gick jag 20km av den sträckan på en dag som 13åring, så det borde ju gå. Leden i sig är rätt lätt att följa. Tror vi tappade stigen en gång i samband med ett vad, men annars är det fullt av spänger, broar och en mkt tydlig stig. Sen är ju karta och kompass schysst att ha ändå, så man vet hur långt man har kvar :)
Båten då gick inte enligt tabell, utan man ringde Sarri och bokade. Minns inte om dom hade någon walkie-talkielikande historia liggande i någon låda också... Som sagt bara åkt andra hållet.

Hoppas du får en schysst tur!
 
Det brukar enligt min erfarenhet vara tämligen blött i Vistasdalen. Något vad som sänker farten, sedan kan stigen vara något otyflig ibland. Förra året gick jag i alla fall 22 km och tog därefter båten till Nikkaluokta tillsammans med två andra (3 personer => 300 kr per person). Det tog inte mer än en dag i anspråk.
 

avslutad210712

Gäst
Gick Nikkaluokta - Vistasstugan för en dryg månad sedan.

Leden var torr och fin förutom de tre sista km in mot Vistasstugan.

Leden mycket enkel att följa. Minst lika enkel som Kungsleden.

Då var det tre vad som krävde kängor av varav det ena var ovanför 12 km-båtturen. Där gick man över på en utlagd björk med stöd för händerna på en annan. Troligen lägre vatten nu eftersom Vistasdalen redan då var både sommargrön och helt snöfri.

Mobiltäckning med full styrka åtminstone två mil ovanför Nikkaluokta (Telia).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
pal2 Hur ser det ut här då?? Vistas-Kungsleden Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.